داریوش قنبری:

حکومت بحرین نوعی دیکتاتوری وابسته به آل سعود است/ عربستان به دنبال پدرخواندگی شیوخ عرب

عضو حزب مردم سالاری گفت: دولت بحرین به جای تکیه بر خواسته‌های مردم سعی کرده، دیکتاتوری وابسته به عربستان شکل دهد.
کد خبر: ۲۶۸۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰ - 29November 2017
حکومت بحرین نوعی دیکتاتوری وابسته به آل سعود است/ عربستان به دنبال پدرخواندگی شیوخ عرب
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، داریوش قنبری در گفت‌وگویی اظهار تأسف از وخامت حال شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین اظهار داشت:‌ محدودیت‌هایی که از سوی رژیم آل خلیفه بر شیخ عیسی قاسم وارد شده بر وخیم شدن حال او موثر بوده و بی‌شک مسئولیت آن متوجه دولت بحرین است.

عضو حزب مردم سالاری تصریح کرد: دولت حاکم بر بحرین با استفاده از روش‌های غیردموکراتیک و سرکوب گرایانه علیه شیعیان این کشور و به ویژه شیخ عیسی قاسم که از شخصیت‌های برجسته شیعه در این کشور است اقدامات غیردموکراتیک و غیرقانونی فراوانی را انجام داده که این دولت درباره همه این اقدامات تقصیرکار است و مسئولیت دارد.

وی ادامه داد: دولت بحرین در سال‌های گذشته به جای تکیه بر خواسته مردم و نیروهای اجتماعی در داخل این کشور سعی کرده نوعی دیکتاتوری وابسته به عربستان را در کشور شکل دهد و به سرکوب شخصیت‌ها و حرکت‌های مردمی در بحرین بپردازد.

قنبری در خصوص نفع عربستان از مداخله در امور بحرین و سرکوب شخصیت‌های انقلابی و تحرکات مردمی گفت:‌ عربستان خود نیز مستعد حرکت‌های مردمی است و این حرکت‌ها در حال حاضر به شدت توسط آل سعود کنترل و سرکوب می‌شود و ناچار است با سرکوب قیام‌های مردمی بحرین مانع الگو شدن آنها برای مردم عربستان شود.

عضو حزب مردم سالاری با بیان اینکه عربستان با تکیه بر دلارهای نفتی هرگونه حرکت آزادیخواهانه را در کشورهای خلیج فارس سرکوب می‌کند، اظهار کرد: آل سعود نقش حامی رژیم‌های سرکوب‌گر غیر مردمی منطقه را ایفا می‌کند و سعی می‌کند با وابسته کردن این رژیم‌ها و حمایت از آنها در مقابل حرکت‌های مردمی این کشورها ایستادگی کند.

وی عربستان را مانع جدی دموکراسی در پیشبرد حرکات مردمی در کشورهای حاشیه خلیج فارس عنوان و تأکید کرد: علت این امر به خاطر آن است که منافع عربستان با منافع بحرین در تعارض است.

قنبری با اشاره به اقداماتی که عربستان در کشورهایی مثل یمن و بحرین انجام داده آن را مداخله آشکار در امور این کشورها برشمرد و تأکید کرد: آل سعود تلاش می‌کند برای رژیم‌های حاشیه خلیج فارس نقش پدرخوانده داشته باشد و هرجا که احساس می‌کند حرکت مردمی شکل گرفته که می‌تواند برای ملت عربستان الگو شود برای سرکوب آن از هیچ کاری دریغ نمی‌کند.

عضو حزب مردم سالاری با بیان اینکه اگر بحرین الگوی مردم عربستان شود، آل سعود به خطر می‌افتد، خاطرنشان کرد: پادشاهان کشورهای حاشیه خلیج فارس با رأی ملت خود انتخاب نشده‌اند و منافع‌شان با منافع ملت شان در تضاد است و در مجموع کشور خود را به گروگان گرفته‌اند و سعی می‌کنند در این راستا منابع کشور را به یغما ببرند.

وی در خصوص واکنش نهادهای بین المللی نسبت به تشدید وخامت حال شیخ عیسی قاسم گفت: اگرچه برخی از این نهادها تا حدودی واکنش نشان داده‌اند اما این واکنش‌ها کافی نیست و مانع جنایات آل خلیفه علیه مردم بحرین نمی‌شود و آنچه در یمن رخ می‌دهد مصداق بارز جنایت علیه بشریت است.

قنبری با اشاره به حقوق بین الملل و منشور رُم که مبنای تشکیل دادگاه بین المللی لاهه است، تأکید کرد: سران عربستان باید به جرم جنایت‌هایی که مرتکب شده‌اند محاکمه شوند.

عضو حزب مردم سالاری با اظهار تأسف از اینکه شاهد برخورد خاصی با سران حاکم بر عربستان نیستیم، ادامه داد: با توجه به حمایت کشورهایی مثل آمریکا و نفوذی که در سازمان ملل و نهادهای وابسته دارند متأسفانه بر جنایات عربستان در کشورهای منطقه چشم پوشی می کنند و این کشور نه تنها از طرف نهادهای بین المللی سرزنش نمی شود بلکه به آنها جرئت و جسارت بیشتری برای ادامه جنایات خود می دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار