سرلشکر باقری در نشست ستاد اربعین نیروهای مسلح تاکید کرد؛

ضرورت بازگشایی مرزهای خسروی و چیلات

رییس ستاد کل نیروهای مسلح بر ضرورت بازگشایی مرزهای خسروی و چیلات جهت تسریع در رفت و آمد زائران اربعین حسینی تاکید کرد.
کد خبر: ۲۶۸۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷ - 30November 2017
ضرورت بازگشایی مرزهای خسروی و چیلات
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رییس ستاد کل نیروهای مسلح در نشست ستاد اربعین حسینی نیروهای مسلح که صبح امروز و با حضور جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح برگزار شد، اظهار داشت: مرزهای خسروی و چیلات باید بازگشایی شود. طرف عراقی پذیرفته است و از همین الان باید همه تلاش کنیم تا با هماهنگی وزارت امور خارجه مرز خسروی باز و رفت و آمد در آن روان شود.

وی افزود: برنامه‌ریزی شده بود تا تعدادی از استان‌های شمالی و شمالغربی ما امسال از طریق مرز خسروی جهت زیارت اقدام کنند که متاسفانه این مهم امکانپذیر نشد. ان شاالله با تلاش ارگان‌های مربوطه در سال آینده این کار انجام شود. لذا باید تلاش کرد تا طبق توافق با طرف عراقی مرز چیلات نیز حتماً بازگشایی شود تا از فشار ترافیک و ازدحام در مرز مهران کاسته شود.

سرلشکر باقری با بیان اینکه در حوزه کنترل مرز کار بسیار خوبی از سوی نیروی انتظامی صورت گرفت که قابل تحسین و تقدیر است، خاطرنشان کرد: احترام و تکریم زائران حسینی باید حفظ شود؛ حتی عزیزانی که بدون گذرنامه و ویزا به مرز می‌آیند باید با آنان برخورد محترمانه شود چراکه زائر امام حسین (ع) هستند. و البته باید امور نیز برابر قانون انجام شود و ما باید قطعا قانون را رعایت کنیم چراکه یکطرف کشور ایران و طرف دیگر جمهوری عراق است و لذا باید همه زائران دارای مدارک قانونی باشند و رفت و آمد قانونی صورت گیرد.

وی همچنین گفت: انسداد طرفین مرزها را در حداقل مسافت 12 کیلومتر در اطراف مرزها باید خوب انجام شود و مراقبت و کنترل در آن محدوده صورت گیرد و در این رابطه باید معاونت عملیات با کمک مهندسی و مرزبانی وارد عمل شود. و همچنین باید مراقبت کنیم تا در این مناطق مین یا مواد منفجره وجود نداشته باشد یا اگر وجود داشت اطلاع رسانی شود.
 
سرلشکر باقری با اشاره به خدمات و تلاش‌های نیروهای مسلح در برگزاری هر چه بهتر مراسم اربعین حسینی اظهار داشت: از زحمات تک تک عزیزان نیروها، قرارگاه‌ها، سازمان‌ها، قرارگاه سازندگی و عزیزانی که عهده‌دار مسائل امنیتی و فرهنگی شدند تشکر و قدردانی می‌کنم. مسئولیت برگزاری موفق مراسم اربعین قاعدتاً مانند هر اقدام اجرایی دیگری بر عهده دولت است و دولت محترم نیز از طریق وزارت کشور و ستاد مرکزی اربعین اقدامات خود را انجام می‌دهند که بحث آن در این نشست نیست. این جلسه در راستای گزارش‌گیری و قدردانی از زحمات نیروهای مسلح در برگزاری مراسم اربعین سال ۹۶ است.

وی ادامه داد: خدا را شاکریم که امسال یک مراسم بسیار موفق، امن و نمونه‌ای را نسبت به سال قبل د و این حرکت در ارتقای امنیت، ارتقای آرامش و رفاه و رسیدگی به زائران حضرت اباعبدالله رو به رشد است. بحمدالله نیروهای مسلح در انجام مسئولیت ها در تمامی حوزه ها از جمله امنیت، که حوزه اصلی نیروهای مسلح است و همچنین مسائل انضباطی، سازماندهی، اسکان، تغذیه و.... که به طور مستقیم جزو مسئولیت‌های نیروهای مسلح نیست اما این عزیزان زحمت کشیدند و انجام دادند جای قدردانی دارد.

سرلشکر باقری بیان داشت: این ستادی که در نیروهای مسلح از سال گذشته بلافاصله بعد از اربعین با مشاهده مشکلات ازدحام و برخی مسائل امنیتی در ستاد کل با مسئولیت سردار میراحمدی ایجاد شد بحمدالله موفق عمل کرده و توانست کار را سازماندهی کند و از همین امروز هم این ستاد مجددا فعال خواهد بود. باید حداقل در هر ماه یک جلسه اصلی و در بین هر دو جلسه اصلی، جلسات فرعی را برگزار کرده و در این رابطه کمیته های تخصصی را نیز تشکیل دهند و جمع بندی های آن ابلاغ، نظارت و کنترل شود تا لحظه به اجرا در آمدن تصمیمات اتخاذ شده، عملیاتی شود و ملت شریف ایران و عزیزان عراقی شاهد نظم و حضور با شکوه بیشتر زائران در سال‌های آتی باشند. 
 
رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: مسائل مهمی را برای سال آینده باید از الان مورد توجه و برنامه‌ریزی قرار دهیم. اولین نکته این است که باید با استفاده از گزارشات عزیزان گزارش جامعی محضر فرمانده معظم کل قوا و مقامات مسئول در کشور ارائه شود. همچنین بخش‌هایی از این گزارش که ضروری است برای مقامات مسئول عراقی تهیه شده و به آن‌ها ارائه شود تا عزیزان نکاتی را که باید در آن اصلاح صورت گیرد را مورد توجه قرار دهند.

سرلشکر باقری خاطرنشان کرد: مسئله مهمی که در برگزاری مراسم اربعین در سال‌های آینده داریم این است که رو به افزایش دمای هوا و گرما می‌رویم، که گرم شدن هوا، خصوصاً در مناطق مرزی و داخل عراق شرایط خاص خود را دارد و در مسئله کنترل و عبور زائران از مرزها، و در مسائلی همچون تغذیه، اسکان، بهداشت و درمان باید در فصول گرما توجه خاصی شود و از اکنون باید کمیته مربوطه در نیروهای مسلح برای این مسئله پیش بینی‌های لازم را صورت دهد. 
 
انتهای پیام/ 221
نظر شما
پربیننده ها