هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس 20/ مهدی قزلی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

رمان و ادبیات قابلیت فضاسازی دفاع مقدس را دارند

مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با بیان اینکه نباید تمام توان و ظرفیت‌ها متوجه مستندسازی و خاطره‌نگاری شود، گفت: رمان و ادبیات قابلیت فضاسازی دفاع مقدس را دارند.
کد خبر: ۲۶۸۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴ - 02December 2017
رمان و ادبیات قابلیت فضاسازی دفاع مقدس را دارد«مهدی قزلی» مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس با بیان اینکه ناشران دفاع مقدس باید برنامه‌های متعددی را در دستور کار داشته باشند، اظهار داشت: ناشرانی که به موضوع دفاع مقدس علاقمند هستند و در این زمینه فعالیت می‌کنند باید نگاه و برنامه‌های مختلفی را در آثارشان در نظیر داشته باشند.

وی گفت: ناشران باید 2 چشم انداز مختلف در آثارشان داشته باشند. در ایام جنگ نیازمند یک نوع روایت از دفاع مقدس بودیم و امروز که از این واقعه دور شده‌ایم نیز باید مسائل جدید مربوط به آن را در آثار جست‌وجو کنیم. متاسفانه برخی از آثار هنوز در فضای جنگ باقی مانده‌اند در حالی که گفت‌وگو کردن از این آثار باعث عقب ماندگی در فرهنگ جهاد و شهادت می‌شود.

مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان خاطرنشان کرد: سینمای هالیوود هنوز در حال فیلم ساختن از جنگ‌های جهانی اول و دوم است و آن‌ را به موضوعات روز جهان وصل می‌کند. آثار تولیدی ما در حوزه دفاع مقدس نیز باید باعث علاقمند شدن به مجاهدت شود. منظور ما از مجاهدت صرفاً مجاهدت نظامی نیست بلکه این مجاهدت می‌تواند علمی و اقتصادی هم باشد.

این نویسنده مطرح کشورمان ماجراهای جهان اسلام و منطقه غرب آسیا را مُبین موضع‌گیری‌های فرهنگی دانست و گفت: سوریه و یمن و اتفاقات غرب آسیا باید مبنای موضع‌گیری‌های فرهنگی ما قرار گیرند تا در رویکردمان دچار اشتباه نشویم.

قزلی با تاکید بر لزوم رعایت تناسب قالب‌های ادبی توسط ناشران، مدیران و متولیان فرهنگی افزود: ناشران، نویسندگان، بزرگان حوزه فرهنگ و سیاستمدارن فرهنگی باید تناسب قالب‌های ادبی را رعایت کنند. خاطره‌نگاری موضوع بسیار مهمی است اما آرزو و رویا در ادبیات رواج داده می‌شود و این ادبیات است که می‌تواند تمدن‌ساز، جریان‌ساز و گفتمان‌ساز باشد.

وی گفت: معمولاً بعد از هر واقعه‌ای خاطرات آن نوشته می‌شود تا ادبیات تولید شود اما امروز این رویکرد برعکس شده است. تولیدات ادبی کم شده و بیشتر از خاطره صحبت می‌شود. ناشران و مسئولین باید متوجه این مسئله باشند که همه توان و ظرفیتشان را متوجه مستندسازی و خاطره نگاری نکنند چون ادبیان و رمان اتمسفر است و می‌تواند از دفاع مقدس فضاسازی کند.

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها