طباطبایی‌نژاد مطرح کرد؛

رونمایی از دو کتاب تازه در دوره یازدهم «سینما حقیقت»/ رشد چشمگیر سینمای مستند در بخش آوینی

دبیر یازدهمین جشنواره «سینما حقیقت» گفت: دوره یازدهم جشنواره «سینما حقیقت» دارای رشد کمی و کیفی قابل ملاحظه‌ای است که این مدعا در بخش «شهید آوینی» جلوه بارزتری خواهد داشت.
کد خبر: ۲۶۹۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲ - 03December 2017
رونمایی از دو کتاب تازه در دوره یازدهم «سینما حقیقت»/ حضور چشمگیر سینمای مستند در بخش آوینیبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری یازدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» صبح یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ با حضور «طباطبایی نژاد» دبیر جشنوار و، «مرتضی رزاق کریمی» مشاور جشنواره در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

طباطبایی نژاد در ابتدای این نشست اظهار داشت: سینما حقیقت توانسته یک دهه موفق را پشت سر بگذارد و به نقطه عطفی در سینمای ایران تبدیل شود.
 
وی افزود: سینمای مستند ما شروع خوبی داشت اما در مسیر خود فراز و فرود بسیاری را پشت سر گذاشته است لذا در حال حاضر سطح کمی ‌و کیفی قابل توجهی را داراست.

طباطبایی نژاد ادامه داد: سعی شده بهترین آثار را در این دوره به نمایش بگذاریم. سال گذشته ۳۵ درصد مخاطبان عام، از فیلمها دیدن کردند که اتفاق خوبی برای سینمای مستند است. از آنجا که افق تازه‌ای در سازمان سینمایی برای فیلم مستند در بازارهای جهانی بوجود آمده است، بخش بین‌الملل جشنواره مورد توجه جدی ماست. در دوره یازدهم جشنواره ۴۱۰۰ عنوان فیلم روز جهان مورد بازبینی قرار گرفت که از این تعداد ۲۵ فیلم در بخش  مسابقه به نمایش در خواهد آمد. در بخش ملی نیز ۸۰ فیلم در مسابقه شرکت خواهند کرد و مابقی آثار در بخش‌های دیگر جشنواره اکران خواهند شد.

دبیر جشنواره سینما حقیقت در باره بخش‌های جشنواره توضیح داد:  در تقسیم بندی جشنواره یازدهم تغییراتی داده شده است. تقسیم بندی قبل به جهت مشابهت به جشنواره تهران نخواستیم تکرار شود. برای همین جشنواره به دو بخش «تا ۴۵ دقیقه» و «۴۵ دقیقه به بالا» تقسیم شده است. در این دوره ۳۰ فیلم بخش در شهید آوینی انتخاب شده است که ۱۷ فیلم مشترک در بخش ملی هم به نمایش درخواهند آمد.

وی درباره حضور میهمانان خارجی گفت: در این دوره ۶۰ میهمان خارجی اعم از کارگردان و تولیدکننده از ۴۶ کشور دعوت شده‌اند. همچنین بازار فیلم مستند امسال هم برگزار خواهد شد و شبکه‌های معتبر جهانی و ۱۳ پخش‌کننده حضور خواهند داشت. مرور سینمای دانمارک از برنامه‌های ویژه این جشنواره است. بهترین آثاری که در جشنواره های بین‌المللی به نمایش درآمده اکران خواهد شد. کارگاه پژوهش جشنواره شامل تولید مشترک، جلوه‌های بصری، تبدیل تفکر به فیلم، استاندارد فیلم، حقیقت لحظه، پژوهش مستند حیات وحش، تولید مشترک خلاق، تولید مستند سینمایی از این موارد است.

طباطبایی نژاد درباره رونمایی کتاب دوره سینما حقیقت توضیح داد: از دو عنوان کتاب «بحث روایت آرشیوی» نوشته «شیلا کوران» و مجموعه «واقعیات و خیال» نوشته پژوهشگران ایرانی رونمایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه تبریز نقش مهمی در سینمای مستند دارد، گفت: نکوداشت سینمای مستند آذربایجان شرقی از برنامه‌های ویژه این دوره خواهد بود. ۲۰ مستندساز آذربایجانی در این جشنواره حضور و از آنها تقدیر خواهند شد. در ۱۱ دی ماه نیز سفری با حضور این مستندسازان و خبرنگاران برگزیده به تبریز خواهیم داشت.

طباطبایی نژاد درباره کنار گذاشتن برخی آثار توضیح داد: یکی از این آثار به دلیل اینکه امکان نمایش آن طبق موازین جمهوری اسلامی وجود نداشت، خذف شد. برخی از آثار هم به دلیل حضور فعالان جناح‌های سیاسی که ممکن است باعث ایجاد اختلافاتی شود، خذف شدند. قطعا مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی طبق موازین و قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عمل می‌کند و مسئولیت انتخاب هر فیلم هم در نهایت با دبیر جشنواره است.

انتهای پیام/ 161
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار