صادقی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

مدیران فرهنگی به سختی وارد پروژ‌ه‌های مربوط به دفاع مقدس می‌شوند

یک کارگردان فیلم کوتاه گفت: فیلم کوتاه به شدت نیازمند هزینه و سرمایه‌گذاری است و مدیران فرهنگی به سمت این نوع سینما نمی‌آیند، این مدیران حاضرند 10 فیلم آپارتمانی بی‌خطر بسازند اما وارد پروژ‌ه‌های مربوط به دفاع مقدس نشوند.
کد خبر: ۲۶۸۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶ - 29November 2017
مدیران فرهنگی به سختی وارد پروژ‌ه‌های مربوط به دفاع مقدس می‌شوند

«امیرمهدی صادقی» از فیلم‌سازان فیلم کوتاه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس درباره رشد کیفی فیلم کوتاه اظهار داشت: فیلم‌های کوتاه چه به لحاظ فنی (تصویر، صدا و...) و چه به لحاظ فرم و همین طور نوع نگاه و کیفیت محتوایی رشد داشته‌اند. قطعا شور و نشاط این چند سال اخیر فیلم کوتاه بر سینمای بلند ایران نیز تاثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: ما شاهد حضور موفق و چشمگیر فیلم کوتاه در خارج از ایران هستیم و به جرات می‌توانم بگویم در این راه از فیلم بلند جلو زده‌ایم.

وی در ادامه گفت: اما اگر بخواهیم به فیلم کوتاه دفاع مقدس در این سال‌ها نگاهی بیاندازیم؛ متاسفانه با صفحه‌ایی خالی بجز چند اسم مواجه می‌شویم.

صادقی تصریح کرد: هیچ متولی‌، ارگان و‌ یا مسئولی به سمت فیلم کوتاه نمی‌آید. چرا که این حوزه به شدت نیازمند هزینه و سرمایه گذاری است. بنابراین مدیران فرهنگی به سمت این نوع سینما نمی‌آیند. این مدیران حاضرند 10 فیلم آپارتمانی بی‌خطر بسازند اما وارد پروژ‌ه‌های مربوط به دفاع مقدس نشوند.

این کارگردان فیلم کوتاه اذعان کرد: اگر بستر و شرایط ساخت فیلم در ژانر دفاع مقدس برای فیلم‌سازان فیلم کوتاه فراهم شود، زمینه‌های این اتفاق خوب را در فیلم بلند نیز شاهد خواهیم بود؛ چرا که فیلم‌سازان سینمای کوتاه امتحان خود را پس داده‌اند.

صادقی درباره نقش انجمن سینمای جوان در ارتقاء سطح کیفی فیلم کوتاه توضیح داد: متاسفانه چنین چیزی را به ندرت می‌بینیم. انجمن سینمای جوان تمام تلاش خود را می کند اما بودجه کافی در اختیار ندارد، از طرفی نقش انجمن سینمای جوان در حد حمایت و یا مشارکت در ساخت، آن هم با مبلغی ناچیز محدود شده است. در حالی که نقش انجمن چیزی بالاتر از این باید باشد. به طور مثال من به شدت خواهان ساخت فیلم در ژانر دفاع مقدس هستم اما هیچ موسسه‌ای پشتیبانی کاملی انجام نمی‌دهد. از سینمای جوان گرفته تا حوزه هنری و مرکز گسترش و حتی انجمن سینمای دفاع مقدس و... چنین وضعیتی دارند.

این دانش آموخته سینما درباره بخش دفاع مقدس در جشنواره‌های فیلم گفت: متاسفانه بخش دفاع مقدس در حال تبدیل شدن به یک بخش فرعی در جشنواره‌هاست. سال پیش بخشی جنبی بنام «جهان اسلام» داشتیم که امسال آن را هم از جشنواره «فیلم کوتاه تهران» حذف کردند. اجازه دهید صریح‌تر بگویم اگر بخشی هم به این نام باشد فقط برای حفظ بودجه سال بعد جشنواره است. برای برون رفت از این بحران هم آگاهی مدیران باید بالاتر رود و هم اینکه بودجه مشخصی برای تولید گونه فیلم‌های کوتاه دفاع مقدس اختصاص پیدا کند. همچنین باید متولی مشخصی همه امور را به عهده گیرد تا از پراکنده شدن بودجه جلوگیری شود. به نظر من این مورد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

صادقی درباره استقبال مخاطبان از فیلم کوتاه دفاع مقدس گفت: همیشه فیلم کوتاه جزو فیلم‌های منتخب بوده است. با توجه به حضور 15 ساله‌ام در حوزه فیلم کوتاه، شاهد حضور خوب کارگردانان سینمای کوتاه بودم. فیلم خوب «گذر» ساخته «امید شمس» از جمله این آثار بود که در اکثر جشنواره های داخلی خوش درخشید و دیده شد و بسیار تاثیرگذار بود.

وی درباره نقش ادبیات دفاع مقدس ادامه داد: برای رسیدن به این هدف باید سراغ ادبیات دفاع مقدس هم رفت. نویسندگان ادبیات دفاع مقدس همکاری می‌کنند تا آثارشان را در اختیار فیلم‌سازان فیلم کوتاه قرار گیرد. چون در فیلم کوتاه کمتر فضایی برای مباحث اقتصادی وجود دارد و همکاری‌های خوبی بین کارگردان و فیلمنامه نویس و نویسنده ادبیات دفاع مقدس بوجود می‌آید که نتیجه کار زمانی که فیلم اکران می‌شود، خود را نشان می‌دهد.

صادقی در پایان گفت: آینده‌ای درخشان برای این نوع سینما وجود دارد. با پتانسیل بالایی که در این چند سال اخیر در میان کارگردانان فیلم کوتاه شاهد بودیم، نه فقط فیلم کوتاه که فیلم بلند هم پیشرفت زیادی خواهد داشت. اگر همین کارگردانان فیلم کوتاه به بدنه سینمای حرفه‌ای تزریق شوند اندیشه‌های نویی به کلیت آن افزوده خواهد شد و شاهد آثار متفاوتی در کارنامه سینمای کشور خواهیم بود. البته اگر مدیران سینمایی به فیلم کوتاه نگاه ویژه ای داشته باشند این امر زودتر محقق خواهد شد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار