هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس 30/ حجت‌الاسلام شیرازی:

عدم تقریظ رهبر انقلاب بر رمان به دلیل کمبودهای این حوزه است/ در حوزه رمان دفاع مقدس کمبود وجود دارد

نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه با انتقاد از کمبود رمان‌های دفاع مقدس گفت: عدم تقریظ رهبر انقلاب بر رمان به دلیل کمبودهای این حوزه است.
کد خبر: ۲۶۸۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲ - 02December 2017
عدم تقریظ رهبر انقلاب بر رمان به دلیل کمبودهای این حوزه است/ در حوزه رمان دفاع مقدس کمبود وجود داردبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست «بررسی شاخص‌های کتاب‌های تقریظ شده توسط رهبر معظم انقلاب در حوزه دفاع مقدس» عصر امروز (شنبه، یازدهم آذر ماه) در محل سرای اهل قلم هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس مشهد با حضور «حجت‌الاسلام علی شیرازی» نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه برگزار شد.

حجت‌الاسلام شیرازی در ابتدای این مراسم با طرح این سوال که «چرا کتاب های دفاع مقدس؟»، اظهار داشت: کسانی که کتاب های دفاع مقدس، خاطرات شفاهی جنگ و رمان های این حوزه را مطالعه کرده اند روشن تر حرف های من را قبول می کنند. آثار دفاع مقدس در حقیقت نوعی ادبیات جذاب است. اگر کسی کتاب های دفاع مقدس را برای مطالعه انتخاب کند قول می دهم تا پایان کتاب نمی تواند آن را زمین بگذارید. شخصاً کتاب هایی مانند «من زنده ام»، «گلستان یازدهم» و «آن بیست و سه نفر» را تا پایان مطالعه زمین نگذاشتم تا وقتی که مطالعه آن را تمام کردم.

وی گفت:‌ نزدیک به ۱۵ سال است این کتابها در سطح کشور به مسابقه گذاشته می شود و جوایزی نیز اهدا می شود. یکی از خوانندگان می گفت «من ابتدا به عشق جایزه، کتاب می خواندم. اما اکنون معتاد مطالعه کتاب دفاع مقدس شده ام» این اتفاق جاذبه این کتاب هاست.

نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه  تصریح کرد:‌ برخی‌ از دوستان اعتراض می کردند که چرا همیشه کتاب های دفاع مقدس را تبلیغ می کنید در حالی که کتاب های زیادی وجود دارد. من گفتم سایر کتاب ها را منع نمی کنم و یک کتاب به او هدیه دادم تا مطالعه کند و سپس در جلسه ای که ایشان را دیدم، گفتند «به نظر من به جای کتاب های سیاسی نیز باید کتاب های دفاع مقدس را تبلیغ کنیم».

حجت الاسلام شیرازی افزود: اولین جلد کتاب «فرهنگ جبهه» حدود سال ۱۳۷۰ منتشر شد.  وقتی مقام معظم رهبری این کتاب را مطالعه کرده بودند فرمودند «من این کتاب را مطالعه کردم و به صرف مطالعه قانع نشدم. در خانه به بچه ها گفتم آن را مطالعه کنند. باز هم قانع نشدم. سپس دور هم نشستیم و من قسمت هایی از آن را برای اهل خانه خواندم» سپس ایشان فرمودند «کاش این کتاب در همه خانواده ها خوانده شود».

وی افزود:‌ مقام معظم رهبری کتابی را در سال ۱۳۸۵ مطالعه کردند. ایشان در جمع مسئولین شیراز فرمودند «کتاب همپای صاعقه باید در دست همه کارکنان سپاه و خانواده های آن ها باشد». صحبت ایشان یک جرقعه ای بود تا ما در این حوزه بیشتر فعالیت کنیم.

نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه  تصریح کرد:‌ کتاب «دا» جزء اولین کتاب هایی بود که درباره آن در سراسر کشور مسابقه گذاشتیم. زندان ها نیز یکی از مناطقی بود که این مسابقه برگزار شد. در زندان شهرستان درود خانمی که حکم محکومیت سنگینی نیز داشت پس از مطالعه این کتاب گفت «من تصورم این بود که هیچ کس مثل من در زندگی سختی نکشیده است. وقتی این کتاب را خواندم تازه فهمیدم سختی یعنی چه. اگر قبل از این مشکلات این کتاب را مطالعه کرده بودم، دچار جرم نمی شدم».

حجت‌الاسلام شیرازی بیان کرد:‌ نظر رهبر انقلاب این است که ما باید ادبیات ایرانی را در ایران و جهان ترویج و آن را جایگزین ادبیات غربی کنیم. ادبیات ایرانی در چارچوب اسلامی بسیار زیباتر از ادبیات و رمان های غربی است. 20 سال پیش ما در موضوع تاریخ شفاهی بسیار عقب بودیم و امروز با عنایت رهبر انقلاب پیشرفت کتاب های تاریخ شفاهی و خاطرات جنگ نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست. کیفیت ادبیات دفاع مقدس نسبت به سال های گذشته رشد کرده است. 

وی با انتقاد از کم توجهی نویسندگان و مراکز فرهنگی به مقوله رمان و داستان، ‌گفت: ما در مقوله رمان دفاع مقدس و داستان کم کاری کرده ایم. در حال حاضر کارهایی را با همکاری حوزه هنری آغاز کرده‌ام و گام هایی برداشته شده است اما باید کم کاری های حوزه رمان جبران شود. عدم  تقریظ رهبر انقلاب بر رمان به دلیل کمبودهای این حوزه است در حالی که برخی از بیانات رهبر انقلاب مربوط به بسیاری از رمان های خارجی است.

نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه اظهار داشت: ما در موضوع دفاع مقدس عقب هستیم. بالاترین سطح تاکیدات برای توجه به کتاب های دفاع مقدس توسط رهبر انقلاب صورت می گیرد. 

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار