شمع‌هایی که به عشق امام رضا (ع) روشن شدند

در شب شام غریبان و به یاد تشییع پیکر باشکوه امام رضا (ع) در 13 قرن پیش توسط شیعیان، شمع‌هایی زیادی توسط عزاداران و آخرین شب ماه صفر روشن شد.
کد خبر: ۲۶۷۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۴ - 19November 2017
شمع‌هایی که به عشق امام رضا (ع) روشن شدند

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، امام رضا علیه السلام پیش از شهادتش خبر از حضور امام جواد علیه السلام که در مدینه زندگی می‌کردند، بر بالین خود دادند. اباصلت هروی می‌گوید: من در وسط خانه محزون و ناراحت ایستاده بودم که ناگهان دیدم جوانی بسیار زیبا پیش رویم ایستاده که شبیه ترین کس به حضرت رضا علیه السلام است.

جلو رفتم و عرض کردم: «از کجا داخل شدید؟ درها که بسته بود.»

فرمود: «آن کس که مرا از مدینه تا اینجا آورد، از در بسته هم وارد کرد.»

پرسیدم: «شما کیستید؟»

فرمود: «من حجّت خدا بر تو هستم، ای اباصلت! من محمد بن علی الجواد هستم.»

سپس به طرف پدر گرامیش رفت و فرمود: «تو هم داخل شو»

تا چشم مبارک حضرت رضا علیه السلام به فرزندش افتاد، او را در آغوش کشید و پیشانی‌اش را بوسید.

حضرت جواد علیه السلام خود را روی بدن امام رضا انداخت و او را بوسید. سپس آهسته شروع کردند به گفتگو که من چیزی نشنیدم. اسراری بین آن پدر و پسر گذشت تا زمانی که روح ملکوتی امام رضا علیه السلام به عالم قدس پر کشید.

همچنین محمد بن قتیبه در روایتی آورده است که روزی امام جواد علیه السلام پیش من بود و نوشته‌ای که در دست داشت را قرائت می‌کرد و ناگهان نوشته از دست مبارکش افتاد و پریشان برخاست، در حالی که می‌فرمود: انا لله و انا الیه راجعون. همه ما از آن خدائیم و به سوی او باز می گردیم. به خدا سوگند! او در گذشت! پدرم بدرود زندگی گفت.

عرض کردم: چگونه دانستید؟

حضرت فرمود: مطلب بی سابقه‌ای از عظمت و بزرگی خدای متعال به من روی آورد.

عرض کردم: شهادتش قطعی است؟

فرمود: از این سخن در گذر، بگذار داخل اتاق شوم و پیش تو باز گردم، سپس اگر خواستی آیاتی از قرآن کریم برایم بخوان تا برایت تفسیر کنم و به خاطر سپاری (امام جواد علیه السلام اینجا است که بعد از شهادت پدرش اظهار علم امامت می‌کند)، آنگاه داخل اتاق شد، من نیز برخاستم و از سر ارادت، به جستجویش پرداختم و از احوالش سؤال کردم؟

گفتند: داخل این اتاق شده و در را بر خود بسته و فرموده است، به کسی اجازه ورود به این اتاق ندهید تا به نزد شما بازگردم، (مدتی سپری شد) و حضرت با حال دگرگون، بیرون آمد و فرمود: انا لله و انا الیه راجعون «ما از آن خدائیم و بسوی او باز می گردیم.» به خدا سوگند! پدرم در گذشت!

عرض کردم: فدایت شوم، شهادتش قطعی است؟

فرمود: آری، خود عهده‌دار غسل و کفنش بودم که این کار، از دیگری ساخته نیست.

در خصوص غسل دادن پیکر مطهر امام رضا (ع) نیز که توسط امام جواد (ع) و با حضور اباصلت هروی انجام گرفت، آمده است: حضرت امام جوادعليه السلام فرمودند: اباصلت حرکت کن از خزانه تختي بياور با آب تا پدرم را غسل دهم.

عرض کردم در خزانه تخت و آب نيست. حضرت امام جواد عليه السلام فرمودند هر چه مي‌گويم به جاي آور! داخل خزانه شدم، تخت و آب بود، آن‌ها را بيرون آوردم، دامن به کمر زدم تا امام هشتم عليه السلام را غسل دهم.

امام نهم عليه السلام فرمودند: تو به يک طرف برو! شخصي هست که به من کمک نمايد. امام جواد عليه السلام پدر بزرگوار خود را غسل دادند باز فرمودند: داخل خزانه شو، زنبيلي که در آن کفن و حنوط پدرم هست بياور، وارد شدم زنبيلي ديدم که قبلاً در آن جا نديده بودم، آن را به خدمت امام نهم عليه السلام آوردم.

ايشان پيکر مطهّر پدر بزرگوار خود را کفن نمودند و بر آن نماز خواندند. آنگاه فرمودند: تابوت بياور. عرض کردم: اجازه مي‌فرماييد کـه پيش نجّار بروم و به او بگويم تا تابوتي بسازد؟ امام نهم عليه السلام فرمودند: داخل خزانه، تابوت هست، وارد شدم تابوتي ديدم که قبلاً در آن جا نديده بودم. پيکر پاک امام هشتم عليه السلام را پسر بزرگوارشان در آن تابوت قرار دادند، دو رکـعت نماز خواندند، هنوز نماز تمام نشده بود که ناگهان تابوت بلند شد و سقف شکافت برداشت و از خانه خارج گرديد و ناپديد شد.

عرض کردم: اي پسر رسول خدا صلي الله عليه و آله! به زودي مأمون مي‌آيد و پيکر پدر شما را از من مي‌خواهد، آن وقت چه کنم؟ و جواب او را چه بدهم؟ امام نهم عليه السلام فرمودند: ساکت باش! چند لحظه ديگر پيکر پدرم بـر مي‌گردد. هر پيغمبر اگر چه درمشرق بميرد و وصّي او درمغرب باشد خداوند متعال بين ارواح و اجساد آن‌ها جمع خواهد نمود، هنوز سخـن امام نهم عليه السلام تمام نشده بـود کـه سقف شکافته شد و تابوت امام هشتم عليه السلام به زمين بازگشت. امـام جـواد عليه السلام از جـاي خـود حرکت نمودند و پـيکر پـاک پدر بـزرگوارشـان را از تـابوت بيرون آوردنـد و در رختخواب قرار دادند مثل اين که بدن مبارک امام رضا عليه السلام نه غسل داده شده و نه کفن گرديده است.

بعد از شهادت امام رضا(ع) شيعيان، بدن شريف آن حضرت را در خراسان تشييع كردند. اين تشييع جنازه به حدي پر شور بود كه تا آن زمان مثل آن ديده نشده بود. در تاریخ آمده است که تمامی اقشار در مراسم تشییع امام رضا علیه السلام حضور پیدا کرده بودند.

و هر ساله در شب شام غریبان شهادت امام رضا علیه السلام خادمان و مجاوران حرم مطهر رضوی شمع به دست، از چهار راه شهدا به سمت حرم مطهر پیاده‌روی و عزاداری می‌کنند.

در این مراسم هیات‌های عزاداری که از سرتاسر کشور به مشهد آمده بودند، نیز به همراه ذاکران اهل بیت (ع) به یاد آن تشییع باشکوه حضور داشتند و عاشقان امام رضا (ع) و اهل بیت علیهم السلام که برخی همچون راهپیماییان اربعین حسینی مسیرهایی را پیاده تا مشهدالرضا طی کرده بودند، در پایان مراسم شعار لبیک یا حسین (ع) و یا امام رضا (ع) سر دادند.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار