برگزیدگان «جایزه ادبی یوسف» در گفت‌وگو با دفاع پرس؛

بهروزی: جشنواره‌های ادبی باید هدف اصلی‌شان حمایت از نویسندگان باشد/ امانی: نویسندگان جوان بدون ترس از سانسور شدن به سمت ادبیات دفاع مقدس بیایند

نویسندگان برگزیده هفتمین جایزه یوسف مهم‌ترین دغدغه خود را دیده شدن آثارشان و برگزاری جشنواره‌های متعدد ادبی در زمینه دفاع مقدس عنوان کردند.
کد خبر: ۲۶۷۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱ - 24November 2017
بهروزی: جشنواره‌های ادبی باید هدف اصلی‌شان حمایت از نویسندگان باشد/ امانی: نویسندگان جوان بدون ترس از سانسور شدن به سمت ادبیات دفاع مقدس بیایند

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با اعلام برندگان هفتمین «جایزه ادبی یوسف»، این جشنواره ادبی به ایستگاه پایانی خود رسید. تعدادی از برگزیدگان این جایزه ادبی در مصاحبه با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس بر لزوم ادامه چنین جشنواره‌ای تاکید کرده و وجود چنین حرکت‌های فرهنگی را موجب رشد ادبیات داستانی دفاع مقدس دانستند.

شرح مصاحبه با برگزیدگان این جشنواره به شرح زیر است:

«پدرام بهروزی» نویسنده داستان کوتاه «دو متر زمین» و نفر پنجم «جایزه ادبی یوسف» درباره موضوع داستان خود اظهار داشت: داستان من درباره روستایی است که چند نفر از اهالی آن دواطلب اعزام به جبهه می‌شوند.

وی افزود: سعی کرده‌ام که یک پیوندی هم با دنیای سینما ایجاد کنم چرا که مردم روستا از طریق دیدن فیلم‌های دفاع مقدس که در روستا نمایش داده می‌شود با فضای جبهه و جنگ آشنا می‌شوند.

بهروزی اذعان کرد: موضوع این داستان را بر اساس یادداشت‌های یک وبلاگ نویس گرفته‌ام و آن را پر و بال داده‌ام.

«مرتضی عبدی» نویسنده داستان کوتاه «بزرگ شدن در یک روز» و نفر پانزدهم «جایزه ادبی یوسف» درباره موضوع داستان خود توضیح داد: داستان من به شرح ماجرای یک فرزند شهید می‌پردازد. طرح داستان بر اساس خاطرات کودکی خودم و ترکیب چند اتفاق واقعی دیگر تنظیم شده است.

وی در باره اینگونه جشنواره‌ها تاکید کرد:‌ جشنواره‌هایی مانند جایزه ادبی یوسف برگزار می‌شوند اما مشکل عمده اینجاست که فقط برگزار می‌شوند و برگزیدگان معرفی می‌شوند. بعد از اختتامیه دیگر نویسنده‌های برتر فراموش شده و از آنها حمایتی صورت نمی‌گیرد تا برای انتشار مجموعه‌های خود با مشکل مواجه نشوند.

«محمدرضا امانی» نویسنده داستان کوتاه «کلکسیونر» و نفر شانزدهم «جایزه ادبی یوسف» درباره موضوع اثرش توضیح داد: داستان من درباره فردی است که با پدر بیمار و جانباز خود زندگی می‌کند. داستان تا شهادت این جانباز و سیر تحول شخصیت اصلی داستان پیش می‌رود.

وی درباره ایده‌های داستان‌هایش گفت: من معمولا داستان‌هایم را از پدرم که جانباز ارتش است، می‌گیرم. پدرم به هر بهانه‌ای خاطره‌ای از جنگ را روایت می‌کند.

امانی درباره جایزه ادبی یوسف افزود: طبیعی است که اگر کمیت بالا رود، کیفیت نیز بالا می‌رود. متاسفانه در کشور ما جشنواره‌های ادبی با موضوع دفاع مقدس زیاد نیست لذا همین امر باعث شده ادبیات دفاع مقدس فرصت عرضه کمتری داشته باشد. از طرفی نویسنده‌ها از ترس سانسور شدن چندان رغبت به شرکت در این جشنواره‌ها را ندارند. من این اطمینان را می‎‌دهم که هیچ سانسوری متوجه آثار آنها نیست. نهادهایی هم که متولی برگزاری چنین جشنواره‌هایی هستند باید این اطمینان را به نویسندگان جوان بدهند که از آثار آنها حمایت خواهد شد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار