در بیانیه‌ای مطرح شد؛

هشدار حماس به آمریکا درباره بیت‌المقدس

حماس به آمریکا درباره تصمیم احتمالی ترامپ درباره بیت المقدس هشدار داد.
کد خبر: ۲۶۸۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۰ - 02December 2017
هشدار حماس به آمریکا درباره بیت‌المقدسبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد تصمیم احتمالی ترامپ برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی یا انتقال سفارت رژیم صهیونیستی از تل آویو به بیت المقدس می‌تواند شعله‌های انتفاضه فلسطین را دوباره روشن کند.

در بیانیه حماس آمده است: ما به دولت آمریکا هشدار می‌دهیم که هر گونه توطئه درباره بیت المقدس پیامد‌های خطرناکی به همراه خواهد داشت و اگر تصمیمات ناعادلانه‌ای درباره بیت المقدس اتخاذ شود، ما از ملت فلسطین دعوت خواهیم کرد انتفاضه را از سربگیرد.

حماس در بیانیه خود تاکید کرد: هر تصمیمی که دولت آمریکا درباره بیت المقدس بگیرد بدون تردید این شهر ماهیت عربی و فلسطینی خود را حفظ خواهد کرد.

سخنگوی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز جمعه اعلام کرد هرگونه تصمیم دولت آمریکا برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی روند صلح را به کلی نابود خواهد کرد.

وضعیت بیت المقدس یکی از حساس‌ترین و اختلاف برانگیز‌ترین مسایل در روند حل و فصل مناقشه خاورمیانه است. رژیم صهیونیستی خواستار آن است که تمام بیت المقدس از جمله بخش شرقی آن که بیشتر ساکنانش را فلسطینیان تشکیل می‌دهند به عنوان پایتخت جدایی ناپذیر این رژیم شناخته شود.رژیم صهیونیستی از سال هزار و نهصد و شصت و هفت بخش شرقی بیت‌المقدس را اشغال و آن را ضمیمه خاک خود کرد، اما سازمان ملل متحد این اقدام را غیرقانونی می‌داند. فلسطینیان نیز خواستار آن هستند که بیت المقدس شرقی پایتخت کشور مستقل آتی فلسطین باشد. فلسطینیان تاکید می‌کنند که حل و فصل مسئله فلسطین از طریق تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی با پایتختی بیت المقدس و بر مبنای مرز‌های سال هزار و نهصد و شصت و هفت امکان پذیر خواهد بود.

دونالد ترامپ در کازرار تبلیغاتی خود تاکید کرده بود اگر به کاخ سفید راه پیدا کند دولت آمریکا مطابق با یک قانون مصوب کنگره، بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت خواهد شناخت و سفارت خود را به این شهر منتقل خواهد کرد.

طبق قانونی که در سال هزار و نهصد و نود و پنج توسط کنگره آمریکا تصویب شد، سفارت آمریکا باید به بیت المقدس منتقل شود، اما اجرای این قانون در دو دهه گذشته توسط روسای جمهور وقت آمریکا هر شش ماه یک بار مسدود شده است.

طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا، مهلت جدید لغو اجرای این قانون دوشنبه آینده به پایان می‌رسد، اما مسئولان این وزارت خانه روز جمعه اعلام کردند هنوز هیچ تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است.  

روز چهارشنبه نیز کاخ سفید اعلام کرد انتشار برخی اخبار و اطلاعات مبنی بر این که واشنگتن آماده است انتقال سفارت خود را به بیت المقدس اعلام کند، اقدامی ناپخته است.

ترامپ ژوئن گذشته اعلام کرده بود قصد دارد مطابق با اسلاف خود در این زمینه رفتار کند و امکان پیشرفت روند صلح را فراهم کند، اما پس از آن اعلام کرد قصد دارد سفارت آمریکا را به بیت المقدس منتقل کند.

مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا که اواسط دسامبر به بیت المقدس سفر کرده بود، این هفته تاکید کرد مسئله انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس به طور جدی مد نظر دولت آمریکا است.

دولت پیشین آمریکا به ریاست جمهوری باراک اوباما بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نمی‌شناخت.

مذاکرات مستقیم صلح میان اسرائیل و فلسطینیان که نه ماه ادامه داشت آوریل سال دو هزار و چهارده به علت اختلاف نظرات عمیق میان دو طرف در خصوص توسعه شهرک‌های صهیونیست نشین توسط اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین بدون نتیجه به پایان رسید. مسئله تعیین مرز‌ها و به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی توسط اسرائیل نیز از دیگر اختلافات حل نشده میان دو طرف است.  

منبع: صدا و سیما
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار