گفت‌وگو با عبدالناصر الراشدی عضو شورای جنبش «تنظیم مستقبل العداله»؛

«بسیج» بهترین الگو برای مقاومت در «یمن» است

جنبش تنظیم مستقبل العداله‌ از دل رنج‌های ملت یمن به وجود آمد. از اعتراضات میدانی شروع شد و در انقلاب سال 1402 (1360) تحقق یافت.
کد خبر: ۲۶۷۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹ - 25November 2017
«بسیج» بهترین الگو برای مقاومت در «یمن» است
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، ششمین روز از هفته بسیج با عنوان بسیج، مقاومت و استکبارستیزی نامگذاری شده است. به همین بهانه به سراغ یکی از فعالان جنبش تنظیم مستقبل العداله رفتیم. «مستقبل العداله» جنبشی متشکل از فعالان و مردم یمن است که علیه آل سعود بسیج شده‌اند. عبدالناصر الراشدی یکی از اعضای شورای این جنبش است که در رشته علوم ارتباطات یکی از مراکز علمی کشورمان در حال تحصیل است. همکلامی با ایشان به خاطر زبان و لهجه عربی‌شان با کمی تعلل و سختی همراه بود اما ذوق و روحیه بسیجی در کلامشان به خوبی احساس می‌شد.


شاید برخی  از خوانندگان ما از جنبش تنظیم مستقبل العداله اطلاعاتی نداشته باشند، ماهیت این جنبش چیست؟
جنبش تنظیم مستقبل العداله‌ از دل رنج‌های ملت یمن به وجود آمد. از اعتراضات میدانی شروع شد و در انقلاب سال 1402 (1360) تحقق یافت. این جنبش همانند یک چادر برای شیعیانی بود که متفرق بودند اما با تشکیل این جنبش همه با هم و در کنار هم قرار گرفتند. این جنبش توانست بیماری جهل و فقر و راه درمانش را بشناسد. دلیل جنگ‌های طایفه‌ای در مناطق مختلف یمن جهل و فقر مردم بود که این جنبش در نظر دارد با ارائه برنامه و اقدامات با این جهل مقابله کند و با اجرای فعالیت‌های اقتصادی با فقر موجود بجنگد. ما ورای این جنبش به دنبال عدالت هستیم. ما با راه‌اندازی جنبش به دنبال ایجاد بسیجی چون بسیج در داخل کشور ایران هستیم. گام‌های بلندی هم در این زمینه بر داشتیم و طرح‌هایی نظیرساخت سد، آموزش کشاورزان و دامداران و کمک به آوارگان را دنبال می‌کنیم. خیمه‌های علمی به راه انداختیم که در آن به زنان آموزش‌های خیاطی و کامپیوتر می‌دهیم و از کتاب‌ها و سخنان شهید مطهری و امام خامنه‌ای برای بیداری و آگاهی به نسل امروز استفاده می‌کنیم. احزاب و گروه‌های مختلفی در یمن وجود دارد که ما با ایجاد این جنبش سعی در اجتماع آنها تحت رهبری واحد سیدعبدالمالک الحوثی داریم و ان‌شاءالله به عدالت واقعی در جهان دست پیدا کنیم.


در صحبت‌هایتان از الگوگیری مسلمانان یمن از بسیج مردمی ایران گفتید، اگر می‌شود بیشتر توضیح دهید.
انقلاب ما ثمره انقلابی است که در جمهوری اسلامی ایران به وقوع پیوست. ما هر انقلابی که در جهان رخ دهد را محصول انقلاب اسلامی ایران می‌دانیم که با بیداری اسلامی وارد جریان عدالت‌خواهی و اسلام خواهی شده است. ما به شهدای انقلاب اسلامی و شهدای دفاع مقدس مدیون و مرهون هستیم و می‌دانیم که هر انقلابی در جهان به نام امام خمینی(ره)‌ آن ابرمرد تاریخ اسلام شناخته می‌شود. انقلاب و مقاومت یمنی الگوی کاملی از انقلاب ایران و حزب‌الله است و شعار ما در یمن مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل است. بحمدالله تا کنون به رغم مشکلات و مسائل موجود در این زمینه موفق هم بوده‌ایم. انقلاب اسلامی و بسیج مردمی ایران به ما یاد داد که با ایستادگی و مقاومت در برابر امریکا و همه قدرت‌های جهانی می‌توان به پیروزی‌های بزرگ دست یافت. مردم یمن امروز سختی‌های زیادی را تحمل می‌کنند که ملت بزرگ ایران اسلامی در طول به ثمر نشستن انقلابشان تحمل کردند و امیدوارند مانند مردم ایران طعم شیرین پیروزی را بچشند.


تعریفتان از بسیج مستضعفین و روحیه استکبارستیز آنان چیست؟
روحیه بسیجی همواره در حال بصیرت دهی و آگاهی‌بخشی نسبت به نقشه‌های دشمنان و استکبار جهانی است. این روحیه و حفظ آن بین مردم و ملت‌های اسلامی باعث نابودی استکبار خواهد شد. دشمنان ما هر بار از راهی وارد می‌شوند و جنگی را به راه می‌اندازند تا از آن مسیر بتوانند مسلمانان و جبهه مقاومت را مورد هجوم و تعرض قراردهند. یک بار با القاعده یک بار با داعش و... اما غافل از اینکه بصیرت دینی و مکتبی بسیجیان و تدبر استکبارستیزانه‌شان همواره نقشه‌های دشمنان را خنثی کرده و به نابودی کشانده است.
در حقیقت باید گفت که امروز تفکر بسیجی و روحیه استکبارستیزی حد و مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و تنها مربوط به ایران اسلامی نمی‌شود. این را به خوبی از وقایع پیش آمده در کشورهای اسلامی و عربی می‌توان مشاهده کرد. تفکر امروز ما در یمن تفکر بسیجی و استکبارستیزانه است. ما با حفظ روحیه بسیجی است که توانستیم در برابر دشمنانمان بایستیم و مبارزه کنیم. بسیجیان ایران اسلامی آتش به اختیارند یعنی این را می‌توان به خوبی درک کرد که در هر لحظه‌ای که احساس کنند منافع کشور و نظامشان تهدید شده یا به خطر افتاده وارد عمل می‌شوند و با حضورشان نقشه‌های دشمنان را نابود می‌کنند. این آتش به اختیار بودن ملت اسلامی ایران و حضور همیشگی‌شان در صحنه‌های حساس برای من، درس عبرتی است که ان‌شاءالله با حفظ این روحیه بسیجی بتوانیم  مقابل دشمنانی که برای کشور ما یمن دندان طمع تیز کرده‌اند بایستیم.


به نظر شما تشکیل نیروهای مردمی بسیج در یمن چقدر می‌تواند به پیشبرد اهداف مسلمانان مظلوم این کشور در مبارزه با دشمنانشان کمک کند؟
بسیج مردمی دریمن با نام کمیته‌های انقلابی از سال 2014تا به امروز شروع به فعالیت کرد. درست زمانی که وضعیت یمن خراب شده و امنیت از دست رفته بود این گروه‌های مردمی به فرمان سیدعبدالمالک الحوثی تشکیل شد تا در حفظ امنیت کشور فعالیت کند. بعد از فرار عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور در سال 2015 امور این کشور چه از نظر سیاسی و چه از نظر اقتصادی و امنیتی به دست توانمند نیروهای کمیته انقلابی افتاد اما بعد از توافق،حزب کنگره علی عبدالله صالح با انصارالله و تشکیل مجلس سیاسی مدیریت یمن را به دست گرفتند و امروز کار کمیته انقلاب یا همان بسیج مردمی ما کمک رساندن به جبهه‌های دفاع مقدس، آموزش به رزمندگان و اعزام هزاران نیروی رزمنده کمیته انقلابی به جبهه‌های مبارزه علیه آل سعود است. این کمیته توانست با کسب توانایی و توانمندی به ساخت موشک دست پیدا کند و در این زمینه پیشرفت‌های خوبی به دست آورد.


مردم یمن برای تحقق آرمان‌های انقلابی و اسلامی خود چند شهید تقدیم کرده‌اند؟
شهادت در مکتب ما عزت و افتخار است. ما با خون شریف شهدایمان قوت و قدرت به دست می‌آوریم. در این راه حدود 25هزار شهید تقدیم کرده‌ایم.


به نظر می‌رسد هجمه همه جانبه آل‌سعود به یمن نیز به دلیل تأسی آنها از انقلاب اسلامی ایران است؟
بله، ما در حال حاضر با عربستان در جنگ هستیم. آنها همه حرفشان این است که نمی‌خواهند انقلابی نظیر انقلاب اسلامی در یمن به وجود آید. نمی‌خواهند حزبی چون حزب‌الله لبنان در یمن قد علم کند. برای همین است که معتقدم ما موفق بوده‌ایم؛چراکه آنها نگران شده و ترسیده‌اند. آنها از مقاوم شدن و اتحاد مردم ما خوف دارند. آنها از فریادهای مرگ بر اسرائیل، مرگ بر امریکا و مرگ بر تکفیری و مرگ بر استکبار جوانان و مردم ما هراس دارند. آنها از اتحاد جبهه و محور مقاومت یعنی از «لبنان، سوریه، عراق و یمن» هراس دارند. نگرانند که منافعشان به خطر بیفتد اما حقیقت این است که همه دنیا می‌دانند ملت یمن با درس گرفتن از انقلاب اسلامی به رهبری سیدعبدالمالک الحوثی و مجاهدین انقلابی در برابر جنایات آل سعود و امارات ایستاده است. آل سعودی که خانه‌ها و بیمارستان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و اماکن عمومی را بر سر مردم بی‌گناه یمن خراب می‌کند و با این کارها می‌خواهد در مقابل انقلاب اسلامی یمن بایستد ولی مردم یمن با تمام قوا در برابر آنها ایستاده‌اند. پیروزی مردم یمن بر توطئه‌های گوناگون جریان امریکایی سعودی اماراتی، پیش از هر چیز به ماهیت فکری انقلابیون یمن و در رأس آن به جنبش انصارالله یمن باز می‌گردد.  


غیر از یمن، در عراق ، لبنان و سوریه هم بسیج مسلمانان و مستضعفین مشغول نبرد با استکبار جهانی است. آینده جبهه مقاومت اسلامی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
 معتقدم آینده از آن مقاومت است. پیروزی‌هایی که روز به روز شاهدش هستیم به نفع جبهه مقاومت اسلامی و بسیج مردمی مستضعفین علیه استکبار جهانی است. جبهه مقاومت در حال پیشروی است و هر روز قوی‌تر وارد میدان می‌شود. پیروزی‌هایی که ما در البوکمال سوریه به دست آوردیم و فتوحات در عراق که نشان از پایان کار داعش به دست مردان جبهه مقاومت اسلامی دارد همگی باعث وحشت و سردرگمی اسرائیل و عربستان و همپیمانانش شد که در روزهای اخیر می‌خواستند علیه حزب الله اقداماتی را انجام دهند. ما به سیدحسن نصرالله معتقدیم. آنها هر روز بهتر از دیروز وارد عمل می‌شوند. زمانی شرایطی پیش آمد که آنها در جنگی 33روزه اسرائیل را شکست دادند. امروز که جبهه مقاومت متشکل از جبهه‌های یمنی، عراقی، سوری و لبنانی در کنار هم متحد شده است استکبار هیچ کاری از پیش نخواهد برد. این مسئله بسیار مهم است که دشمنا ن ما بدانند امروز حزب‌الله تنها نیست ما در کنار آنها ایستاده‌ایم و تا آخرین قطره خونمان از آرمان‌های انقلابی و اسلامی جبهه مقاومت حمایت می‌کنیم.


در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.
ما مردم ولایتمدار معتقدیم که فرموده مقام معظم رهبری ایران امام خامنه‌ای در مورد آینده یمن محقق خواهد شد. ایشان در بخش‌هایی از صحبت‌های خود فرمودند: بینی آل سعود در یمن به خاک مالیده خواهد شد. ارتش یمن و کمیته‌های انقلابی در داخل خاک عربستان در مهم‌ترین مناطق و جایگاه‌های نظامی شان یعنی جیزان و نجران با سعودی‌ها مبارزه می‌کنند و مناطقی از آنجا را به تصرف خود در می‌آورند.
ما امروز تحولات بزرگی را در یمن شاهدیم. شلیک موشک‌های یمنی به وسط ریاض باعث به هم ریخته شدن معادلات آل سعود در عربستان شده است که هنوز باورشان نمی‌شود که ما آن موشک‌ها را به داخل ریاض شلیک کردیم و توان موشکی و پیشرفت ما را در این زمینه نمی‌خواهند باور کنند. آنها ما را مورد تمسخر قرار می‌دهند که توان مقابله با آنها را نداریم اما آنها نمی‌دانند که پیروزی ملت مظلوم یمن در این جنگ نابرابر تحقق عینی آیه شریفه «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ(آیه 5 سوره قصص)» ما می‏خواهیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم، است که تنها با رویکرد مقاومت و استقامت ملت یمن برای تحقق مطالبات بحق خود به منصه ظهور خواهد رسید.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار