شاعر آئینی:

مرحوم چایچیان از ذخیره‌های فرهنگی و ادبی کشور بود

دبیر شعر آئینی کشور از مرحوم حبیب الله چایچیان «حسان» به عنوان یکی از ذخیره‌های فرهنگی و ادبی کشور یاد کرد که در اشعار خود همواره از گزافه‌گویی، خرافه و دروغ پرهیز می‌کرد.
کد خبر: ۲۶۸۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵ - 03December 2017
مرحوم چایچیان از ذخیره های فرهنگی و ادبی کشور بود
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، محمدعلی مجاهدی متخلص به «پروانه» به مناسبت درگذشت مرحوم حبیب الله چایچیان در گفت‌وگویی اظهار داشت: از نظر من سروده‌های مرحوم حسان بی حاشیه بود؛ چون توفیق هم‌صحبتی مرد بزرگی همچون آیت الله علامه عبدالحسین امینی صاحب کتاب الغدیر را پیدا کرده بود و از محضر آن مرد فرا گرفته بود که از گزافه‌گویی، خرافه و دروغ پرهیز کند.
 
وی اضافه کرد: سروده‌های مرحوم حسان به دلیل سادگی و روانی، هم دلنشین است و هم سریع به مخاطب منتقل می شود و مهمترین نکته اخلاص استاد چایچیان بود که هم در عمل وی متجلی می شد و هم سبب اثرگذاری آثارش در مخاطبان است.
 
نویسنده کتاب «گلنفسی‌ها» از مرحوم چایچیان به عنوان یکی از ذخیره های فرهنگی و ادبی کشور یاد کرد و گفت: شاید آنگونه که در شان این شاعر آئینی بود، از وی تجلیل نشد ولی چایچیان آموخته بود که سر و کارش با مقربان درگاه الهی است و با توکل به خدا و توسل به اولیای الهی باید این مسیر خطیر و خطرزا را ادامه دهد و لذا تا پایان عمرش توانست با سربلندی این مسیر را به طی کند و با ره توشه ای از سروده های مقبول و ماندگار از میان ما رفت.
 
نویسنده کتاب «سیمای مهدی موعود(ع) در آئینه شعر فارسی» تاکید کرد: این ضایعه ای است که به آسانی قابل جبران نیست و من این ضایعه را به جامعه ادبی و ولایی کشور از صمیم قلب تسلیت می‌گویم.
 
 مرحوم چایچیان متخلص به حسان از شاعران آئینی و مرثیه سرای اهل بیت (علیهم السلام) بود که شامگاه پنجشنبه نهم آذر ماه در سن 94 سالگی دار فانی را وداع گفت.
 
چایچیان متولد سال 1302 شمسی در شهر تبریز بود و در سال های اخیر در بستر بیماری به سر می برد.
 
شعرهای «امشب شهادت نامه عشاق امضا می شود» و «آمدم ای شاه پناهم بده» از جمله آثار ماندگار حسان است.
 
پیکر این شاعر انقلاب روز جمعه از بیمارستان شهدای تجریش تشییع و در بهشت زهرا علیها سلام به خاک سپرده شد.
 
روز گذشته(شنبه) حضرت آیت الله خامنه ای در پیامی درگذشت این شاعر قرآن و عترت را به جامعه‌ ادبی کشور و شعرای ولائی و آئینی تسلیت گفته و افزودند: شعر خوش لفظ و از دل برآمده‌ این شاعر عزیز در شمار یادگارهای ارزنده‌ شعر دینی و آئینی روزگار ما است و در خاطره‌ها و زبان ها خواهد ماند ان‌شاءالله.
 
مراسم یادبود مرحوم حسان امروز(یکشنبه) از ساعت 14 و 30 دقیقه تا 16 در مسجد ارک تهران از سوی مجمع شاعران اهل بیت(ع)، موسسه فرهنگی هنری قدیم الاحسان، کانون مداحان و شاعران آئینی کشور و خانه مداحان برگزار می شود.
 
منبع: ایرنا
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار