در انتشارات علمی و فرهنگی؛

کتاب «عربستان سعودی پادشاهی در معرض خطر» رونمایی شد

کتاب «عربستان سعودی پادشاهی در معرض خطر» نوشته پل ار تز و ترجمه محمدرضا دهشیری در انتشارات علمی و فرهنگی رونمایی شد.
کد خبر: ۲۶۷۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۲ - 25November 2017
کتاب «عربستان سعودی پادشاهی در معرض خطر» رونمایی شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، مراسم رونمایی از کتاب «عربستان سعودی پادشاهی در معرض خطر» عصر امروز (شنبه، ۴ آذرماه) با حضور محمدرضا دهشیری مترجم اثر در انتشارات علمی و فرهنگی برگزار شد.

«محمدرضا دهشیری» مترجم کتاب «عربستان سعودی یک پادشاهی در معرض خطر»، اظهار داشت: این کتاب از این لحاظ که دیدگاه یک نویسنده خارجی از کشور هلند درباره عربستان را بیان می‌کند و عربستان را یک پادشاهی در معرض خطر ارزیابی می‌کنید، حائز اهمیت است.

مترجم کتاب «عربستان سعودی یک پادشاهی در معرض خطر» گفت: داشتن شناخت عینی از عربستان برای امنیت ملی کشورمان مهم است. عربستان از ابزار نفت در منطقه برخوردار است و تعیین کننده قیمت نفت در جهان است و تلاش می‌کند با این ابزار نفوذ خودش را در منقطه حفظ کند.

وی افزود: عربستان برای صدور تفکرت وهابیت و ترویج افراطی‌گری به ویژه در کمک به القاعده و داعش نقش ویژه‌ای داشته است. همچنین از نظر جایگاهی که در شورای خلیج فارس از خلا افول مصر در منطقه استفاده کرده و با کنترل تنگه باب المندل به قدرت شبه جزیره عربی تبدیل شده است.

دهشیری ادامه داد: عربستان خودش را متحد استراتژی بیش از پیش با آمریکا می‌داند و با خرید سلاح از حمایت آمریکا علیه ایران در فعال‌سازی کانون‌های بحران مثل لبنان استفاده می‌کند.

مترجم کتاب «عربستان سعودی یک پادشاهی در معرض خطر» عنوان کرد: این کتاب بیشتر مشکلات عربستان را از نظر داخلی مورد توجه قرار می‌دهد. مشکلات آن‌ها در سطح بین‌المللی  نیز زیاد است و محدود در تحلیل داخلی نیست اما با توجه به بازداشت سران میلیاردر عربستان به نوعی مشکلات جانشینی مطرح شده و منجر به این بازداشت‌ها با نام مبارزه با استبداد شده است.

وی اظهار داشت:در سطح منطقه نیز شکست‌های عربستان در سوریه، یمن و ناکامی در لبنان و موقت بودن گروه‌های داعش و ناکامی در تحریم قطر موجب افزوده شدن شکست‌های عربستان شده است.

دهشیری گفت: مشخص شدن نقش عربستان در واقعه یازدهم سپتامبر و نسل کشی در یمن نیز موجب شده تا جایگاه بین‌المللی عربستان با چالش روبرو شود.

مترجم کتاب «عربستان سعودی یک پادشاهی در معرض خطر» خاطر نشان کرد: ولیعهد ۳۲ ساله عربستان با اصلاحات سعی می‌کند عربستان را با تغییرات جدید وقف دهد. تغییرات در عربستان در این دوره گذار از مرحله سنتی به سوی مدرن است. تلاش دارند با ویژگی‌های دوران گذار جامعه عربستان را منطبق دهند اما به دلیل شکاف اجتماعی این توسعه وارداتی با باورهای سنتی وقف داده نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: عربستان امروز بالغ بر یک میلیون دانشجو دارد و مشکل بیکاری برای عربستان مطرح است. محمد بن سلمان تلاش دارد با ایجاد آزادی‌های مدنی سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کند تا در پروژه‌های توریستی سرمایه‌گذاری کنند تا مخالفان حقوق بشری این کشور را نیز متقاعد کند.

دهشیری گفت: این کتاب معتقد است احتمال افول کاخ آل سعود با توجه به سناریوهایی انفجار اجتماعی، اصلاحات و سرکوب شدید در حال رخ دادن است.
 
انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار