درماندگی آل‌سعود در آوردگاه یمن/ فتنه‌ داخلی، سناریوی جدید واشنگتن علیه انصارالله

در حالی که انصارالله تاکنون در مقابل حملات ائتلاف سعودی آمریکایی ایستادگی کرده است، خبرهایی از ایجاد تنش‌های داخلی از سوی مزدوران داخلی یمن به گوش رسید.
کد خبر: ۲۶۸۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵ - 03December 2017
درماندگی آل‌سعود در آوردگاه یمن/ فتنه‌ داخلی، سناریوی جدید واشنگتن علیه انصارالله
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، در حالی که جنبش انصارالله یمن حدود سه سال است که در مقابل حملات وحشیانه آل‌سعود و برخی مرتجعین منطقه‌ای به رهبری آمریکا ایستادگی کرده، روز جمعه خبرهایی مبنی بر درگیری میان حوثی‌ها و برخی مزدوران داخلی یمن به گوش رسید.


برخی منابع یمنی نیز از وقوع چندین انفجار در محله السیاسی صنعاء بر اثر برخورد سه خمپاره خبر دادند. این منابع اعلام کردند که صدای انفجارها بطور ممتد از محله‌های جنوبی شهر شنیده می‌شده تا جایی که درگیری‌ها به استقرار ده‌ها خودروی زرهی و نیروهای دو طرف در محله مستقر شده است.

به گفته شاهدان، صدای انفجار و تیراندازی در سراسر منطقه به گوش می‌رسد و خیابان‌ها از سکنه خالی شده است و تنها جنگجویان دو طرف در محله مشاهده می‌شوند. هنوز گزارشی از شمار تلفات یا زخمیان احتمالی در درگیری‌ها دریافت نشده است.

شواهد نشان می‌دهد که درگیری میان انصارالله و مزدوران داخلی یمن برای تسلط بر کاخ ریاست‌جمهوری، وزارت دفاع و سازمان امنیت ملی در محله قدیمی صنعا است و بیشتر انفجارها در این مسیر رخ می‌دهد.

در این میان گروه انصارالله که در جنگ با آل‌سعود در صف نخست قرار دارد و یمن را برای دار و دسته آل‌سعود به جهنمی تبدیل کرده است با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از بروز این وضعیت اعلام کرد این درگیری‌ها با هماهنگی با ائتلاف سعودی صورت می‌گیرد. ماجرا آنجا جالب‌تر می‌شود که فتنه‌گران سلاح‌های پیشرفته‌ای در این جنگ دارند، سلاح‌هایی آمریکایی که برای عربستان ارسال شده و به دست منافقان می‌رسد.

در پی درگیری میان نیروهای انصارالله و منافقان در این کشور و متشنج شدن اوضاع صنعا، ائتلاف سعودی با صدور بیانیه‌ای از این شرایط به شدت استقبال کرد و علنا طرف نیروهای طرفدار صالح را گرفت. در این بیانیه آمده است: ائتلاف از نزدیک تحولات جاری در صنعا و تمامی استان‌های یمن و درگیری‌ها میان دو طرف را دنبال می‌کند و حمایت خود را از این انقلاب مبارک اعلام می‌کند!!!

عبدالملک بدرالدین دبیر کل جنبش انصار الله یمن نیز با اشاره به درگیری‌های چند روزه اخیر یمن اظهار کرد: شبه‌نظامیان متجاوز با اقدامات خود همه تعهدات و توافقات گذشته را زیر پا گذاشتند. پادشاه و شاهزادگان سعودی عاملان تجاوز به یمن هستند، آیا امروز دلسوز ما شده‌اند؟ از این مشکل هم با سربلندی و پیروزی بیرون خواهیم آمد.کشور‌های متجاوز به یمن از موضع فتنه‌گران حمایت کرده‌اند که نیت اصلی فتنه‌گران و خائنان را برملا می‌کند. این فتنه‌انگیزی یکی دیگر از توطئه‌های متجاوزان برای مشغول کردن یمنی‌ها و زمینه‌سازی برای اشغال کشور ماست.

سیاست نخ‌نما شده آمریکا، این بار در یمن

اولین سیاستی که ایالات متحده آمریکا بعد از شکست‌های مفتضحانه در عراق و افغانستان، رو آوردن به جنگ‌های نیابتی بود، جنگ‌هایی که به ظاهر در آن دخالتی ندارد، اما مستقیما آن را اداره می‌کند.

دومین سیاست این کشور تغییر زمین بازی است بدان معنا که در جنگ‌هایی که شکست را نزدیک می‌بیند میدان نبرد را عوض می‌کند. درست مثل کاری که در جنگ تحمیلی عراق با جمهوری اسلامی ایران انجام داد. آنها زمانی که عرصه را بر صدام تنگ دیدند، جنگ را به لبنان کشاندند که با هوشیاری امام خمینی این حربه آنها به نتیجه نرسید.

 سومین راهکار، استفاده از مزدوران و منافقان داخلی در هنگام جنگ است، بطوری که با تحریک آنها در میانه جنگ شهرهای کشور طرف جنگ را ناایمن کرده تا تمرکز آنها را در جنگ رو در رو از بین ببرد، درست مثل کاری که با انقلاب اسلامی ایران در سال‌های 60و 61 کرد و منافقان را در اوج جنگ و در پشت جبهه‌ها به جان مردم انداخت.

 اکنون این سیاست در یمن در حال اجراست، اما با هوشیاری انصارالله فعلا نتیجه‌ای نداشته است. دفتر سیاسی جنبش انصارالله در پی حوادث چند روز اخیر، بیانیه‌ای صادر کرده که این بیانیه حاوی نکاتی است و نشان دهنده آشنایی و اشراف آنها به مسائل مربوطه است. در بخشی از این بیانیه آمده است که ما از تاریخ (اقداماتی که انجام شده) غافل نبودیم. این موضوع نشان می‌دهد که انصارالله اشراف کامل بر مسائل دارد و می‌داند هدف چیست.

 پس از گذشت 33ماه از حملات هوایی به یمن، به نظر می رسد این جنگ به جنگی فرسایشی تبدیل شده و ریاض با آغاز این جنگ برای ناخودآگاه برای محور مقاومت پیروزی‌هایی را رقم زده است.

 استفاده از منافقان داخلی در یمن نشان‌دهنده فقدان برنامه مشخص برای پایان دادن به جنگ است، اما کسی نمی‌خواهد با صراحت بگوید که ریاض با با ورود به این جنگ خودزنی کرده، مخصوصا در این شرایط که حوثی‌ها و قبایل یمن قصد دارند تا پیروزی نهایی مقاومت کنند. آنها حملات توپخانه‌ای و خمپاره‌ای به شهرهای عربستان در منطقه عسیر، نجران و جیزان داشتنه اند و حتی با انجام چندین عملیات محدود زمینی تعدادی از تفنگداران سعودی را به اسارت در آوردند.

انصارالله در شاهکار نظامی خود حتی قلب ریاض را هدف گرفت، موشک‌هایی به سمت فرودگاه ریاض شلیک شد که درست به هدف خورد، موشک‌هایی که آل‌سعود و آمریکا آنها را ایرانی خواندند، اما انصارالله رسما و برای چندین بار اعلام کرد که موشک‌ها، یمنی و ساخت این گروه است. ظاهرا شکست‌های منطقه‌ای عربستان در عراق، سوریه، لبنان و یمن کاخ‌نشینان سعودی را دچار توهم توطئه کرده است.

رویاهای ریاض در یمن با دستاوردهای میدانی داعش در عراق و سوریه همسو بود و در این 33 ماه همزمان با بمباران صنعا و صعده توسط جنگنده‌های سعودی، داعش به پیشروی خود در سوریه و عراق ادامه می‌داد. نقشه نخست آل‌سعود در منطقه توسط محور مقاومت در هم شکسته شد و داعش به زباله‌دان تاریخ پیوست، امروز حربه دوم عربستان در حال اجرایی شدن است تا شاید بتواند بن‌سلمان را از این باتلاق نجات دهد.

در پی شکست تجاوز نظامی، سیاسی و اقتصادی علیه یمن، متجاوزان به آخرین برگ خود متوسل شدند و جبهه داخلی یمن را هدف قرار دادند.  حتی برخی معتقدند امروز نیز متجاوزان نتوانسته‌اند جبهه داخلی را هدف قرار دهند، بلکه تنها جز کوچکی از وطن‌فروشان یمن را خریده‌اند.

تاریخ نشان داده هر کسی که جنگی را آغاز کند، نمی‌تواند پایان‌دهنده آن باشد، آل‌سعود نیز از این موضوع مستثنی نیست. همه کارشناسان بر این باورند که عربستان در باتلاق یمن گرفتار شده و در حال دست‌وپا زدن است. قطعا فتنه‌گران دست‌نشانده آل‌سعود در یمن نمی‌توانند اهداف آمریکایی خود را عملی کنند، زیرا مردم از انصارالله حمایت می‌کنند. شاید در روزهای آینده شاهد باشیم که هواپیماهای آمریکایی به اشتباه مواضع انصارالله را بمباران کنند! و یا محموله‌های سلاح برای منافقان پرتاب کنند؛ رویکردی تکراری که مقامات واشنگتن هر بار برای فرار از شکست در برابر اراده ملت‌های منطقه به آن متوسل می‌شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران
نظر شما
پربیننده ها