شرق اروپا در حال تبدیل شدن به حوزه نفوذ چین

چین مانند همیشه با طرح‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی خویش در حال نزدیک شدن به کشورهای اروپای شرقی و مرکزی است و این مسأله علاوه بر تحت فشار گذاشتن اتحادیه اروپا، به منافع روسیه نیز آسیب رسانده است.
کد خبر: ۲۶۸۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱ - 30November 2017
شرق اروپا در حال تبدیل شدن به حوزه نفوذ چینبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» در تحلیلی نوشته است: در بوداپست (پایتخت مجارستان) کنفرانسی به شکل «1+16» برگزار شد که شرکت کنندگان در آن کشورهای شرق اروپا و چین بودند.

مقامات مجارستانی این نشست را «کشف دوباره شرق» نامیدند. کشورهای اروپای شرقی امیدوار هسند که جمهوری خلق چین به تأمین مالی و ساخت جاده‌ها، نیروگاه‌های برق و دیگر زیرساخت‌های مورد نیاز آن‌ها بپردازد. البته این برخورد فرامنطقه ای نگرانی‌هایی را نیز در اتحادیه اروپا بوجود آورده است. مقامات بروکسل معتقدند که طرح‌های چین این هدف را در نظر دارد تا در سیاست واحد کشورهای اروپایی در قبال پکن خلل ایجاد کند.

در کنفرانس بوداپست، علاوه بر چین، کشورهای مجارستان، بلغارستان، رومانی، لهستان، بوسنی‌وهرزگوین، صربستان، کرواسی، اسلوونی، اسلوواکی، آلبانی، جمهوری چک، مقدونیه، مونته‌نگرو، لیتوانی، لتونی و استونی شرکت داشتند.

نماینده پکن در این نشست نیز «لی که‌کیانگ» نخست‌وزیر چین بود. وی تاکید کرد که کشورش خواستار همکاری‌های نزدیک‌تر با کشورهای شرق اروپا و کمک به آن‌ها برای ارتقای سطح زندگی مردم این منطقه است. وی همچنین افزود: «در این راستا طرح «جاده ابریشم جدید» نقشی ویژه ایفا می‌کند.»

وی همچنین وعده داد که کشورهای اروپای شرقی ظرف 5 سال قادر خواهند بود کالاهایی به ارزش 8 تریلیون دلار از چین وارد کنند.  

نوسازی خط راه آهن بوداپست- بلگراد، که با سرمایه‌گذاری چین در حال انجام است، می‌تواند سریع‌ترین راه برای رسیدن چین به کشورهای اروپای غربی باشد. همه کشورهای شرکت‌کننده در این کنفرانس از طرح‌های در نظر گرفته استقبال کردند و از آن‌ها به عنوان تقویت‌کننده دوستی این منطقه با چین یاد کردند.

نگرانی اتحادیه اروپا از نزدیک شدن کشورهای شرق اروپا به پکن

این در حالی است که نشریه «فاینشنال تایمز» انگلیس نوشته است: در پایتخت‌های کشورهای مهم اروپایی این نگرانی وجود دارد که پکن بتواند از این فرصت برای ایجاد شکاف در اتحادیه اروپا و جذب کشورهای اروپای شرقی به سمت خویش استفاده کند.

یک دیپلمات انگلیسی که نامش فاش نشده است، به این روزنامه گفت: «واقعیت این است که برخی طرح‌های چین واقعا اهداف سیاسی و راهبردی خاصی را دنبال می‌کنند. این نگرانی نه تنها در بروکسل، بلکه در پایتخت‌های اروپای غربی وجود دارد که پکن ممکن است درصدد ایجاد دو بلوک شرق و غرب جدید در قاره اروپا باشد.

دلایل جذب کشورهای اروپای مرکزی و شرقی به سمت چین نیز کاملا واضح است. از سال 2012 به این طرف، شرکت‌های چینی که از سوی بانک مرکزی این کشور حمایت می‌شوند، سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در زیرساخت‌ها و صنایع این کشورها انجام دادند. برای مقامات پکن، هر کدام از این 16 کشور، اهمیت خاص خود را دارد و در عین حال همگی آن‌ها به منزله پلی به سمت اتحادیه اروپا تلقی می‌شوند.     

دقیقا به همین دلیل، کشورهای اروپای غربی نگران آن هستند که ارتباط بیش از حد نزدیک کشورهای فقیر اتحادیه اروپا با پکن، بتواند روی سیاست‌های آن‌ها موثر باشد.

روسیه در ارتباط بازرگانی بین چین و اروپا کنار گذاشته شده است

در اینجا یک سوال مطرح می‌شود و آن این است که قصد پکن برای افزایش صادرات و سرمایه‌گذاری در شرق و مرکز اروپا، چه عواقبی برای مسکو به دنبال خواهد داشت؟
 
«آندری اوستروفسکی» معاون مدیر موسسه شرق دور در آکادمی علوم روسیه به «نیزاویسیمایا گازیتا» توضیح داده است: «هدف چین بسیار ساده است. ملحق کردن کشورهای اروپای شرقی به طرح بزرگ «یک کمربند-یک راه» خود و برای همین نیز بشدت در صدد ساخت سریع خط آهن بوداپست- بلگراد است، در حالیکه اتحادیه اروپا با آن مخالف است زیرا مهم‌ترین شریک تجاری اروپا نه چین، بلکه آمریکا است.»

این کارشناس افزود: «هدف آن است که کالاهای چینی بتوانند با عبور از خاک قزاقستان، دریای خزر و سپس جمهوری آذربایجان، یعنی بدون عبور از خاک روسیه، به کشورهای اروپای شرقی برسند اگرچه این مسیر گران‌تر است از طریق خاک روسیه، ارزان‌تر تمام می‌شود. بدین ترتیب مدرن‌سازی راه شوسه مسکو- پکن، تنها روی کاغذ باقی خواهد ماند. حتی سرنوشت طرح ایجاد بزرگراه بین مسکو و قازان نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به همین سادگی روسیه ممکن است از مسیر ارتباط بازرگانی بین چین و کشورهای اروپایی کنار گذاشته شود.»

انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها