امیر خانزادی در برنامه تلویزیونی «جهان‌آرا»:

حضور ایران در مدیترانه لرزه بر «رژیم صهیونیستی» انداخت/ ناوهای ایرانی در بنادر آمریکای جنوبی پهلو می‌گیرند

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: عبور ناوهای ایرانی از کانال سوئز و حضور در مدیترانه لرزه بر «رژیم صهیونیستی» انداخت.
کد خبر: ۲۶۸۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۳ - 27November 2017
حضور ایران در مدیترانه لرزه بر «رژیم صهیونیستی» انداخت

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش در برنامه تلویزیونی «جهان آرا» با تبریک فرارسیدن روز نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: 19 فروردین 59، استاندار خوزستان نامه‌ای به نیروی دریایی ارتش ارسال کرد تا تکاوران این نیرو در منطقه باقی بمانند. اوایل شهریور ماه همان سال نیز نداجا طرحی با عنوان «ذوالفقار» به ستاد نداجا ارسال کرد تا آمادگی‌های کامل در دریا ایجاد شود که طرح به تصویب رسید؛ لذا نیروی دریایی ارتش غافلگیر نشد.

وی افزود: با آغاز حمله دشمن بعثی به کشور، آنان پیش بینی‌شان این بود که با توجه به وضعیت انقلابی کشور و نابسامانی نیروهای مسلح و خروج مستشاران خارجی از نیروهای مسلح، ظرف یک روز می‌توانند خرمشهر را اشغال کنند اما تکاوران نیروی دریایی 34 روز مقاومت جانانه کردند و استراتژی دشمن را با شکست مواجه ساختند.

امیر خانزادی با اشاره به نقش نیروی دریایی در ضربه زدن به اقتصاد دشمن بعثی گفت: در عملیات مروارید با ضربه زدن به نیروی دریایی عراق و اسکله‌های البکر و الامیه، صادرات نفت عراق دچار آسیب شد. ناو موشک‌انداز «پیکان» در آن عملیات شجاعانه جنگید و در نهایت مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفت و غرق شد. این عملیات 67 روز پس از آغاز جنگ و در 7 آذر 59 انجام شد؛ از این رو 7 آذر روز «نیروی دریایی ارتش» نامگذاری شده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در بخش دیگری از این برنامه خاطرنشان کرد: بنده پدر و مادرم آستارایی و خودم متولد گرگان و بزرگ شده این شهرم و در دی ماه سال 1365 وارد نیروی دریایی ارتش شدم و در سال 1370 وارد ناوگان نداجا در جنوب شدم. در 13 سالی که در بندرعباس حضور داشتم، در تمامی رزمایش‌ها حضوری فعال داشتم. پس از آن به هوادریا ملحق شدم و دوره خلبانی را طی کردم. در ادامه برای تکمیل فعالیت‌ها به ستاد نیروی دریایی منتقل و در معاونت آموزش مشغول شدم. دکترای مدیریت استراتژیک را نیز در دانشگاه عالی دفاع ملی گذراندم و از سال 87 به ستاد نیروی دریایی ارتش برگشتم و در کنار امیر سیاری تلاش‌هایی داشتیم و امروز به نقطه‌ای رسیدیم که دریا کانون توجه در کشور است و نیروی دریایی از آب‌های سبز به سمت‌ آب‌های آبی حرکت کرده است.

امیر خانزادی عنوان کرد: پس از دفاع مقدس، نیروی دریایی باید خود را احیا می‌کرد؛ چرا که نیروی دریایی کارش در دریاست و قابلیت برگشت به ساحل ندارد. باقی ماندن در دریا نیز نیازمند تجهیزاتی بود که باید بازسازی و به‌روزرسانی می‌شدند.

وی بیان داشت: در نیروی دریایی تجهیزات در کنار نیروی انسانی نقش اساسی را ایفا می‌کنند و پیچیده‌ترین فناوری‌ها مربوط به دریاست که پیچیده‌ترین آن‌ها زیردریایی‌ها با سوخت دیزل و هسته‌ای است. در نیروی دریایی با اتکا به ظرفیت‌های بومی، در حال به‌روزرسانی تجهیزات هستیم. هفته آینده ناوموشک‌انداز «سپر» به ناوگان نداجا ملحق خواهد شد که از کلاس ناو موشک‌انداز «پیکان» است اما ویژگی‌های بسیار کارآمدتر و به روز‌تر و با سرعت بیشتر دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ما برای ساخت تجهیزات‌مان هیچ وابستگی به خارج نداریم و تمام توسط جوانان این کشور و با پشتیبانی صنایع دفاعی و دانشگاه‌ها ساخته می‌شود. ناو موشک‌انداز «سپر» حتی یک پیچش هم خارجی نیست.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به واسطه انقلاب و آموزه‌های دینی، در ائتلاف کشورهای غربی نیست و سرسپرده کشوری نیست و تمام تجهیزات دفاعی را خودمان می‌سازیم و در آینده نیز همین‌گونه خواهد بود.

امیر خانزادی گفت: تحول نیروی دریایی ارتش از دهه 80 آغاز شد. در آن دهه در دریای خزر از ما خواسته شد تا در رزمایش کشورهای حاشیه دریای خزر شرکت کنیم؛ رهبری فرمودند که ما در آن رزمایش شرکت کنیم. لذا ساخت شناور نظامی در دریای خزر در همان دهه آغاز شد و نقطه عطفی شد. در دریای جنوب نیز رهبری وقتی از کارخانجات جنوب بازدید کردند، ایشان ابلاغ فرمودند که ناوشکن خوب بسازید. مهندسان باور نداشتند اما تلاش کردند و جماران مولود این تدبیر بود که در سال 88 با حضور رهبر معظم انقلاب به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق شد.

فرمانده نداجا نقطه اوج پیشرفت نیروی دریایی ارتش را الحاق جماران به ناوگان نداجا با حضور رهبر معظم انقلاب در سال 88 دانست و حضور ایشان در مراسم الحاق را نیز بسیار مهم برای نیروی دریایی عنوان کرد.

امیر خانزادی بیان داشت: تمامی نیروهای مسلح ماموریت‌شان تا مرز است؛ مگر اینکه تهدیدی از آن سوی مرز متوجه ما شود اما نیروی دریایی ارتش ماموریتش از مرز آغاز می‌شود و وارد آب‌های آزاد می‌شود؛ لذا در محیط بین الملل و در تعامل با دیگران حرکت می‌کند. دریا برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم و راهبردی است و نیروی دریایی برای حفاظت از منافع و منابع اقتصادی کشور در دریا حضور دارد و این نیرو با حوزه‌های کلان ملی ارتباط دارد.

وی خاطرنشان کرد: نقطه مقابل تهدیدها نیز نیروی دریایی است و اقدامات تاکتیکی نیروی دریایی مقابله با دزدان دریایی است و خطوط مواصلاتی و صادراتی و وارداتی کشور توسط نیروی دریایی ارتش امن نگه داشته می‌شود؛ به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب بر راهبردی بودن این نیرو تاکید دارند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص حضور ایران در آب‌های آزاد و عبور از کانال سوئز بیان داشت: کانال سوئز یکی از گذرگاه‌های مهم جهان است که ارتباط بین دریای مدیترانه و اقیانوس‌های هند و اطلس برقرار می‌کند. بازتاب عبور ایران از کانال سوئز به این دلیل بود که فکر می‌کردند ایران در اثر جنگ و تحریم، توانایی حضور در دریا را ندارد؛ لذا غافلگیر شدند. بیش از همه اسرائیلی‌ها تنشان به لرزه درآمد و برای ملت‌های جهان نیز الهام بخش بود.

امیر خانزادی ادامه داد: عبور از کانال سوئز محاسبه شده بود و نیروی دریایی رژیم صهیونیستی را به حساب نمی‌آوریم و آن‌ها توانایی مقابله با ما را ندارند. کارکنان ناوگروه ما با افتخار از آن منطقه عبور کردند و امروز آماده می‌شویم تا در اقیانوس اطلس و خلیج مکزیک حضور یابیم.

وی افزود: به عقیده بنده مقام معظم رهبری اولین فرمانده نیروی دریایی راهبردی هستند چرا که راهبردهای بسیار مهمی را برای این نیرو تبیین کرده‌اند.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص «دیپلماسی دریایی» گفت: ایران از طریق سواحل مکران با دو سوم جهان که آب پوشانده ارتباط برقرار می‌کند؛ که این فرصت است. دریا فرصتی برای امتداد عمقی است. مقام معظم رهبری می‌فرمایند نفس حضور ایران در دریا، قدرت است و نشان‌دهنده این است که توانمندی وجود دارد.
 
وی بیان کرد: نیروهای فرامنطقه‌ای و دشمنان تلاش دارند تا ائتلاف دریایی بین کشورهای منطقه‌ای صورت نگیرد چرا که در این صورت پای آنان از منطقه قطع خواهد شد.
 
امیر خانزادی در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی در خصوص اعزام ناوگروه‌ها به آب‌های آزاد جهان و حضور در بنادر کشورهای مختلف، گفت: هر مقامی که از کشور خارج می‌شود با خود سلاح حمل نمی‌کند چرا که در عرف بین الملل درست نیست اما نیروی دریایی با تمام تجهیزاتش وارد بندر کشوری دیگر می‌شود و این فرصتی برای نمایش توانمندی‌های علمی و دفاعی است و در واقع یک ناوگروه نمایشگاهی از توانمندی‌های دفاعی دریایی کشور است که این‌ها بازدارندگی ایجاد می‌کند.
 
وی افزود: برای هر ماموریت دریانوردی اگر مسافت طولانی باشد، ناو جنگی نیاز به شناور پشتیبانی دارد؛ پس هر ناوگروه متشکل از ناوهای جنگی و پشتیبانی است. برخی از ماموریت‌ها چندین ماه به طول می‌انجامد مانند حضور ناوگروه ایرانی در دریای چین جنوبی که سه ماه به طول انجامید که پیام صلح و دوستی را به آن کشور منتقل کرد.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: حضور در تمامی آب‌های آزاد جهان حق جمهوری اسلامی ایران است و با حضور در اقیانوس اطلس در بنادر کشورهای آمریکای جنوبی و دوست حضور پیدا خواهیم کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: تمدن دریایی کشور در کنار سواحلی جنوبی کشور باید احیا شود و اگر این اتفاق بیافتد قدرت دریایی شکل می‌گیرد و تقویت می‌شود و این نیازمند حضور مردم و دولت است و ما تعهد می‌دهیم که منافع ایران را در دریا تامین کنیم.
 
امیر خانزادی گفت: نیروی دریایی از پرسنل جوان، با نشاط و متخصص برخوردار است، ضمن اینکه از پشتیبانی پیشکسوتانی نیز بهره می‌گیرد که دوران دفاع مقدس را درک کرده‌اند.
 
امیر دریادار «حبیب الله سیاری» فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش نیز در ارتباط با این برنامه تلویزیونی اظهار داشت: امیر خانزادی افسری مومن، متعهد و متخصص است که تمامی مسئولیت‌ها و ماموریت‌ها را به خوبی انجام داده‌اند و قطعاً خواهند توانست مطالبات فرمانده معظم کل قوا را گام به گام به پیش ببرند. امروز نیروی دریایی ارتش پیشرفت‌های خوبی داشته و رهبری از ایشان خواسته‌اند که این مسیر را با شتاب ادامه بدهند. آینده ثابت خواهد شد، که توانمندی ایشان توانمندی بالایی است.

معاون هماهنگ کننده ارتش در خصوص دیپلماسی دریایی گفت: دیپلماسی دریایی زیر مجموعه دیپلماسی دفاعی است و نیروی دریایی می‌تواند همانند وزارت امور خارجه در دیپلماسی کشور از طریق حضور در آب‌های آزاد، ارتباط با کشورهای همسایه و فرامرزی داشته باشد. امروز نیروی دریایی ارتش در بنگلادش در حال انجام رزمایش مشترک دریایی است.‌

وی افزود: ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش از تمامی بنادر منطقه و فرامنطقه‌ بازدید داشتند که در انتقال فرهنگ و توسعه ارتباطات و جلوگیری از ایران هراسی موثر بودند و نتیجه کار این شده است که کشورهای فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای، نیروی دریایی راهبردی ارتش را به عنوان نیروی قدرتمند قبول دارند.

فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش با اشاره به حضور خود در همایش فرماندهان نیروی دریایی ارتش در ایتالیا گفت: در آن همایش در خصوص قدرت دریایی سخنرانی کردیم. امروز کشورهای جهان ما را به عنوان نیروی دریای قدرتمند قبول دارند و در همایش‌ها ما را به عنوان سخنران دعوت می‌کنند؛ این نشان می‌دهد که دیپلماسی دریایی انجام شده است.

وی بر لزوم توسعه سواحل مکران نیز تاکید کرد و گفت: دریا منبع قدرت و ثروت است.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار