پرواز تا بی نهایت؛

روایتی از دلاورمردی تنها خلبان شهید کهگیلویه و بویراحمد

شهید «ابراهیم امیدبخش» تنها شهید خلبان کهگیلویه و بویراحمد است که هنگام عملیاتی در اولین روزهای جنگ تحمیلی در سوسنگرد به شهادت رسید و جاویدالاثر شد.
کد خبر: ۲۶۷۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲ - 20November 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، در پنجاه و هفتمین روز از جنگ تحمیلی و در صبحگاه ۲۷ آبان ماه سال ۱۳۵۹ به سروان خلبان امیدبخش و تعدادی دیگر از همرزمانش در پایگاه هوایی بوشهر ماموریتی سنگین واگذار شد.

وی به همراه خلبان کابین عقب خود ستوان یکم «محمد تقی حسینی» برای انهدام سپاه سوم عراق که شامل پنج لشکر (3لشکر زرهی و 2 لشکر مکانیزه) که با هدف تصرف سوسنگرد، آبادان و اهواز شروع به پیشروی کرده بودند انتخاب شدند.

شهید والامقام به همراه سه فروند از هواپیماهای اف ۴ (فانتوم) پایگاه هوایی بوشهر با انجام 6 نوبت پرواز در روز ۲۷ آبان ماه ۵۹ اقدام به انهدام مخازن سوخت و ساختمان مرکزی سازه های نفتی فاو کرده و چندین دستگاه کامیون سوخت در شمال گمرک صفوان که از کویت به بصره در حرکت بوده تا سوخت ادوات جنگی ارتش عراق را تامین کنند و همچنین ستونی از نیروهای زرهی دشمن در این مسیر هدف حمله موفق خلبانان دسته پروازی قرار گرفتند.

شهید والامقام به همراه همرزمانش در مسیر بازگشت متوجه تجمع بخش دیگری از نیروهای دشمن اطراف سوسنگرد می‌شود در این زمان حمله جنگنده های اف ۴ به ستون پیاده دشمن گر چه اثر بخش بود اما هواپیمای شماره ۲ دسته پروازی هدف آتش پدافند زمین به هوای نیروهای بعثی قرار گرفت و خلبانان آن سروان «ابراهیم امیدبخش» و همرزم خلبانش ستوان یکم «محمد تقی حسینی» به شهادت رسیدند و برای همیشه جاوید الاثر شدند.

شهید ابراهیم امیدبخش یازدهم مرداد سال 1332 در روستای آب شیرین شهرستان گچساران چشم به جهان گشود.

وی دوران ابتدایی خود را در اهواز و دوره متوسطه را در گچساران به اتمام رسانید و همان سال در آزمون دانشکده افسری خلبانی در تهران پذیرفته شد.

شهید امیدبخش پس از گذراندن دوره مقدماتی پرواز در سال 1352 به آمریکا اعزام شد و در سال 1354 با گرفتن ساعت طلای خلبانان در آمریکا (این ساعت به خلبان برتر در هر دوره اهداء می‌شد) به میهن عزیزمان بازگشت و به پادگان بوشهر اعزام شد.

این شهید والامقام در اواخر سال 1358 برای آموزش خلبانی عازم تهران شد و در دوران دفاع مقدس بار دیگر برای انجام وظیفه به پادگان بوشهر منتقل شد و در عملیات آزاد سازی سوسنگرد شرکت کرد.

این عملیات با فرماندهی مستقیم آیت الله خامنه‌ای و شهید مصطفی چمران در تاریخ 26 آبان ماه سال 1359 به شکست حصر سوسنگرد انجامید.

امیر سرتیپ خلبان خلیلی در یادواره این شهید والامقام گفت: شهید امید بخش 54 ماموریت پروازی سخت انجام داد.

وی با اشاره به شرایط سخت جنگ گفت: ماموریت های هوایی سخت به ماموریت هایی گفته می شود که امکان بازگشت در آن 50 درصد است.

خلیلی به دلاوری های تیزپروازان نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از موفقیت های رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس مرهون رشادت های خلبان فداکار نیروی هوایی است.

وی افزود:دشمن تصور نمی کرد که نیروی هوایی ایران قدرت مقابله با آنها را داشته باشد اما تیزپروازان ارتش توانستند سنگرها و مواضع دشمن بعثی را در همان روزهای آغازین جنگ تحمیلی منهدم کنند.

وی بیان کرد: همه حماسه ها و ایثارگری های شهدای ما متاثر از قیام عاشورا است.

فرمانده سپاه گچساران نیزدر این یادواره گفت: با هدف زنده نگه داشتن شهید امید بخش سال گذشته فرودگاه نفت شهر دوگنبدان به نام شهید ابراهیم امیدبخش نامگذاری شد.

سید علی اصغر نورایی افزود: قرار است ماکت این خلبان ساخته و در یکی از میدان های شهر دوگنبدان نصب شود.

وی بیان کرد: امسال 53 یادواره شهید آبروی محله،پایگاهی و قشری در گچساران پیش بینی شده است.

خواهر این شهید والامقام نیز گفت: ذر روز 28 آبان سال 1359 به خانواده ما اطلاع دادند که شهید امیدبخش به اسارت نیروهای بعثی درآمده است اما پس از سالها انتظار خبر شهادتش را برای ما آوردند.

شهرستان 124 هزار نفری گچساران 359 شهید تقدیم نظام و انقلاب اسلامی کرده است.
 
منبع: ایرنا 
نظر شما
پربیننده ها