دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

اقدامات متناقض کنگره آمریکا و دولت مصر در مورد قطر

دولت قطر در حالی از سوی آمریکا مورد تهدید قرار گرفته است که مصر برخلاف روند تحریم دوحه از سوی واشنگتن، ممنوعیت سفر بدون روادید اتباع قطر به مصر را لغو کرد.
کد خبر: ۲۶۷۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴ - 23November 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، دولت قطر در حالی که از سوی 3 کشور مصر، امارات و بحرین مورد تحریم واقع شده بود، با سیاست تحریم از سوی آمریکا نیز مواجه شد.
 
در راستای همین سیاست، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا (کنگره) از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، با ارسال نامه‌ای به «استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا، مضمون بیانیه مشترک صادرشده پس از دیدار وی با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر را مورد انتقاد قرار دادند.
 
از آنجایی که در بیانیه مذکور بر موضوع مبارزه با تروریسم به عنوان تلاش مشترک آمریکا و قطر تأکید شده بود، می‌توان این انتقاد را تنها به دلیل اختلافات موجود میان قطر و ریاض، مهم‌ترین متحد منطقه‌ای آمریکا پس از رژیم صهیونیستی، در نظر گرفت.
 
اعضای کنگره آمریکا علاوه بر انتقاد از وزیر خزانه‌داری این کشور، خواهان افزایش تحریم‌های تصویب‌شده از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا علیه قطر شدند.
 
با وجود سیاست‌های سخت ترامپ علیه قطر به دلیل روابط این کشور با ایران و حماس، اقدام اخیر مصر را می‌توان اولین شکست در سیاست منطقه‌ای عربستان برای ایجاد اجماع علیه مخالفین ریاض دانست.
 
اقدامات متناقض کنگره آمریکا و دولت مصر در مورد قطر 
سرلشکر «مجدی عبدالغفار» وزیر کشور مصر در جدیدترین موضع‌گیری خود، با اشاره به قانون صادر شده از سوی دولت این کشور در سال 1960، مبنی بر سفر بدون ویزای اتباع کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به مصر و لغو این قانون برای اتباع قطر پس از تنش‌های اخیر در روابط قاهره و دوحه، این ممنوعیت را لغو و مجددا اجازه سفر بدون ویزای اتباع قطر به مصر را صادر کرد.
 
با وجود حمایت گسترده قطر از حماس و وجود دیدگاه‌های نزدیک میان مقامات این کشور و جماعت اخوان المسلمین، حرکت اخیر مصر را باید تحولی در روابط این کشور با ریاض برشمرد.
 
علاوه بر این، اقدام اخیر دولت مصر در حقیقت اتخاذ یک موضع‌گیری جدید در میان دولت‌های متحد با رژیم سعودی است. قاهره با این اقدام، پیام خود مبنی بر تلاش برای حفظ استقلال سیاست‌های مصر از سیاست‌های رژیم سعودی و مخالفت با تلاش ریاض برای سیطره بر سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در جهان عرب و جهان اسلام را به گوش رهبران رژیم سعودی رساند.
 
با وجود اینکه سیاست‌های کلی مصر در عرصه روابط خارجی، تا حد قابل توجهی مطابق با خواست مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی تعریف شده است، می‌توان موضع‌گیری اخیر این کشور در اجازه مجدد سفر بدون ویزا برای اتباع قطر به مصر را حرکتی قابل توجه، پس از اتخاذ سیاست ناهمگون با مقامات سعودی در زمینه بحران سوریه، از سوی مقامات ارشد این کشور دانست.
 
انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها