جدول فروش فیلم‌های در حال اکران اعلام شد/ سهم اندک سینمای دفاع مقدس در اکران

جدول فروش آثار در حال اکران هر چند روزهای خوبی را پشت سر می‌گذارد اما این روزها در نهایت به نفع سینمای ایران نیست چرا که نه آثاری از دفاع مقدس در آن دیده می‌شود و نه با تنوع ژانر روبه‌رو هستیم.
کد خبر: ۲۶۷۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰ - 23November 2017
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، با نگاهی به آمار آثار سینمایی در حال اکران یک نکته قابل تامل را می‌توان دریافت. اول اینکه رشد فروش فیلم‌‌های سینمایی به نفع کلیت سینمای کشور است اما این سطح از فروش فیلم‌ها تا چه میزان به سود نظام فرهنگی اسلامی ـ ایرانی تمام خواهد شد، محل تامل است.

تنها 2 فیلم «دریاچه ماهی» و «بیست و یک روز بعد» آثاری هستند که با سیاست‌های فرهنگی ما تطابق دارد. اگر چه برخی از آثاری که به آن اشاره خواهد شد در تقابل با نظام فرهنگی ما نیست، اما در جهت آن هم گام بر نمی دارد.

همچنین فیلم توقیفی «خانه دختر» که مشخص نیست چرا توقیف شد و چرا از توقیف بیرون آمد، به فروش بالغ بر 2 میلیارد تومان رسیده است. فروشی که اگر توقیف نمی‌شد هرگز به آن نمی‌رسید و القاکننده این سوءظن است که صاحبان فیلم از توقیف آثارشان خوشحال‌ترند تا صدور پروانه نمایش.

در میان آثار اکران شده تنها یک فیلم با موضوع دفاع مقدس دیده می‌شود. «دریاچه ماهی» که به شهدای دفاع مقدس می‌پردازد مسلما جذابیت‌های مذموم «اکسیدان» را ندارد. به دلیل موضوعی که به آن پرداخته می‌شود، نه از دیالوگ‌های سخیف اروتیک در آن خبری است و نه از خیانت و موارد دیگری که اشاره به آن هم قبیح است.

مسلما «دریاچه ماهی» در میان خیل آثار شبه روشنفکرانه مجال عرضه نخواهد داشت. این فیلم با در اختیار داشتن 9 سالن سینما، تنها 26 میلیون تومان فروش داشته که این میزان حتی هزینه تبلیغ خود را هم در نیاورده است. یک نکته را نباید از نظر دور داشت که فیلم مورد بحث به لحاظ ساختار حرفه‌ای نیست و در بهترین شرایط اکران نیز رقم فروش آن به زحمت می‌توانست از مرز 100 میلیون تومان بگذرد.

مساله‌ای که باید به آن توجه داشت این است که چرا باید در 29 فیلم اکران شده تنها یک فیلم سهم حوزه دفاع مقدس باشد. نه نتها در این گونه سینما که در گونه‌های دیگر سینما نظیر پلیسی، تاریخی، کودک و نوجوان، انقلاب اسلامی و ... فیلمی اکران نشده است. گویا همه سینما زیر سیطره یک نوع از سینما آن هم با تعریف یک طیف خاص از فیلمسازان قرار دارد.

نگاه مدیران فرهنگی به ژانر دفاع مقدس و انقلاب اسلامی نگاه فرمایشی و مدیریتی است. اگر نگاهی که دستگاه‌های فرهنگی به سینمای «اصغر فرهادی» داشتند به این حوزه نیر می‌داشتند، اوضاع سینمای دفاع مقدس بهتر از این بود. سینمای دفاع مقدس تا وقتی با نگاه سفارشی، مناسبتی و به منظور پر کردن کارنامه مدیران فرهنگی و کسب بودجه اداره شود، هر روز نسبت روز قبل، اوضاع وخیم‌تری خواهد داشت. سینمای دفاع مقدس نباید و نه می‌‌تواند بدون آزادی عمل رشد داشته باشد. این گونه سینمایی باید از زیر چتر حمایت ارگان‌های دولتی بیرون بیاید چرا که نیازی به قیم ندارد.

فارغ از اینکه در خیل آثار اکران شده چه فیلم‌هایی مناسب نمایش هست یا نه، باید به این نکته نیز توجه داشت که عدم توجه به گونه‌های دیگر سینمایی در نهایت به نفع سینمای ایران است. چرا کارگردانان سینمای ایران تنها به ملودرام‌های اجتماعی بسنده می‌کنند. مخاطبی که «خانه دختر» یا «اکسیدان» را انتخاب می‌کند در نهایت نه چیزی به دست می‌آورد و نه چیزی از دست می‌دهد.

سینمای کمدی نیازمند رشد و بالندگی است، مخاطب به شدت به این سینما نیاز دارند. چرا کسانی که مدام بر طبل خشونت و استرس و فشار عصبی در جامعه می‌کوبند به سمت ساخت آثار کمدی نمی‌روند؟

متاسفانه آثار مبتذلی مثل «خالتور» که به نام کمدی اکران می‌شود تنها به قیمت سطحی شدن سلیقه مخاطب تمام می‌شود. تهیه کننده این فیلم نیز هر نوع انتقاد به اثرش را انتقاد به نظام فرهنگی و نظام جمهوری اسلامی تلقی می‌کند. البته اغلب آثار اکران شده در این فصل اکران، موضوعی مشابه با «خالتور» دارند.
 
اگر این آثار را با اغماض غیر اخلاقی ندانیم، به سختی بتوان آنها را اخلاقی به حساب آورد. سینمای ایران را باید با مختصات فرهنگ اسلامی ایرانی آن بررسی کرد تا به وخامت اوضاع آن پی برد. این سینما در این مختصات جایی ندارد هر چند این عبارت را نمی‌توان به کلیت سینما تعمیم داد، اما بخش بزرگی از سینما مبتلا به بیماری ابتذال است و اگر فکری به حال آن نشود روشن است که چه عواقبی گریبان‌گیر آن خواهد شد.

آمار فروش فیلم‌ها

«نهنگ عنبر2: سالکشن رویا» با 27 هفته اکران  20 میلیارد و 945 میلیون و 335 هزار تومان فروش داشته و در صدر جدول قرار دارد. «دریاچه ماهی» ساخته «مریم دوستی» بعد از 9 هفته اکران در با فروش 26 میلیون 559 هزار تومان فروش در ذیل جدول فروش قرار دارد.
 

رتبه

هفته

تعداد سالن

فیلم

فروش هفتگی

فروش کل

1

2

99

خالتور/ آرش معیریان

630,141,000

1,531,455,000

2

4

106

خفه‌گی/ فریدون جیرانی

373,293,000

3,389,249,000

3

6

79

زرد/ مصطفی تقی‌زاده

247,757,000

4,530,347,000

4

5

78

خانه دختر/ شهرام شاه‌حسینی

197,082,000

2,632,664,000

5

6

88

قهرمانان کوچک/ حسین قناعت

185,360,000

2,048,669,000

6

9

37

ملی و راه‌های نرفته‌اش/ تهمینه میلانی

90,430,000

1,913,075,000

7

6

18

ایتالیا ایتالیا/ کاوه صباغ‌زاده

55,078,000

1,266,436,000

8

5

38

حقه باز دم دراز/ علی‌رضا محمودزاده

45,298,000

344,159,000

9

2

25

غیرمجاز/ حسن یکتاپناه

38,910,000

131,003,000

10

4

21

شنل/ حسین کندری

34,376,000

230,011,000

11

4

17

آزاد به قید شرط/ حسین شهابی

33,120,000

204,336,000

12

0

24

انزوا/ مرتضی‌علی عباس میرزایی

24,608,000

40,835,000

13

21

3

اکسیدان/ حامد محمدی

9,545,000

10,760,108,000

14

10

8

نگار/ رامبد جوان

7,465,000

2,634,676,000

15

15

1

بیست و یک روز بعد/ محمدرضا خردمندان

4,265,000

1,198,877,000

16

23

3

زیر سقف دودی/ پوران درخشنده

2,816,000

2,806,432,000

17

3

4

رقص پا/ مزدک میرعابدینی

2,289,000

10,052,000

18

10

4

من و شارمین/ بیژن شیرمرز

1,994,000

1,200,823,000

19

21

0

رگ خواب/ حمید نعمت‌الله

1,703,000

4,928,483,000

20

21

0

مالیخولیا/ مرتضی آتش‌زمزم

1,392,000

35,241,000

21

6

4

مالاریا/ پرویز شهبازی

932,000

177,550,000

23

16

0

ساعت 5 عصر/ مهران مدیری

363,000

9,125,412,000

24

14

0

سارا و آیدا/ مازیار میری

244,000

2,629,641,000

25

11

0

تابستان داغ/ ابراهیم ایرج‌زاد

148,000

1,297,068,000

26

25

1

دو عروس/ داوود موثقی

112,000

57,361,000

27

15

2

گذر موقت/ افشین هاشمی

108,000

172,689,000

28

9

0

دریاچه ماهی/ مریم دوستی

40,000

26,559,000

29

16

1

پا تو کفش من نکن/ محمدحسین فرحبخش

24,000

1,240,806,000

 
انتهای پیام/ 161
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار