کارگردان مستند «چهل‌هزار فرزند»:

وقتی نقض حقوق بشر توسط رژیم بعث از دید شاهدان عینی روایت می‌شود

مستند «چهل هزار فرزند» روایتی از اسرای ایرانی در زندان‌های رژیم بعث و نقش سازمان هلال احمر در دوران دفاع مقدس است. این مستند در جشنواره تلویزیونی مستند از شبکه مستند پخش خواهد شد.
کد خبر: ۲۶۷۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵ - 25November 2017

وقتی نقض حقوق بشر توسط رژیم بعث از دید شاهدان عینی روایت می‌شودبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، نورالله نصرتی، کارگردان و مستند‌ساز است. یکی از مهم‌ترین آثار او مستند «چهل‌هزار فرزند‌» است که قصه اسرای ایرانی در عراق و مشکلات خانواده‌های آن‌ها را روایت می‌کند. این مستند در نخستین جشنواره هلال وصل که از سوی هلال احمر برگزار می‌شد، موفق به دریافت جایزه شد و مورد تقدیر قرار گرفت. هم‌چنین این مستند توانست به فصل سوم جشنواره تلویزیونی مستند راه پیدا کند و از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد. 

نورالله نصرتی، کارگردان مستند «چهل‌هزار فرزند» در گفتگویی، درباره‌ی تولید این مستند گفت: من همیشه احساس می­‌کردم که به مقطع ده ساله اسارت رزمندگان ایرانی که از هشت سال دفاع مقدس چیزی کم ندارد، آن طور که باید پرداخته نشده است. بیش از چهل هزار نفر از رزمندگان ایرانی سال­‌ها در اسارت رژیم بعثی بودند و شکنجه دیدند و خیلی از آن­ها به شهادت رسیدند. این ده سال به نظرم در تاریخ معاصر به شدت مغفول واقع شده است. من در زمان دانشجویی، برای تحقیقات درباره‌ی این موضوع، به اداره اسرا و مفقودین سازمان هلال احمر رفتم و با مطالعه برخی پرونده­‌ها و گفت‌وگو با مسئولین این عرصه، از این که چنین ظرفیتی در ساخت فیلم‌­های مستند و داستانی تاکنون مورد غفلت واقع شده است، حیرت کردم. 

نصرتی بیان داشت: «چهل هزار فرزند» یک مستند پژوهشی است که اتفاقات تاریخی را از دید شاهدان عینی روایت می‌کند. در این مستند، یک مسئله‌ی حقوقی مورد بحث قرار می‌گیرد. در اپیزود اول آن که به نام «زندان حجاج‌» است، نقض حقوق بشر توسط رژیم بعث بررسی می‌شود و این اتفاق از طریق بازخوانی گزارش­‌های صلیب سرخ رقم می‌خورد. اپیزود دوم به نام «باغ هلال»، به سازمان هلال احمر و اداره­‌ی اسرا و مفقودینِ این سازمان می‌پردازد و نقش این ارگان در دوران دفاع مقدس و پس از آن در حوزه مسائل مربوط به مفقودین و اسرا را به تصویر می‌کشد. اپیزود سوم هم به نام «قاصدان سپید و سرخ»، به تبادل شش میلیون نامه بین اسرا و خانواده‌­هایشان می­‌پردازد. اپیزود آخر این مستند نیز که به نام «چهل هزار فرزند» است، به نوعی با 3 اپیزود اول تفاوت دارد. این بخش از مستند پرتره خانم «بهجت افراز» است که 18 سال رییس اداره اسرا و مفقودین سازمان هلال احمر بوده‌اند.

گفتنی است؛ مستند «چهل هزار فرزند» به کارگردانی نورالله نصرتی تولید شده است و با پذیرفته شدن در فصل سوم جشنواره تلویزیونی مستند در تاریخ هشتم آذرماه، ساعت 20 و در قالب برنامه تلویزیونی جشنواره مستند به روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها