پورابراهیم:

«مصاحبه» قلب تاریخ شفاهی است

مدیر پروژه نقش زنان در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با بیان اینکه قلب تاریخ شفاهی مصاحبه است، گفت: مصاحبه تاریخ شفاهی با مصاحبه‌های مطبوعاتی متفاوت است.
کد خبر: ۲۶۷۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰ - 22November 2017
مصاحبه؛ قلب تاریخ شفاهی استبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، شهدخت پورابراهیم مدیر پروژه نقش زنان در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس عصر امروز در نشست پژوهشگران حوزه دفاع مقدس و روسای دایره زنان استان‌ها اظهار داشت: تاریخ شفاهی آنچه اتفاق افتاده را بیان می‌کند. سند یک کالبد بدون روح است اما وقتی تاریخ شفاهی به آن اضافه می‌شود، روح کسب می‌کند.

وی با بیان اینکه قلب تاریخ شفاهی مصاحبه است، افزود: مصاحبه تاریخ شفاهی با مصاحبه های مطبوعاتی متفاوت است.

پورابراهیم با اشاره به ویژگی و توانمندی‌های یک مصاحبه‌گر موفق گفت: بخش عمده ای از اعتبار، جامعیت و کاربردپذیری اطلاعات حاصل از مصاحبه تاریخ شفاهی، بستگی آشکار به شایستگی‌ها، تجارب، تسلط، آمادگی‌های روحی، جسمانی و شناختی مصاحبه‌گر دارد.

وی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که علت عمده نارسایی‌ها و ضعف‌های موجود در متون مصاحبه‌ها، به ضعف مهارت‌های ارتباطی مصاحبه‌گر و بی‌بهره بودن وی از شناخت درباره مصاحبه یا فرد مصاحبه‌شونده برمی‌گردد.

مدیر پروژه زنان در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شناخت کافی از مصاحبه شونده، آگاخی و تسلط مطلوب درباره موضوع مصاحبه، روانی در تکلم، تیزبینی و نکته سنجی، مهارت‌های کافی در بهره‌گیری از ارتباطات کلامب چهارگانه، استعداد برقراری ارتباط موثر با دیگران، صبوری و تحمل، تجربه کافی در فن مصاحبه و ... را از مهم‌ترین خصوصیات و قابلیت‌های یک مصاحبه‌گر موفق دانست.

انتهای پیام/ 131
نظر شما
پربیننده ها