لاوروف:

روسیه نگران افزایش حضور نظامی آمریکا در شمال آسیاست

وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با همتای ژاپنی خود، از گسترش سامانه‌های دفاع موشکی جهانی آمریکا در ژاپن و کره جنوبی ابراز نگرانی کرد.
کد خبر: ۲۶۷۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴ - 25November 2017
روسیه نگران افزایش حضور نظامی آمریکا در شمال آسیا استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس به نقل از رویترز، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز جمعه در سخنانی تاکید کرد: مسکو نگران آن است که ژاپن به آمریکا اجازه داده باشد تا از خاک آن به عنوان پایگاهی برای افزایش حضور نظامی آمریکا در آسیا استفاده کند، آن هم به بهانه مقابله با کره شمالی.

اظهارات لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با تارو کونو وزیر خارجه ژاپن در مسکو بیان و این مسأله موجب شد تا وزیر خارجه ژاپن از مواضع توکیو در قبال کره شمالی و روابط ژاپن با آمریکا دفاع کند.

ژاپن خواستار حل‌وفصل منازعه ارضی 70 ساله با روسیه بر سر جزایر مورد اختلاف بود؛ ولی اظهارات لاوروف درباره کره شمالی، بر این نشست سایه افکند.

لاوروف تاکید کرد: ما نگرانی عمیق خود را ابراز می‌کنیم که ژاپن به همراه کره جنوبی در حال تبدیل به سرزمین‌هایی برای استقرار سامانه‌های دفاع موشکی جهانی آمریکا هستند، تجهیزاتی که به بهانه مقابله با تهدید کره شمالی در حال استقرار در منطقه است.

وی در ادامه تصریح کرد: ما به طور مستقیم هیچ مشکلی با ژاپن نداریم، ما هیچ خطری را در آنجا مشاهده نمی کنیم. ما شاهد خطراتی هستیم آن هم به علت اشاعه سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا در خاک کشورهایی که همسایه روسیه هستند، از جمله ژاپن.

وزیر خارجه روسیه گفت: طی هفته‌های اخیر شاهد انجام مانورهای نظامی آمریکا در منطقه و اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه کره شمالی بودیم، بر خلاف آنکه هیچ اقدام تحریک آمیزی از سوی کره شمالی انجام نشده است.

لاوروف اظهار داشت: ما هشدار می‌دهیم که در دو ماه اخیر درحالی‌که کره شمالی هیچ آزمایش موشکی دیگری انجام نداده؛ ولی ظاهرا واشنگتن از این مساله راضی نبوده و سعی کرده اقداماتی انجام دهد تا موجب تحریک پیونگ یانگ شود. ظاهرا مقام‌های آمریکایی امیدوارند تا کره شمالی بار دیگر اقدامات تحریک‌آمیزی انجام دهد و این مساله امکان‌پذیر باشد تا مقام‌های آمریکایی درگیر گزینه‌های نظامی شوند.
 
وی افزود: همان طور که می‌دانید، رهبری آمریکا بارها گفته است که همه گزینه‌ها روی میز است از جمله گزینه‌های نظامی و ما به یاد می آوریم که شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در دیدار اوایل نوامبر با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته است که از مواضع آمریکا 100 درصد حمایت می‌کند.

تارو کونو وزیر خارجه ژاپن نیز پس از اظهارات لاوروف گفت: ژاپن به دنبال تغییر نظام سیاسی کره شمالی نیست. توکیو برای دفاع از خودش پس از شلیک موشک‌های کره شمالی که بر فراز خاک ژاپن به پرواز درآمد، اقدام کرده است. این یک تهدید بی‌سابقه است، مهم‌ترین و خطرناک‌ترین تهدید نه‌تنها علیه ژاپن و روسیه، بلکه علیه جامعه بین‌المللی. این مطلقا غیرقابل قبول است.

وی در ادامه گفت: ما بر این باوریم که لازم است از همه ابزارها استفاده کنیم و فشارها بر کره شمالی را تا حد ممکن افزایش دهیم تا برنامه های موشکی و هسته‌ای خود را متوقف کند. ژاپن از موضع آمریکا استقبال می‌کند که به دنبال حمایت از ژاپن و کره جنوبی است. همه ابزارهای بازدارنده استفاده خواهد شد.

انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار