غریب امامی در سامرا

امام حسن عسکری علیه السلام در سن 28 سالگی و در حالی که بیشتر عمر خود را در زندان و یا محدودیت از سوی حکومت سپری کرده بود، توسط معتمد عباسی به شهادت رسید.
کد خبر: ۲۶۸۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶ - 27November 2017
غریب امامی در سامرا

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، امروز سالروز شهادت یازدهمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام است که پس از شهادت این امام بزرگوار، امامت حضرت صاحب الزمان (عج) آغاز شد و آخرین امام شیعیان برای اینکه از خطرها در امان بمانند، در غیبت صغری به سر بردند که در این دوره از طریق چهار نائب خاص با شیعیان خود ارتباط داشتند و پس از آن نیز دوره غیبت کبری امام زمان (عج) آغاز شد؛ از این رو هشتم ربیع الاول روزی مهم در تاریخ اسلام و شیعیان به شمار می‌رود.

شهادت امام حسن عسکری در سال 260 هجری قمری صورت گرفت که معتمد به واسطه یکی از نزدیکان خویش، امام حسن عسکری (ع) را با زهر مسموم کرد و امام در اثر آن، چند روز در بستر بیماری قرار گرفتند و در این ایام معتمد پیوسته پزشکان درباری را بر بالین امام می‌فرستاد تا مردم گمان کنند که حضرت از بیماری طبیعی رنج می‌برد. او می‌خواست از طرفی ضمن مداواى حضرت (ع) و کسب وجهه عمومى، از طریق مأمورانش اوضاع و شرایط را زیر نظر بگیرد و رفت و آمد‌ها را تحت کنترل در بیاورد تا آن‌ها اگر صحنه مشکوکى در رابطه با جانشینى و امامت پس از امام حسن (ع) دیدند آن را گزارش کنند.

امام حسن عسکری (ع) پس از مدت کوتاهی به دلیل تشدید بیماری، در روز جمعه هشتم ماه ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری هنگام نماز صبح به شهادت رسیدند.

ایشان در بیست و هشت سالگى از دنیا رفتند و دوره‏ امامتشان فقط شش سال طول کشید. بنابر روایات تاریخی، تمام این مدت شش سال یا در حبس و یا اگر هم آزاد بودند، اجازه ملاقات با مردم را نداشتند. در واقع ایشان از نظر معاشرت آزادى نداشتند. لقب عسکری نیز از آن جهت به ایشان داده شده است که در شهر سامرا که به عسکر (اردوگاه یا شهر نظامی) مشهور بوده، اقامت اجباری داشته است. از دیگر القاب آن حضرت، ابن‌الرضا، هادی، نقی، زکی، رفیق و صامت است. محدودیت‌های شدید حاکم بر زندگی امام عسکری (ع) حتی سبب شد تا آن حضرت برای ارتباط با شیعیان، نمایندگانی برگزیند. «عثمان بن سعید» از نمایندگان خاص وی بود که پس از وفات امام و آغاز عصر غیبت صغری، به‌عنوان نخستین وکیل و نایب خاص امام زمان نیز ایفای نقش کرد.

اما در رابطه با اینکه چرا این امام معصوم به سامرا منتقل شد، در تاریخ آمده است که ایشان همراه با پدر خود یعنی امام هادی علیه السلام و آن وقتی که به عراق فراخوانده شدند به سامرا که آن روزها پایتخت عباسیان بود، آمدند؛ لذا ایشان بیشتر عمر خود را در سامرا گذراندند و مشهور است که ایشان تنها امامی است که به سفر حج نرفت. و وقتی که به شهادت رسیدند در کنار قبر پدر خود به خاک سپرده شدند و تا به امروز دو بار این حرم شریف و مطهر امامین عسکریین توسط تروریست‌ها در سال‌های 1384 و 1386 شمسی تخریب شده است.

امام حسن عسکری علیه السلام در دوران سخت خلافت عباسیان به تبیین معارف دینی پرداختند و تاکید بسیاری بر حفظ روابط جامعه شیعی داشتند.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها