روحانی در تماس تلفنی با مکرون:

خواست ایران پایان بمباران یمن و آغاز مذاکرات یمنی ـ یمنی است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بعد از پایان داعش، مبارزه با تروریسم در منطقه باید ادامه داشته باشد، گفت: خواست ایران پایان بمباران یمن و آغاز مذاکرات یمنی ـ یمنی است.
کد خبر: ۲۶۷۳۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷ - 21November 2017

خواست ایران پایان بمباران یمن و آغاز مذاکرات یمنی - یمنی استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حجت‌الاسلام حسن روحانی امروز در تماس تلفنی «امانوئل مکرون» با وی، با تشکر از ابراز همدردی دولت، ملت و رئیس‌جمهور فرانسه با دولت و ملت ایران به خاطر زلزله اخیر در کرمانشاه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران آماده است روابط خود را با فرانسه در همه عرصه‌های مورد علاقه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بر مبنای احترام متقابل و منافع مشترک، توسعه دهد.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به موضوع برجام و با قدردانی از تلاش فرانسه و اتحادیه اروپا برای تحکیم این معاهده بین‌المللی گفت: از دیدگاه ایران از یکسو اجرای کامل و دقیق برجام آزمون مهمی برای سایر همکاری‌های مهم در عرصه بین‌المللی است و از سوی دیگر، اضافه کردن بخشی به برجام  و یا حذف بخش‌هایی از آن، موجب فروپاشی کامل این توافق خواهد شد.

رئیس‌جمهور همچنین درهم کوبیده شدن پایگاه‌های اصلی داعش به‌عنوان بزرگترین و خطرناک‌ترین گروهک تروریستی در منطقه و جهان را خبری مسرت‌آمیز برای همه کشورها دانست و اظهار داشت: هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران در منطقه، مبارزه با تروریسم است و معتقدیم بعد از داعش باید با بقیه گروه‌های تروریستی نیز مبارزه شود.

روحانی با بیان اینکه حضور ما در عراق و سوریه به دعوت رسمی دولت‌های این کشورها و برای مبارزه با تروریسم بوده است، گفت: همانطور که بارها تاکید کرده‌ایم ایران به دنبال سلطه و برتری در منطقه نیست. هدف ایران کمک به صلح و امنیت منطقه و جلوگیری از تجزیه کشورها است و از نظر ما در همه کشورهای منطقه، تصمیم‌گیر اصلی مردم منطقه هستند.

رئیس‌جمهور ماجراجویی‌هایی را که در منطقه توسط برخی شاهزادگان کم تجربه انجام می‌گیرد، به ضرر کل منطقه دانست و تصریح کرد: با ماجراجویی و تفرقه‌افکنی در این منطقه مخالفیم و معتقدیم فرانسه با حفظ استقلال رای و جایگاهی که در منطقه دارد، می‌تواند با رویکردی واقع‌بینانه و بی‌طرفانه، نقش سازنده‌ای را ایفا کند.

روحانی با تاکید بر اینکه همه در منطقه باید مراقب باشند که در میدان بازی اسرائیل وارد نشوند، اظهار داشت: حزب‌الله جزو ملت لبنان است و در این کشور فوق‌العاده محبوبیت دارد و سلاح آن نیز صرفا دفاعی و برای استفاده در مقابل حملات احتمالی به لبنان است.

وی افزود: اکنون همه ما باید تلاش کنیم که گروه‌های لبنانی بتوانند در کنار هم با امنیت، دولتی داشته باشند که موجب پیشرفت کشورشان باشد.

رئیس‌جمهور همچنین به تحولات یمن اشاره کرد و گفت: ما امیدواریم محاصره و بمباران یمن قطع شود و زمینه برای یک مذاکره یمنی – یمنی و بازگرداندن امنیت کامل به این کشور فراهم شود.

روحانی گشوده شدن مسیری برای رساندن دارو و مواد غذایی به مردم یمن را در شرایط کنونی ضروری خواند و افزود: اصلی‌ترین نگرانی ما باید وضع میلیون‌ها یمنی باشد که به خاطر نداشتن دارو و غذا در حال از بین رفتن هستند.

رئیس‌جمهور فرانسه نیز در این تماس تلفنی با تاکید مجدد بر ضرورت گسترش همکاری‌های تهران – پاریس در همه عرصه‌های مورد علاقه گفت که همه کشورها باید برای حفظ برجام تلاش کنند و فرانسه کاملا به این توافق پایبند است.

«امانوئل مکرون» پایبندی به برجام را باعث تقویت اعتمادسازی دانست و گفت: دولت فرانسه همه تلاش خود را بکار گرفته تا بانک‌ها و تجار بتوانند روابط خود را با ایران تقویت کنند.

وی همچنین تداوم گفت وگوهای سازنده میان کشورها به‌ویژه در منطقه را برای تقویت ثبات و امنیت آن از سیاست‌های پاریس برشمرد و گفت: ما در یک موضع میانجی‌گرانه دنبال کاستن از فعالیت‌های خصمانه در منطقه و تقویت ثبات هستیم.

انتهای پیام/ 151
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار