احمد عربانی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

ماجرای دفاع رهبر انقلاب از یک کاریکاتور/ آیت‌الله خامنه‌ای شخصیت با ذوق و طنزفهمی هستند

کاریکاتوریست پیشکسوت کشورمان با اشاره به نوع نگاه رهبر انقلاب به مقوله کاریکاتور و طنز گفت: نظر رهبر انقلاب نسبت به کاریکاتور مساعد است؛ چون ایشان شخصیت با ذوق و طنزفهمی هستند.
کد خبر: ۲۶۸۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲ - 29November 2017
آیت‌الله خامنه‌ای شخصیت با ذوق و طنز فهمی است/ دفاع رهبر انقلاب از یک کاریکاتور
«احمد عربانی» کاریکاتوریست پیشکسوت کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با بیان اینکه هنرمندان در رشته کاریکاتور نباید از چیزی وحشت داشته باشند، اظهار داشت: کاریکاتوریست یعنی کسی که برای بیان مشکلات، حل آن‌ها و هشدار دادن نسبت به آن چیزی که خوب نیست فعالیت هنری داشته باشد.
 
وی با اشاره به سخنی از مرحوم کیومرث صابری‌فومنی درباره کاریکاتوریست،‌ گفت: صابری می‎‌‌گفت «قلم کاریکاتوریست مثل چاقوی جراحی تیز و بُرنده ولی سازنده است».
 
این کاریکاتوریست پیشکسوت کشورمان بی‌تجربگی جوانان هنرمند را عامل تعطیلی نشریات کاریکاتور دانست و عنوان کرد: ما در دوران فعالیت هنری در حضور بزرگانی چون آقایان توفیق و صابری کار می‌کردیم و از رهنمودهای آن‌ها استفاده می‎‌کردیم و حواسمان را جمع می‌کردند و ما نیز عنادی با کسی نداشتیم و با صمیمیت کار می‌کردیم.
 
عربانی خاطر نشان کرد: آقای صابری بارها به من تذکر می‌دادند چهره‌هایی که نقاشی می‌کنم را زشت نکشم. در محلی از من سوال کردند فرق نشریه توفیق با گل‌آقا چه بود و من پاسخ دادم ما در توفیق با دولت خوب نبودیم و با بغض چهره آن‌ها را نقاشی می‌کردیم اما در گل‌آقا با کسی بغض نداشتیم و با شیرینی و صمیمیت و رفاقت چهره آن‌ها را نقاشی می‌کردیم.
 
وی افزود: وزرا معمولاً از سوژه شدن در کاریکاتورها خوشحال می‌شدند و فقط یک نفر عنوان کرده بود اگر تصویری از ایشان نقاشی شود، حرام است. ما نیز بدجنسی می‌کردیم و تصویری از او نقاشی می‌کردیم که سرش را روی میز گذاشته بود و در حال خوابیدن بود و تصویر صورتش را نشان نمی‌دادیم چون خودش شراعاً حرام کرده بود اما ما واقعاً عناد نداشتیم و قلم را با کینه روی کاغذ نمی‌کشیدیم.
 
این کاریکاتوریست پیشکسوت کشورمان ادامه داد: انتقاد و سوژه کردن در کاریکاتور با افترا و تهمت زدن فرق می‌کند. اگر نسبت به کسی انتقادی وجود دارد نباید اخلاق را کنار گذاشت بلکه باید با استفاده از هنر و ظرفیت‌های طنز، حرف را شیرین و با گزندگی مطرح کرد.
 
عربانی تصریح کرد: سردبیرهای روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها کمتر به سمت سوژه‌های طنز رغبت دارند همین موضوع باعث شده تا جسارت از کاریکاتوریست‌ها گرفته شود و در نهایت مزه کار از بین برود.
 
وی درباره اُنس رهبر معظم انقلاب با کارهای هنری گفت: آقای صابری در زمان ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای مشاور فرهنگی و هنری ایشان بود. ارتباط آقای صابری با آیت‌الله خامنه‌ای ادامه داشت و گاهی مجله گل‌آقا را برای ایشان هدیه می‌برد و حرف‌های آقای خامنه‌ای را برای ما تعریف می‌کرد. ما فهمیدیم رئیس جمهور تمام صفحات نشریه گل‌آقا را مطالعه می‌کند و نظرات جالبی را ارائه می‌کند.
 
این کاریکاتوریست پیشکسوت کشورمان بیان کرد: در زمان دوران ریاست محمد هاشمی بر صدا و سیما همزمان با عملیات مرصاد، عکسی از سعدی بر پوستر نشریه گل‌آقا چاپ کرده بودیم. مناسبت این تصویر، 50 سالگی رادیو بود و شکل سعدی شبیه به روحانیت بود که شبهه‌هایی به وجود آورد و آیت‌الله خامنه‌ای شبهات را رفع کرده و از کاریکاتور دفاع کرده بودند.
 
عربانی با اشاره به نوع نگاه رهبر انقلاب به مقوله کاریکاتور و طنز تاکید کرد: نظر رهبر انقلاب نسبت به کاریکاتور مساعد است؛ چون ایشان شخصیت با ذوق و مسلماً طنزفهمی هستند. ایشان در دوران ریاست جمهوری خود خطراتی را که ممکن بود دامن‌گیر سوژه‌های آن زمان کاریکاتور شود، مدیریت می‌کردند.
 
انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار