منابع نزدیک به مقاومت اسلامی لبنان:

حزب‌الله بیش از هر زمان دیگری به سلاح خود متعهد است/ تا ریشه‌کن شدن تروریسم در سوریه می‌مانیم

منابع نزدیک به حزب‌الله ضمن تاکید بر تعهد این جنبش به حفظ سلاح خود گفتند: حزب الله تا ریشه‌کن شدن کامل تروریسم و حل 2 پرونده باقی‌مانده سوریه، در این کشور می‌ماند.
کد خبر: ۲۶۷۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴ - 25November 2017
حزب‌الله بیش از هر زمان دیگری به سلاح خود متعهد است/ تا ریشه‌کن شدن تروریسم در سوریه می‌مانیمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، پایگاه خبری «النشره» در یادداشتی با عنوان «حزب‌الله خروج از سوریه را به دو موضوع ربط می‌دهد»، آورده است: به دنبال اینکه سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان توجه رسانه‌ها را طی دو هفته گذشته به خود اختصاص داده بود و این قضیه با اعلام وی درباره به تعویق افتادن استعفایش به اوج خود رسید، نگاه‌ها بار دیگر به سمت حزب‌الله و تضمین‌های آن برای نجات توافق ریاست جمهوری دوخته شده است تا لبنان از بحران و تنگنای سیاسی کنونی خارج شود.

النشره ادامه داد: اگرچه برخی می‌گویند که حزب‌الله پیش از تصمیم حریری با ارائه ضمانت‌های شفاهی و آن هم به زبان سید حسن نصرالله دبیر کل این جنبش در نطق اخیرش خطاب به نخست‌وزیر، وضعیت خود را مشخص کرد اما برخی منتظر اقدامات عملی حزب‌الله برای راضی شدن میانجی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هستند که برای فروکش کردن تنش عربستان وارد عمل شدند.

در همین زمینه منابعی از جریان 8 مارس نزدیک به حزب‌الله خبر دادند: اقدامات عملی قبل از تضمین‌های شفاهی و غیر مستقیم سید حسن نصر الله صورت گرفته چرا که عقب نشینی حزب الله از عراق قبل از اعلام دبیر کل حزب‌الله در این خصوص آغاز شده بود.

این منابع افزودند: حضور حزب‌الله در عراق محدود به رهبران و کارشناسان این جنبش و کسانی است که معمولا برای حضور در بسیج مردمی از آنها استفاده شده است و این مرحله به پایان رسیده و بازگشت‌شان به لبنان آغاز شده است.

النشره آورده است: حزب‌الله که به نظر می‌رسید در سخن گفتن درباره عقب‌نشینی کامل از عراق سخت نمی‌گیرد، حاضر به تعمیم وضعیت عراق به سوریه نیست و تاکید می‌کند که مأموریتش در سوریه هنوز تمام نشده است و آن را به 2 پرونده اصلی مرتبط می‌خواند.

به گفته منابع 8 مارس این 2 پرونده شامل ادلب و مساله کُردهای سوریه است. پرونده نخست که احتمالا بخشی از راه حل سیاسی باشد که محصول اجلاس سوچی (نشست سران روسیه، ترکیه و ایران) است اما پرونده دوم که مربوط به کُردهای سوریه است کاملا مبهم و پیچیده‌تر از همه پرونده‌های دیگر تحت بررسی است.

منابع مذکور تاکید کردند:  هیچ کسی تصور نمی‌کند که بتواند حزب‌الله را به عقب نشینی از سوریه قبل از پایان ماموریت پایانی خود در آنجا که تثبیت پیروزی و حفاظت از آن است وادار کند بخصوص که بسیاری از گروه‌های تروریستی به هسته‌های خفته‌ای مبدل شده‌اند که ممکن است در زمان‌هایی خاص دست به حملاتی خاص بزنند.

این منابع عملکرد حزب‌الله در مرحله کنونی در سوریه را بسته به میزان خطر و مقتضای شرایط خواندند و افزودند: در مرحله کنونی نیاز به حزب‌الله در سوریه به نصف کاهش یافته است اما تا زمانی که خطر تروریسم وجود دارد این نیاز مرتفع نمی‌شود.

این منابع در خصوص موضوع سلاح حزب‌الله و به بحث انداختن مجدد آن گفت: آن‌هایی که به دنبال حذف سلاح حزب‌الله هستند کاملا بی عقل هستند چون به دنبال اتفاقات سوریه و عراق، حزب‌الله بیش از هر زمان دیگری به سلاح خود متعهد است و قدرت‌های بزرگ تسلیم این واقعیت شدند بر خلاف برخی در داخل [لبنان] که هنوز غیرمنطقی و غیر واقعی در این خصوص حرف می‌زنند.

منابع 8 مارس تاکید کردند: موضع اخیر «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، نشانه تغییر راهبردی موضع بین‌المللی در خصوص سلاح حزب‌الله است چرا که وی از اصطلاح امید داشتن از حزب‌الله برای کنار گذاشتن سلاح و احترام به حاکمیت لبنان استفاده کرد در حالی که فرانسوی‌ها و غیر آن‌ها از اصطلاح ضرورت خلع سلاح حزب‌الله حرف می‌زدند.

بنابراین بار دیگر نگاه‌ها توجه‌ها به سمت حزب‌الله دوخته شده است. به یقین این حزب شیوه تعامل با آن را می‌داند. باید دید حزب‌الله در مرحله پیش رو با نپذیرفتن برخی شروط بین المللی نگاه ها را مجددا به سمت حریری می کشاند، یا با متعهد شدن به حداقل سیاست بی‌طرفی تصمیم به ترک مخاصمه و اعلان آتش‌بس می‌گیرد.

انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها