کتابی در معرفی ابعاد گوناگون شخصیت پیامبر اعظم

شاید نمونه‌ای از بهترین کتاب‌هایی که در این سال منتشر شد، گردآوری علمی و محققانه سخنان رهبر انقلاب درباره پیامبر اکرم(ص) باشد که توسط گروهی از پژوهشگران حوزه علمیه قم تهیه و تدوین شده است.
کد خبر: ۲۶۷۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰ - 19November 2017
کتابی در معرفی ابعاد گوناگون شخصیت پیامبر اعظم
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، قرآن کریم می فرماید لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنة؛ یعنی خداوند رسول گرامی اسلام(ص) را بر جهانیان الگو و اسوه قرار داده است. لازمه‌ی الگو و اسوه قرار دادن پیامبر خدا(ص)، مطالعه و سیر در سیره‌ی متعالی نبی مکرم اسلام است. تلاش های بسیاری صورت پذیرفته است تا سیره‌ی رسول گرامی اسلام در ابعاد مختلف  و به طرق مختلف نشر گردد. در این میان کتابی با نام شعاعی از نیر اعظم که رهیافتی بر منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در سیره متعالی رسول گرامی اسلام (ص) است می درخشد. ضمن پیشنهاد مطالعه به معرفی اجمالی این کتاب ارزشمند می پردازیم.
 
در سال 1385 که از سوی رهبر انقلاب، سال پیامبر اعظم(ص) نام‌گذاری شد، تلاش‌های علمی و عملی بسیاری در راستای شناسایی ابعاد گوناگون شخصیت، سیره، آموزه‌ها و درس‌های پیامبر گرامی اسلام در ایران و جهان اسلام صورت گرفت. از جمله این تلاش‌ها در عرصه علمی، تألیف کتاب‌هایی درباره پیامبر اکرم(ص) بود که هرکدام به سهم خود، تبیین کننده سیمای آن خورشید یگانه بوده‌اند؛ گرچه همگی در آیینگی و بازتاباندن نور آن، یکسان نیستند.
 
شاید نمونه‌ای از بهترین کتاب‌هایی که در این سال منتشر شد، گردآوری علمی و محققانه سخنان رهبر انقلاب درباره پیامبر اکرم(ص) باشد که توسط گروهی از پژوهشگران حوزه علمیه قم تهیه و تدوین شده است. در این کتاب می‌توان طیف گسترده‌ای از داده‌ها و تحلیل‌های ارزشمند را یافت که به‌گونه‌ای منظم و منطقی سامان یافته‌اند و به مسایلی چون ویژگی‌های رسول اعظم و عصر بعثت، ماجرا و حقیقت بعثت نبی مکرم اسلام، روی‌دادنگاری دوران پیامبری حضرت ختمی مرتبت و پایه‌گذاری تمدن اسلامی، نقش اهل بیت در نهضت نبوی و وظایف مسمانان نسبت به پیامبر و آموزه‌های او، پرداخته‌اند؛ گستردگی اطلاعات کتاب تا اندازه‌ای است که می‌توان گفت سرفصل‌ها و اشاره‌هایی ارزشمند درباره هرچه که انسان معاصر بخواهد درباره پیامبر گرامی اسلام بداند، در آن یافت می‌شود.

"دوران مدینه، دوران شالوده‌ریزی نظام اسلامی و ساختن یک الگو و نمونه از حاکمیت اسلام برای همه زمان‌ها و دوران‌های تاریخ انسان و همه مکان‌هاست. البته این الگو، یک الگوی کامل است و مثل آن‌را دیگر در هیچ دورانی سراغ نداریم؛ لیکن با نگاه به این الگوی کامل، می‌شود شاخص‌ها را شناخت. این شاخص‌ها برای افراد بشر و مسلمان‌ها علامت‌هایی است که باید به‌وسیله آن‌ها نسبت به نظام‌ها و انسان‌ها قضاوت کنند. این‌که چقدر بتوانند آن‌را ادامه دهند و بعدی‌ها چقدر بتوانند خودشان را به آن نزدیک کنند، بسته به همت آن‌هاست. پیغمبر نمونه را می‌سازد و به همه بشریت و تاریخ ارائه می‌کند.

حُسن سلیقه گردآورندگان و ناشر در ویرایش و چینش مطالب و نیز زودیابی متن و صفح‌آرایی زیبای کتاب، بر جذابیت آن افزوده است. این ویژگی‌ها سبب شده تا بتوان ادعا کرد که جای این کتاب در کتابخانه اهل اندیشه و قلم و نیز هرکس که علاقه‌مند به رشد آگاهی و دانش خود درباره پیامبر گرامی اسلام باشد، خالی است.
 
تبیین مؤلفه های انسان کامل در بیان رهبر معظم انقلاب
 
یکی از راهبردهای همیشگیِ شیطان و دشمنان اسلام از صدر ظهور این دین مبین (و به گواه تاریخ و آنچه از منابع معتبر برمی آید، از قبل از اسلام) تلاش برای به فراموشی سپردن نام و یاد و شخصیت پیامبر اسلام (صلی الله و علیه و آله) می باشد.
 
 زمانی که معاندین نتوانستند به این هدف دست یابند درصدد شناساندن چهره ای تحریف شده از این وجود بی نظیر به بشرین برآمدند که باید اذعان کرد متاسفانه تا حدود زیادی به اهداف شوم خود رسیده اند.
 
موضوع انسان کامل که اهمیت آن بر هیچ اندیشمند و محققی در حوزه انسان شناسی پوشیده نیست، جز با تحقیق و تحلیل شخصیت حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) ممکن نخواهد بود و از جهت دیگر این بحث مقدمه بسیاری از معارف و علوم فردی و اجتماعی اسلام است.
 
بدون تردید بهترین منابع برای شناخت انسان کامل یعنی وجود حضرت ختمی مرتبت عبارت است از آنچه خداوند متعال درباره ایشان فرموده که در قرآن و دیگر کتب آسمانی (در حال حاضر غیر از قرآن همه کتب تحریف شده هستند) موجود است و در مرتبه ی بعد از آن، سنت ایشان و آنچه که خود ایشان در مورد خود فرموده اند بالاترین منبع و بعد از آن بیان اولیا و انبیای الهی  می باشد.
 
از سوی دیگر معارف قرآن و نیز معارف مستفاد از بیان انبیا و اولیای الهی، مشروط به فهم انسانی واجد همان خصوصیات و یا مراتبی نزدیک و یا شبیه به آنهاست؛ که این موضوع در شیوه فهم معارف اسلام و موضوع اجتهاد به صورت مفصل بحث شده است و به آن نمی پردازیم.
 
با توجه به این مقدمه کوتاه اگر فردی بنای آشنایی با پیامبر خاتم و نیر اعظم (صلی الله علیه و آله) را داشته باشد، باید به بیان ولی فقیه حول این معنا رجوع کند.متاسفانه نتیجه پژوهش ها نشان دهنده ی نبود اطلاع عمومی جامعه مسلمین از شخصیت پیامبر خود می باشد.
 
حتی آن مواردی که از بایسته های تبدیل شدن یک گزاره ی مورد اجماع کارشناسان (از قبیل نماد، ضرب المثل، شعر و…) به فرهنگ است، در مورد شخصیت و یا زندگانی پیامبر اعظم در بین عموم مردم وجود ندارد.
 
جوان مسلمان چند کتاب در مورد پیامبر می خواند؟
 
چند منبع را در این زمینه می شناسد؟
 
کدام منبع مورد وثوق است؟
 
این یک مصیبت عظمی برای اسلام و مسلمین است. به خصوص در زمانی که امیدواریم که به زودی بنیان مرصوص تمدن اسلامی با دست مبارک نائب الامام و مومنین در جهان بنا خواهد شد…
 
البته باز هم تکرار می کنیم که این مسئله یک طرح تاریخی از سوی شیطان بوده است. هرچند در این نوشتار کوتاه بنای بر گلایه نداریم اما اگر خطبا، نویسندگان، تربیون داران، گویندگان و دیگران به جای رویکرد اقناعی و احساسی و رسانه ای و غیر علمی درباره پیشوایان دین، به بیان ابعاد مختلف شخصیت رسول الله می پرداختند شناخت مسلمین از افضل انبیا به میزان فعلی نبود!
 
 مقارن با سالروز شهادت وجود مقدس پیامبر اکرم به مشتاقان ایشان اثری بسیار ارزشمند و گرانسنگ ، گرد آوری شده از بیان و قلم مبارک رهبر معظم انقلاب درباره شخصیت بی بدیل حضرت محمد (صلی الله علیه و آل و سلم) معرفی می کنیم که تا حد زیادی تشنگان چشمه حقیقت را سیراب می کند.
 
در این کتاب می‌توان طیف گسترده‌ای از داده‌ها و تحلیل‌های ارزشمند را درباره ابعاد گوناگون شخصیت ایشان یافت که به‌گونه‌ای منظم و منطقی سامان یافته‌اند و به مسائلی چون ویژگی‌های عصر بعثت، بیان ماجرا و حقیقت بعثت نبی مکرم اسلام، روی‌دادنگاری دوران پیامبری حضرت ختمی مرتبت و پایه‌گذاری تمدن اسلامی، نقش اهل بیت در نهضت نبوی و وظایف مسمانان نسبت به پیامبر و آموزه‌های او، پرداخته‌اند. گستردگی اطلاعات کتاب تا اندازه‌ای است که می‌توان گفت سرفصل‌ها و اشاره‌هایی ارزشمند درباره هرچه که انسان معاصر بخواهد درباره پیامبر گرامی اسلام بداند، در آن یافت می‌شود.
 
می توان گفت یکی از کتاب های جامع و صحیح در مورد شخصیت و زندگانی پیامبر اعظم (صلوات الله و سلامه علیه) این کتاب بوده و فهرست بندی های دقیق، حُسن سلیقه گردآورندگان در ویرایش و چینش معنادار مطالب از ویژگی های مثبت این کتاب می باشد. این کتاب 421 صفحه بوده و  همان طور که ذکر گردید در سال 1385 توسط  توسط گروهی از پژوهشگران حوزه علمیه قم تهیه و تدوین گشته و به وسیله انتشارات سروش منتشر گردیده است.
 
می توان ادعا کرد که جای این کتاب در سیر مطالعاتی اهل اندیشه و قلم و نیز هرکس که علاقه‌مند به رشد آگاهی و دانش خود درباره پیامبر گرامی اسلام می باشد، خالی است.
 
انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها