کتاب «نبردهای انقلابی، چزابه تا زید» بازروایی ۵ عملیات دفاع مقدس

مهدی کربلایی گفت: کتاب «نبردهای انقلابی، چزابه تا زید» بازروایی نقش رزمندگان قم در ۵ عملیات دفاع مقدس طی سال‌های ۶۰ و ۶۱ است.
کد خبر: ۲۶۷۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰ - 19November 2017

کتاب «نبردهای انقلابی، چزابه تا زید» بازروایی ۵ عملیات دفاع مقدس است«مهدی کربلایی» در حاشیه بیست و چهارمین یادواره سردار شهید مهدی زین الدین و ۶ هزار شهید استان قم به خبرنگار دفاع پرس در قم اظهار داشت: ستاد تدوین عملکرد لشکر ۱۷ امام علی بن ابی طالب (ع) در دوران هشت سال دفاع مقدس، در سال ۱۳۸۵ زیر نظر سردار حاج «غلامرضا جعفری» فرمانده لشکر ۱۷ پس از شهادت شهید زین الدین، تشکیل شد.

وی با یادآوری اینکه از همان ابتدا سپاه استان علاوه بر حمایت‌های مادی و معنوی از ستاد تدوین، مکانی را نیز جهت فعالیت‌های مربوطه در اختیار این ستاد قرار داد، افزود: ستاد تدوین با همکاری فرماندهان پیشکسوت لشکر ۱۷ امام علی بن ابی طالب (ع) و جمع آوری خاطرات میدانی آنان، اقدام به جمع آوری و مستندسازی نقش این لشکر در سال‌های حماسه و ایثار پرداخت.

این پیشکسوت دفاع مقدس با یادآوری اینکه تا قبل از سال ۱۳۸۵، اقدامات غیر متمرکزی در جهت جمع آوری مستندات رزمندگان لشکر ۱۷ انجام شده بود، یادآور شد: با تشکیل ستاد تدوین عملکرد لشکر ۱۷ تصمیم بر این شد با جمع آوری نظرات و خاطرات فرماندهان، کار مستند متمرکزی در این زمینه صورت بگیرد.

مدیرکل سابق حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم با اشاره به نحوه جمع آوری اسناد لشکر ۱۷ ابراز داشت: در هنگام اجرای عملیات‌ها افرادی به نام راوی و کاتب در کنار فرماندهان بودند و لحظات فرماندهی عملیات را ثبت و ضبط می‌کردند و لذا بخشی از مستندات عملکرد لشکر ۱۷ از این اسناد تهیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: بخش دوم اسناد نیز استفاده از تاریخ شفاهی و ثبت خاطرات میدانی رزمندگان موثر در صحنه‌های جنگ بود که یا شخصا حضور داشتند و یا خاطراتی دست اول و موثق از وقایع و رویداد‌ها داشتند.

نویسنده کتاب «نبردهای انقلابی، چزابه تا زید» با اشاره به انتشار نخستین جلد از کتاب مذکور ابراز داشت: این کتاب بازروایی پنج عملیات دفاع مقدس است که بر اساس پیوستگی مستندات جمع آوری شده لشکر ۱۷ در سال‌های ۶۰ و ۶۱ به انضمام تصاویر مربوط به هر عملیات، تدوین شده است.

وی افزود: لشکر ۱۷ امام علی بن ابی طالب (ع) در ابتدا از زمستان سال ۱۳۶۰ در قالب تیپ ۱۷ تشکیل شد و پس از حضور در عملیات‌های فتح المبین، بیت المقدس، رمضان، محرم و والفجر مقدماتی تبدیل به لشکر شد.

کربلایی عنوان کرد: شهید مهدی زین الدین در مرحله پنجم عملیات رمضان به عنوان فرمانده تیپ ۱۷ و در سال ۶۳ نیز به عنوان فرمانده لشکر ۱۷ منصوب شد.

وی در خصوص نقش ارتش در کتاب فوق نیز افزود: به نقش یگان هایی از ارتش که مامور به سپاه شده بودند نیز در این کتاب اشاره شده است.

نویسنده کتاب «نبردهای انقلابی، چزابه تا زید» تصریح کرد: این کتاب با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم، ستاد یادواره ۶ هزار شهید استان قم و موسسه اعتباری کوثر و با همکاری انتشارات سریر و بین الحرمین چاپ و منتشر شده است.

یادآور می‌شود: کتاب عملکرد لشکر ۱۷ در دوران دفاع مقدس با تلاش «مهدی کربلایی» و «محمدرضا اشعری» تدوین شده و قرار است هفت جلد دیگر این کتاب نیز طی سال‌های آینده به مرور آماده سازی و منتشر گردد؛ نخستین جلد از مجموعه هشت جلدی کتاب مذکور، شب گذشته در بیست و چهارمین یادواره ۶ هزار شهید استان قم با حضور سردار نقدی رونمایی شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار