یادداشت/

سناریوهای «پساداعش» در غرب آسیا

انگار «معضل امنیت» غرب آسیا حل و فصل شدنی نیست و دلیل آن هم رفتارِ«غریزه ‏آمیز و عصبیت محور» برخی کشورهای منطقه است؛ بعد از این همه خسارت و زیان‏‌های جبران ناپذیر بحران داعش، گویا سناریوهای تازه‏ای درحال شکل‌‏گیری است.
کد خبر: ۲۶۷۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸ - 20November 2017
سناریوهای «پساداعش» در غرب آسیاگروه بین‌الملل دفاع پرس- حسن صادقیان کارشناس مسائل سیاسی؛ سناریوی «استعفای سعد حریری» نخست وزیر لبنان محل بحث و گفت‌وگو است؛ قرار است چه اتفاقی رخ دهد؟ آیا این بار لبنان کانون اصلی بحران خواهد بود؟
 
شواهد و قرائن حکایت از این امر می‏‌کند که قرار بود با استعفای اجباری حریری در ریاض، گروهی از فلسطینیان و لبنانی‏‌ها به بهانه دخالت ایران در امور کشورشان، علیه ایران شورش کنند و با شروع تشنجات و درگیری‌ها، رهبران کشورهای عربستان و اسرائیل این موضوع را بهانه قرار داده و به لبنان حمله کنند و بحران شکل بگیرد؛ اما فلسطینی‌ها و لبنانی‏‌ها هیچ‌گونه اقدامی علیه ایران انجام ندادند که این مسئله منجر به شکست پرده اولیه سناریو شد.

پرده دوم سناریو با شکل‌‏گیری مثلث «بیروت- ریاض- پاریس»، در حال اجراست؛ اتفاقی که باعث شد حریری به جای بیروت به پاریس پرواز کند. هدف اصلی این سناریو هم طولانی کردن بحران استعفای حریری و «لبنان» است؛ اینکه چقدر دلار سعودی‌ها، مکرون رئیس جمهور فرانسه را در خصوص اتخاذ اقدامات و سیاست‌های ضد لبنانی- ایرانی اقناع خواهد کرد؛ محل بحث است. اما در این سناریوها، سیگنال‏‏‌ها و علائمی ضد ایرانی  دیده می‌شود که دیر یا زود ظهور یک بحران جدید را سبب خواهند شد.
 
سناریونویس اصلی تحولات پسا داعش، «جرد کوشنر» داماد یهودی تبار ترامپ است. کسی که با محمد بن سلمان ولیعهد ذاتاً دیکتاتور عربستان، عقد اخوت دیرین دارد؛ اما گویا سناریوهای این دو سیاست‏مدار جوان هم، «از نوع هالیوودی» بوده و زیاد مبتنی بر واقعیات نیستند! لبنان به هیچ وجه قابل مقایسه با یمن نیست؛ هرگونه خطا می‌تواند ضربات و خسارات جبران ناپذیری برای عربستان رقم بزند! ختم کلام اینکه هر چند «سناریوی استقلال کردستان عراق» خوشبختانه با مدیریت کشورهای منطقه ختم به خیر شد؛ اما سناریوی لبنان انگار کمی عمیق‌تر و طولانی‌تر و خطرناک‌تر خواهد بود؛ امید است مدیریت بحران این بار هم به درستی صورت گیرد تا بار دیگر شاهد کشتار انسان‌های بیگناه دیگر نباشیم.
 
انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها