مستند جدید شبکه المنار با موضوع نظامی

«سقوط اسطوره» از ظهور تا شکست «میرکاوا» می گوید

مهدی قانصو کارگردان مطرح مستندهای المنار این بار از زاویه‌ای جدید وارد جنگ 33 روزه شده و در مستند «سقوط اسطوره» به مهمترین سوال رسانه‌های عربی، غربی و حتی اسرائیلی پاسخ می دهد که چرا تانک «میرکاوا» در جنگ 33 روز شکست خورد؟
کد خبر: ۲۶۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶ - 02September 2014

«سقوط اسطوره» از ظهور تا شکست «میرکاوا» می گوید

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس «مهدی قانصو» یکی از چهرههای هنری شبکه المنار است که کارهای مستند او در این شبکه شهرت جهانی دارد. روزنامه لبنانی الاخبار درباره وی مینویسد: او میداند چگونه یک موضوع را انتخاب کند و آن در فیلمی مستند به روشی دقیق و به دور از تکرار و کلیشه پرداخت کند.

این روزنامه به کار جدید این چهره مستندسازی المنار اشاره میکند و میافزاید: بعد از کارهایی که بر جنگها و نبردهای بین حزبالله و دشمن صهیونیستی میپرداخت او این بار از زاویهای جدید وارد این جنگ شده است؛ او در مستند «سقوط اسطوره» به سراغ مسیر تولد تا پایان کار «میرکاوا» رفته است.

عنوان این مستند ساده است و نیازی به تفسیر ندارد چراکه این جنگافزار نمادی از قدرت نیروهای اسرائیلی بود تا حایی که به آن «اسطوره» گفتند اما هژمونی و وحست پوشالی خود را پس از جنگ 33 روز از داد و «میرکاوا» به هدف اول مقاومت تبدیل شد بهگونهای که درگیریهای «وادی الحجیر» در جنوب لبنان نسخه آن نوشته شد و تنها در زمان اندکی دهها تانک به همراه نخبگان تیپ زرهی 401 رژیم صهیونیستی از بین رفتند.

«شیراز حایک» که در ساخت این مستند حضور داشته است میگوید: جرقه این فیلم از مدتها در ذهن کارگردان بود و برای همین مواد رسانهای درباره میرکاوا را جمعآوری کرد.

وی میافزاید: مهمترین رسانههای عربی، غربی و حتی اسرائیلی بخش مهمی از بخشهای خبری و گزارشهای خود را به جواب این سوال اختصاص داده بودند که چرا میرکاوا در جنگ 33 روز شکست خورد.

بنابر این گزارش مستند «سقوط اسطوره» به سالها قبل برمیگردد و به جنگهایی که میرکاوا در آن حضور داشته از اشغال لبنان در سال 1978 و 1982 تا آزادی جنوب لبنان در سال 2000 میپردازد و نقش مقاومت در نابودی آن را بررسی مِکند.

حایک درباره این مستند میگوید: این فیلم طرحها و نسلهای مختلف میرکاوا را بررسی میکند و از نسل اول تا نسل چهارم آن را که در دو قسمت معرفی میکند.

وی میافزاید: این مستند دارای گواهی و تحلیلهای کارشناسان نظامی روسیه و همچنین چهرهای چون «سرهنگ طلعت مسلم» فرمانده تیپ 18 مصر در جریان جنگ اکتبر 1973 است.

بنابر این گزارش در این مستند که قرار است چهارشنبه و پنجشنبه آتی ساعت 22:30 (به وقت محلی) از شبکه المنار پخش شود همچنین «انیس نقاش» تحلیلگر لبنانی، «ژنرال بازنشسته نزار عبدالقادر» کارشناس مسائل استراتژیک، «ژنرال بازنشسته امین حطیط» از لبنان درباره شکست میرکاوا سخن میگویند.

در مستند «سقوط اسطوره» که از تصاویر آرشیوی خوبی بهره گرفته، همچنین سخنان فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی درباره سرنوشت میرکاوا و سخنان روزنامهنگاران اسرائیلی چون «یدیعوت آحارانوت» در این باره مطرح شده است

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار