در فرهنگسرای خاوران؛

جشنواره تئاتر «یاران محراب» نفرات برتر خود را شناخت

اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر «یاران محراب» در فرهنگسرای خاوران برگزار شد و از نفرات برتر تقدیر به عمل آمد.
کد خبر: ۲۶۸۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵ - 03December 2017
جشنوره تئاتر یاران محراب فرصتی برای بسیجیان علاقه‌مندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، عصر دیروز در فرهنگسرای خاوران، اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر یاران محراب برگزار شد.
 
محمدعلی جلیلی دبیر جشنواره تئاتر یاران محراب در این مراسم اظهار داشت: جشنواره تئاتر یاران محراب با محوریت ارزش‌های والای انسانی، با اولویت موضوع‌های دفاع مقدس سبک زندگی اسلامی، آتش به اختیار و مهدویت شروع به کار کرد.


وی در ادامه گفت: به 22 نواحی سپاه محمد رسول الله (ص) فراخوان داده شد تا علاقه‌مندان آثار خود را در بخش‌های تئاتر و نمایشنامه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند تا در بخش‌های بازیگری، کارگردانی، طراحی صحنه و لباس، نمایشنامه، موسیقی، گریم، طراحی بروشور و پوستر با هم به رقابت بپردازند.

جلیلی خاطرنشان کرد: 23 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و از بین این آثار، هیئت بازبینی 10 اثر را برای رقابت انتخاب کرد که طی سه روز توسط فرهاد بشارتی، حسین محب اهری و محمد دشت گلی، در پردیس تئاتر تهران مورد داوری قرار گرفت.

دبیر جشنواره تئاتر یاران محراب در بخشی دیگر از سخنانش افزود: سیاست جشنواره فراهم کردن فضا برای بسیجیانی است که سابقه کار در فضای هنری داشته‌اند تا خودشان را محک بزنند و ببینند که در چه سطحی قرار گرفته‌اند. از سویی دیگر بسیجیانی هم که تازه کار هستند در این جشنواره انگیزه پیدا می‌کنند تا کارهای بهتری را انجام دهند.

در ادامه مراسم، روح‌الله نوبخت مسئول معاونت فرهنگی و اجتماعی سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ اظهار داشت: جشنواره تئاتر یاران محراب از سلسله جشنواره‌های شش‌گانه محمد رسول الله (ص) تهران است که در بخش‌های تئاتر، انیمیشن، سرود و شعر، ادبیات داستانی، گرافیک، طراحی پوستر و فیلم برگزار می‌شود.

وی در ادامه افزود: جمعی از پایگاه‌های بسیج مقاومت، گروه‌های تئاتر تشکیل دادند، که در پردیس تئاتر تهران به مدت سه روز با هم به رقابت پرداختند. هدف جشنواره، توانمندسازی و شناسایی استعدادهای موجود در پایگاه‌های بسیج است.

نوبخت خاطرنشان کرد: با انسجام ظرفیت‌های موجود در پایگاه‌های بسیج، گروه‌های تئاتر آماده می‌شوند ‌در عرصه‌های جنگ نرم و سبک زندگی ایرانی‌ و اسلامی فعالیت کنند. همانطور که رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس و جبهه مقاومت پیروز شدند، ان‌شاالله این جوانان هم در جبهه جنگ نرم خوش بدرخشند و باعث اعتلای فرهنگ ایران باشند.

در ادامه فرهاد بشارتی داور جشنواره اظهار داشت: این جشنواره هم طبق روال دوره‌های قبل برگزار شده بود ولی با این اسم اولین دوره برگزاری آن است. داعش، جنگ نرم و حادثه قیام عاشورا از موضوعات این جشنواره بود. کارها در حد خودشان یکسری بضاعت‌ها و نقطه ضعف‌هایی داشتند. ما هم به‌صورت حرفه‌ای به قضیه نگاه نکردیم و در کنار هم آثار را سنجیدیم.

وی به مسئله آموزش اشاره‌ای کرد و گفت: گروه‌ها باید آموزش ببینند تا کیفیت کارها را بالا ببرند. بعد از جشنواره قرار است برایشان کلاس‌های آموزشی برگزار شود. افرادی که در این جشنواره شرکت کردند، ممکن است نتوانند در جشنواره‌های حرفه‌ای شرکت کنند لذا این فضا برایشان محیا شده تا بتوانند در پایگاه‌های بسیج گروه‌های تئاتر تشکیل دهند و در این زمینه فعالیتی کنند.

پس از بشارتی، محمد دشت گلی عضو هیئت داوران جشنواره یاران محراب در سخنانی اظهار داشت: نخستین جشنواره یاران محراب به همت سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) و با اهتمام نواحی تهران بزرگ شروع به‌کار کرد. در ابتدا قرار بود تمام نواحی برگزیدگانشان را به جشنواره معرفی کنند ولی به‌خاطر مشکلات و عدم بضاعت ناحیه‌های بسیج، 13 ناحیه شرکت کردند که در نهایت 10 گروه نمایشی از هشت ناحیه به جشنواره راه پیدا کردند. این آثار در سه روز مورد ارزیابی قرار گرفتند و به‌زعم امکانات و بضاعت کم نواحی، شاهد آثار خوبی در جشنواره بودیم.

دشت گلی به حضور بانوان در این جشنواره اشاره‌ای کرد و افزود: حضور بانوان به عنوان‌ کارگردان،بازیگر، طراح صحنه و لباس و ... به‌گونه‌ای بود که مورد توجه هیئت داوران و مخاطبان قرار گرفت. سپاه تهران باید در بخش خواهران سرمایه گذاری جدایی داشته باشد تا شاهد رشد و شکوفایی استعدادهای آنها باشیم.

داور این جشنواره خاطرنشان کرد: نزدیک 80 درصد گروهها در بخش‌های مختلف، از بانوان بودند. در جشنواره‌های قبلی که به نام «میلاد سبز» برگزار می‌شد، حضور بانوان خیلی پررنگ‌تر از آقایان بود. همیشه بانوان در جبهه‌های فرهنگی و هنری و جایگاه اصلی‌شان که خانواده است، حضور موثر و فعال‌تری داشته‌اند.

در پایان از نفرات برتر با اهدای تندیس جشنواره و جوایز نقدی تقدیر به‌عمل آمد.

انتهای پیام/ 115
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار