دریابان شمخانی در گفت‌وگوی ویژه خبری:

«داعش» حذف فیزیکی و جغرافیایی شد/ افزایش قدرت خنثی‌سازی توطئه‌های آمریکا توسط جبهه مقاومت

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه «داعش» حذف فیزیکی به مفهوم حذف جغرافیایی شد، با اشاره به توطئه‌های اخیر آمریکا در منطقه گفت: قدرت خنثی‌سازی توطئه‌های آمریکا توسط جبهه مقاومت افزایش یافته است.
کد خبر: ۲۶۷۴۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۸ - 21November 2017
«داعش» حذف فیزیکی و جغرافیایی شد/ افزایش قدرت خنثی‌سازی توطئه‌های آمریکا توسط جبهه مقاومت

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر دریابان «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اظهار داشت: به دلیل حضور مردم در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی و کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه سر تعظیم فرود می‌آورم و به مردم مقاوم کرمانشاه تسلیت عرض می‌کنم که بنده خاطرات بسیار خوبی از مردم خوب کرمانشاه از دوران دفاع مقدس به یاد دارم.

وی افزود: همچنین تبریک می‌گویم و درود می‌فرستم به خانواده‌های شهدای مدافع حرم که مظلومانه نقش مهمی در تاریخ ایران ایفا کردند؛ چرا که در کنار هجمه‌های زمینی داعش و تروریست‌ها، سوالات بسیاری در ذهن مردم ایران از طریق فضای مجازی به وجود آمد که خاطر بسیاری از این خانواده‌ها را آزرده کرد از جمله اینکه گفته شد مدافعان حرم برای پول به سوریه می‌روند؛ اما امروز مردم در کنار خانواده‌های شهدای مدافع حرم این پیروزی بزرگ و غرورآفرین را جشن گرفتند. نابودی شجره خبیثه داعش به همت تمامی ملت‌ها و مجاهدان ایرانی، لبنانی، افغانستانی، پاکستانی، عراقی، سوری و... بود.

امیر شمخانی عنوان کرد: ما نباید یادمان برود که در ژانویه 2011 فضایی در منطقه به وجود آمده بود که بسیاری معتقد بودند ظرف یک ماه دمشق سقوط خواهد کرد و ما نمی‌توانیم ایستادگی کنیم اما امروز ثابت شد که می‌توانیم و توانستیم. لذا اهداف آرمانی ما توانست با دفاع رزمندگان، طوری در معرکه نقش آفرینی کند که 66 کشور تحت عنوان ائتلاف مبارزه با داعش در کتاب گزارششان مفهومی به نام اقدام موثر نمی‌توانند ثبت کنند.

دریابان شمخانی تصریح کرد: امیدواریم جاده اربعین حسینی که بسیار بنیانی‌تر و کهن‌تر از جاده ابریشم است بتواند در تاریخ کشورمان و اسلام ماندگار شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی بیان کرد: فرض کنیم اگر داعش به اهداف خود دست پیدا می‌کرد و اگر این بی‌خردان تکفیری در دمشق، اربیل، بغداد و بیروت بودند، وضع مسلمانان امروز چگونه بود؟ امنیت برای زنان چگونه بود؟ اوضاع اقتصادی چگونه بود؟ و قدرت غرب در پیشبرد راهبردش برای بقای رژیم صهیونیستی چقدر بود؟ لذا اگر غفلت می‌شد و دارای عمق راهبردی و تفکری نبودیم و می‌گفتیم تهران چه ربطی به داعش و عراق و سوریه دارد، وضع مصیبت‌باری را شاهد می‌بودیم. ما با درخواست کشورهای عراق و سوریه وارد آن کشورها شدیم و نگذاشتیم چنان اتفاقی در منطقه بیافتد.

وی با طرح این سوال که چه تفاوتی بین جنگیدن در دب حردان و دفاع از امنیت کشور در سواحل مدیترانه وجود دارد؟ گفت: ما هزینه‌های انسانی و مادی بسیار زیادی برای دفاع از امنیت کشور پرداخت و دستاوردهای بسیاری نیز کسب کردیم.

امیر شمخانی در بخش دیگری از این گفت‌وگوی ویژه خبری بیان داشت: ما با تمام توان‌مان ابتدا وارد سوریه نشدیم و مطابق نیاز و گام به گام وارد شدیم و ما اگر از روز اول با تمام توان وارد می‌شدیم، صحنه را سریعتر می‌توانستیم پیش ببریم اما نمی‌خواستیم شبهه‌های سیاسی در کشور ایجاد شد. ضمن اینکه ما تجربه جنگ داشتیم و می‌توانستیم در قالب مستشاری، توانمندی‌های خود را ارائه دادیم. همچنین اگر دخالت حمایت‌گرانه غرب و برخی از کشورهای عربی منطقه به صورت آشکار و غیر آشکار نبود، خیلی زودتر از این‌ها و با هزینه‌ کمتری سرزمین‌های اشغالی آزاد شده بودند که برای این حمایت‌ها اسناد و فیلم داریم و این تحلیل نیست. 600 هزار نفر سوری در بحران سوریه کشته و شش میلیون نفر آواره شدند که این دستاورد جاه طلبی برخی از حاکمان کشورهای منطقه و هدایت تروریسم برای تامین امنیت اسرائیل به وسیله غرب است.

وی در خصوص نقش روسیه در شکست داعش خاطرنشان کرد: بحران سوریه از سال 2011 شروع شد و روس‌ها سال 2015 وارد عمل شدند و در این سال‌ها ایران و نیروهای مقاومت در سوریه و در مبارزه با داعش حضور داشتند، اما مهم این است که اهداف تروریست‌ها در ساقط سازی دولت بشار اسد ساقط ماند. برخی از این سوالات که در خصوص نقش روسیه در حل بحران سوریه پرسیده می‌شود، از سر شیطنت است چرا که آن‌ها نمی‌خواهند این همکاری‌ها در منطقه به ثمر بنشیند و رقابت منفی را تبلیغ می‌کنند. برخی از عناصر درونی خودمان نیز همواره این ذهنیت را دارند که روسیه ما را فریب خواهد داد. در بحران سوریه، هم ما و هم روس‌ها به منافع دست پیدا کردند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از این گفت‌وگو عنوان کرد: موضوع داعش و مقابله با آن یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های نظامی، سیاسی و امنیتی کشورمان است که ناگفته‌های بسیاری دارد که هنوز هم آن‌ها را نمی‌توان گفت. آنچه به عنوان داعش در سوریه حضور داشت، افرادی بودند که اکثراً از ملیت‌های غیر سوری بودند.

وی با اشاره حمایت ائتلاف ضد داعش از داعشی‌ها عنوان کرد: طی رصد دقیق نظامی واضح و روشن است که کاروان نظامی داعش بر روی جاده معین در ساعت معین با رهگیری هوایی ائتلاف غرب رصد می‌شود و خلبان جنگنده دستور می‌خواهد تا هدف را قرار بدهد اما نیروهای فرامنطقه‌ای دستور نمی‌دهند؛ که این موضوع سند است.

دریابان شمخانی در ادامه با بیان اینکه داعش حذف فیزیکی به مفهوم حذف جغرافیایی شد، گفت: داعش مخفف دولت اسلامی عراق و شام است که تفاوتش در القاعده و طالبان نیز در همین تعیین جغرافیا است.

وی همچنین با طرح این سوال که آیا تهدید داعش خاتمه پیدا کرده است؟ گفت: تهدید داعش از فاز نظامی به سمت کار تروریستی می‌رود تا اینکه به استیصال کامل برسند. دستگاه‌های امنیتی کشورهای عراق و سوریه باید به سوی امنیتی شدن بیشتر پیش بروند. برخی از تروریست‌های داعشی نیز به کشورهای خود بازخواهند گشت که تجربه نشان داده است در کشورهای خود ناامنی‌هایی را به وجود خواهند آورد. جمهوری اسلامی ایران به دلیل اشراف اطلاعاتی و تجربه مبارزه با منافقین توانایی کامل برای مقابله با این تهدیدات را دارد و در این زمینه کمک‌های اطلاعاتی مردم بسیار مفید و موثر واقع شده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: به کارگیری تروریسم برای کشورهای فرامنطقه‌ای در غرب آسیا به یک راهبرد ثابت برای به چالش کشاندن منطقه تبدیل شده است و آنان در این فکرند که چگونه می‌توان از این تروریست‌ها در جایی دیگر استفاده کرد؛ و ما باید هوشیاری داشته باشیم.

وی بیان داشت: برخی از کشورهای منطقه کارخانه تولید داعش هستند؛ برای اینکه 70 درصد ملت‌شان جوان است و حکومت در آن کشورها خاندانی که نه بلکه خانوادگی است. لذا جوانی که آزادی سیاسی و اجتماعی ندارد و حس می‌کند سرخورده شده است، با تفکر وهابی خود داعشی می‌شود که وهابیت چهره‌ای شاذ از اسلام است. این جوانان می‌توانند در راهبرد غرب آسیا نباید بدون چالش و تهدید بماند، به‌کارگیری شوند.

امیر شمخانی در خصوص سکوت رسانه‌های غربی در رابطه با پیروزی جبهه مقاومت و شکست داعش عنوان کرد: خرمشهر که آزاد شد، این آزادی رسانه‌ای نشد و منعکس نگردید. خوداتکایی دفاعی راهگشای حل مسائل منطقه‌ای است لذا آنان این را منعکس نمی‌کنند اما وقتی موصل سقوط کرد، رسانه‌های غربی در جا انداختن خلافت داعش سر و صدا راه انداختند. دستگاه‌های رسانه‌ای غرب و فضای مجازی مسائلی را که علیه خودشان جنبه منفی دارد، بی اهمیت نشان می‌دهند که باید حتما برای این مورد چاره‌اندیشی کرد.

وی در خصوص توطئه‌های غرب و آمریکا علیه ایران و کشورهای منطقه بیان داشت: برگ تهدید ثابت‌ آمریکا علیه ایران تهدید و تحریم است. برگ دیگرشان نیز تجزیه عراق بود که شکست خورد. برگ به هم زدن امینت و ثبات لبنان نیز بی اثر شد. برگ‌های ناشناخته دیگری در دست غربی‌هاست چرا که به عقیده آنان منطقه غرب آسیا نباید بدون چالش باقی بماند، اما ظرفیت خنثی‌سازی برگ‌های آمریکا به وجود آمده است. قرار نبود مساله اقلیم کردستان به زودی حل شود. در خصوص لبنان نیز اینگونه فکر می‌کردند. اما درایت و همکاری‌ها اجازه نداد، فرصت‌طلبی کنند. ظرفیت‌های خنثی‌سازی جبهه مقاومت در مقایسه با قبل نیست. علاوه بر این هوشیاری توده‌ها در سامان دادن وضعیت مقاومت در مقایسه با سال 2011 نیست. امروز حزب الله لبنان، حزب الله آن روز نیست. تمام نیروها قدرت شگرفی پیدا کرده‌اند و برخی از نیروها طی این سال‌ها به وجود آمده‌اند که پتانسیل بسیاری دارند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد: برخی از سردمداران عرب که همراهی‌شان با اسرائیل رو به زیاد شدن است، هزینه‌های بسیاری از این بابت خواهند داد. آشکارسازی این همکاری‌ها نیز دستاورد کمی نیست. این‌ ثمره مقاومت است که پیش از این پوشش داده می‌شد.‌ فهرست دشمنی سعودی‌ها علیه ما نیز بی‌شمار است و ما طی این سال‌ها خویشتنداری کرده‌ایم. سعودی‌ها شش سال در سوریه تروریست‌ها را تقویت کردند. این‌ها صدام را هم تحریک کردند اما امروز ما کجا هستیم و صدا کجاست و امروز بغداد در اختیار مردمی است که به زور وارد جنگ با ما شدند. دشمنی‌های سعودی‌ها جدید نیست و بسیاری نیز به ثمره نرسیده و بیشتر از اینکه پشت این دشمنی‌ها تفکر باشد، نابخردی است.

وی در خصوص نشست اتحادیه عرب در قاهره مصر و بیانیه پایانی این نشست نیز اظهار داشت: مثل اینکه فلسطین جزو کشورهای عرب نیست. و سوال این است کاری که علیه مردم فلسطین انجام می‌شود را نباید در بیانیه دید؟ اتحادیه عرب از زمانی که مردان بزرگش را از دست داد فاقد خاصیت شده است. این بیانیه نه واقعیت دارد و نه تاثیری دارد.

امیر شمخانی در رابطه با حوادثی که در داخل کشور عربستان اتفاق افتاده است هم بیان داشت: دستگیری و محاکمه شاهزادگان هم جلوگیری از کودتاست و هم خود کودتاست. نارضایی اجتماعی، بیکاری، دخالت‌های بیگانگان و رقابت‌های خانوادگی هم کودتا می‌سازد و هم کودتا را خنثی می‌سازد و ادامه این مسیر به فروپاشی سعودی می‌انجامد. ما به دنبال فروپاشی هیچ کشوری نیستیم و بلکه نگران هستیم چرا که چه بسا تفکر داعشی بر سر کار بیاید، آن وقت نتجیه‌اش چه خواهد شد؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: نیل به یک هدف نیازمند وحدت داخلی و تمرکز فرماندهی است و پیروزی امروز ناشی از این اقدامات است. راه هر نوع پیروزی در کنار هم بودن و پرداختن به ایده‌هایی است که تاکنون به درستی توسط رهبر معظم انقلاب بیان شده و به نتیجه رسیده است. و مایی که قادریم مشکل داعش را حل کنیم، می‌توانیم مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را نیز حل کنیم و این نیازمند آن است که در کنار هم بر روی نقطه واحد تمرکز کنیم و از حواشی بپرهیزیم.

انتهای پیام/ 211
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار