گزارش 100 روزه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح؛

از آماده‌سازی تانک «کرار» برای تحویل به نیروها تا توسعه دیپلماسی دفاعی

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به انتشار گزارش صد روزه این وزارتخانه در دولت دوازدهم پرداخت که به حوزه‌های صنعت دفاعی، دیپلماسی دفاعی و خدمات فرهنگی و اجتماعی پرداخته شده است.
کد خبر: ۲۶۹۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲ - 04December 2017
از آماده‌سازی تانک «کرار» برای تحویل به نیروها تا توسعه دیپلماسی دفاعیبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، در گزارش زیر به گوشه‌ای از مهمترین اقدامات وزارت دفاع در 100 روز نخست دولت دوازدهم در بخش‌های مختلف پرداخته شده است:

حوزه صنعت دفاعی با تاکید بر تقویت بنیه دفاعی

1. رونمایی از سامانه پيشرفته راداری «آفاق»
 
در راستای تقویت بینه دفاعی برنامه‌های ویژه‌ای در وزارت دفاع در دستور کار قرار گرفت که در نخستین گام با حضور وزير دفاع از سامانه پيشرفته راداری آفاق رونمايی شد.
 
سامانه ‌پيشرفته راداری آفاق قابليت رصد شناورها تا برد 200 كيلومتر را دارد و می‌تواند اهداف هو‌ايی را نيز شكار كند. قابليت تحرک‌پذيری مناسب و برخورداری از توانمندی‌های ضدجنگ الكترونيک از ديگر ويژگی‌های اين سامانه راداری پيشرفته بوده و می‌تواند همزمان 100 هدف شناوری ر‌ا مورد پايش و ردگيری قرار دهد و می‌تواند در مراقبت و گشت ساحلی نيروی انتظامي كاربرد و نقش برجسته‌ای داشته باشد.

2. تحویل‌دهی 12 فروند شناور تندرو گلف 25 فوت
 
این شناورها به دست توانای متخصصان افتخارآفرین وزارت دفاع در صنایع دریایی وزارت دفاع تولید شده ‌و با توجه به پیشرفت‌های فناورانه صنعت بومی در حوزه دریایی، این شناورهای تندرو، قابلیت انجام ماموریت‌های متنوع در عرصه دریایی را دارا هستند.

3. رونمایی از نسل جدید باتری‌های استارتر
 
نسل جدید باتری‌های استارتر به همت سازمان توسعه منابع انرژی رونمایی شد‌ که مورد مصرف خودروهای سنگین است و این اولین نسل است که نیاز به نگهداری و مراقبت ندارد و در سه ظرفیت ذخیره‌سازی 150، 170 و 200 آمپر ساعت کاربرد دارد.

4. آماده‌شدن تانک کرار برای تحویل به نیروهای مسلح‌
 
تانک کرار ‌که در صنایع زرهی بنی هاشم دورود وابسته به سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع ساخته شده آماده تحویل به یگان‌های نیروهای مسلح شده است.

گام بلند وزارت دفاع در دیپلماسی دفاعی

امیر حاتمی در دولت دوازدهم برای پیشبرد اهداف و گسترش روابط دفاعی با سایر کشورها، برنامه‌های ویژه‌ای را در دستور کار قرار داده است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. برگزاری  کمیسیون مشترک ایران ـ آذربایجان در نخستین گام

نخستین ‌نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با هدف ایجاد و تحکیم همکاری‌های مشترک و ارتقاء هر چه بیشتر مناسبات دفاعی و نظامی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برگزار شد.

هیئتی عالی‌رتبه از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علاوه بر حضور در نشست‌های کمیسیون مشترک، با سپهبد ذاکر حسن اف وزیر دفاع جمهوری آذربایجان دیدار و برگزاری نخستین کمیسیون مشترک و تهیه نقشه راه همکاری‌ها در بخش نظامی و دفاعی را سبب تقویت هرچه بیشتر مناسبات دو کشور همسایه و دوست دانستند. تحکیم روابط دوستی و برادری میان دو ملت جمهوری اسلامی ایران و کشور آذربایجان، احترام به تمامیت ارضی، تقویت حسن همجواری کشورهای منطقه و بهره گیری جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت ها برای حفظ امنیت و ثبات منطقه از دیگر مباحث مطرح شده از سوی نمایندگان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با وزیر دفاع جمهوری آذربایجان بود.

2. مذاکره وزرای دفاع ایران و روسیه

امير حاتمی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران و ارتشبد سرگئی شایگو وزیر دفاع جمهوری فدراسیون روسیه در گفتگوی تلفنی، آخرین وضعیت روابط و همکاری‌های دفاعی دو کشور، تحولات منطقه‌ای، بین المللی و مبارزه با تروريسم را مورد تبادل نظر قرار دادند.

وی در اين گفتگوی تلفنی با بيان اينكه توسعه همكاری‌های دفاعی فی ما بين جايگاه ويژه‌ای در ديپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ايران دارد، گفت: بالا بردن قدرت و توان دفاعی دو كشور جهت تحكيم امنيت و آرامش در محيط پيرامونی، منطقه‌ای و بين المللی از اولويت‌های مهم همكاری‌های تهران ـ مسكو به شمار می‌رود. در پايان اين گفتگو وزرای دفاع دو کشور بر استمرار هماهنگی‌ها در مبارزه عليه خشونت، تروریسم  و افراطی‌گری در منطقه و جهان تأکید کردند.

3. دیدار با فرمانده نيروی هوايی ارتش عمان‌

فرمانده نيروی هوايی ارتش عمان با حضور در محل وزارت دفاع كشورمان با امير حاتمي وزير دفاع جمهوری اسلامی ايران ديدار و پيرامون مسائل مورد علاقه گفت‌وگو كرد که در اين ديدار، دو طرف با توجه به سوابق تاريخی، دوستی و مشتركات فرهنگی از سطح روابط فی ما بين در حوزه‌های مختلف ابراز رضايت و آن را در راستای تأمين منافع دو كشور و امنيت منطقه قلمداد كردند.

4. دیدار سفیر ترکیه در ایران با وزیر دفاع

هاکان تکین سفیر ترکیه در تهران در محل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران پیرامون همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه‌ای دیدار و گفتگو کرد.

5. مذاکره وزرای دفاع ايران و سوريه

وزير دفاع جمهوری اسلامی ايران و وزير دفاع جمهوری سوريه در گفت‌وگوی تلفنی ضمن بررسی آخرين تحولات منطقه‌ای و بين المللی و تحولات سوريه، بر همکاری و تلاش بيشتر برای نابودی تروريست‌ها تاکيد کردند.

6. مذاکره وزرای دفاع ايران و عراق و بررسی آخرين تحولات منطقه‌ای

وزير دفاع جمهوری اسلامی ايران در گفت‌وگوی تلفني با وزير دفاع جمهوری عراق آخرين تحولات منطقه‌ای و بين المللی را بررسي و بر همکاری و تلاش بيشتر برای نابودی کامل تروريست‌ها تاکيد کرد.

7. دیدار رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه با وزیر دفاع

ارتشبد حلوصی آكار رئيس ستاد مشترك ارتش تركيه با حضور در محل وزارت دفاع کشورمان با امير حاتمی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران دیدار و پیرامون مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی گفتگو کرد.

8. دیدار و گفتگوی امیر حاتمی با فرمانده ارتش پاکستان

وزير دفاع جمهوری اسلامي ايران با اشاره به توسعه همکاری‌های دوجانبه ايران-پاکستان در راستای حفظ و تقويت بنيه دفاعی دو کشور گفت: احترام به تماميت ارضی، يکپارچگی و حاکميت ملی کشورهای منطقه از اصول ثابت سياست خارجی جمهوری اسلامی ايران است و بر اين اساس امنيت پاکستان را امنيت خودمان می‌دانيم. امير حاتمی در ديدار با فرمانده ارتش پاکستان با اشاره به تحولات منطقه‌ای و بين المللی، حضور ژنرال قمرجاويد باجوا در تهران را تحکيم بخش ثبات، امنيت و توسعه روابط دوجانبه عنوان کرد.

9. موضع قاطع در برابر بازدید از مراکز نظامی

وزیر دفاع در واکنش به صحبت‌های نماینده آمریکا تاکید کرد: نیکی هیلی در سطح طرح ادعای امکان بازدید از مراکز نظامی ایران نیست.
وزیردفاع همچنین در واکنش به اقدام دشمنان برای تجزیه کردستان عراق اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران با هرگونه تغییر در مرزهای جغرافیایی و تجزیه کشورهای منطقه مخالف است.

10. نشست وزير دفاع با اعضای کميسيون امنيت ملی مجلس

نشست مشترک اعضای کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی با وزير دفاع، مديران عامل سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به وزارت دفاع در محل اين وزارتخانه برگزار شد.

در اين جلسه با بررسي آخرين دستاوردهای وزرات دفاع، بر افزايش توان دفاعی کشور باتوجه به تهديدات دشمنان ايران اسلامی تاکيد شد. حمايت‌های همه‌جانبه‌‌ از سپاه، ارتش و نيروی انتظامی در حوزه‌های پدافندی، موشکی و دريايی و مرزبانی و ساير حوزه‌های حائز اهميت مهمترین اولویت و برنامه امیر حاتمی در 100 روز گذشته بوده است.

پشتیبانی و تقویت همه جانبه نیروهای مسلح

وزير دفاع و پشتيباني نيروهای مسلح در دیدار و گفتگو با فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی، سرلشکر صفوی دستیار فرمانده معظم کل قوا، فرمانده نیروی هوافضای سپاه و سایر فرماندهان و مسئولین ارشد نیروهای مسلح با تاکيد بر تلاش‌های همه‌جانبه وزارت دفاع در پشتيبانی از نيروهای مسلح ‌گفت: ما در امتداد تلاش‌های گذشته، تمام همت و ظرفيت‌های تعيين‌کننده خود برای تعميق و توسعه توانمندی‌های دفاعی نيروهای مسلح در زمينه سامانه‌ها و تجهيزات مدرن و راهبردی را به کار خواهيم گرفت.

بخشی از اقدامات در حوزه خدمات اجتماعی و فرهنگی

1.  توجه ویژه به معیشت کارکنان نیروهای مسلح به ویژه بازنشستگان‌

وزارت دفاع به موضوع معیشت نیروهای مسلح توجه ویژه‌ای داشته و آنچه که مسلم است در فضای مجلس و دولت نسبت به معیشت کارکنان نیروهای مسلح و مردم توجه ویژه‌ای وجود دارد و امیر حاتمی نیز در مدت 100 روز گذشته در نشست‌ها و جلسات متعدد تلاش داشته قانون در مورد معیشت کارکنان نیروهای مسلح به ویژه در مورد بازنشستگان اجرا شود.

در همین راستا نشست مشترک رئیس مجلس شورای اسلامی با امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و سایر مسئولان ذی‌ربط ‌به منظور بررسی تعاملات فی مابین نیروهای مسلح برگزار شد.

2.  توجه ویژه به صادرات به عنوان عنصری تعیین‌کننده در وزارت دفاع

هدف اصلی وزارت دفاع تأمین نیازهای داخلی و قطع وابستگی در امر مهم تسلیحات و تجهیزات دفاعی است اما آنجایی که لازم باشد برای افزایش ضریب امنیتی منطقه و صادرات هم انجام می‌دهد.

در طول 100 روز گذشته نیز این وزارتخانه در امر صادرات اقدامات قابل توجهی انجام داده است به طوری که سازمان صنایع الکترونیک ایران وابسته به وزارت دفاع توانست در جشنواره صادرات کشور رتبه برتر را به دست بیاورد.

3. توجه به حوزه تامین اجتماعی و خدماتی نیروهای مسلح

افزایش سقف خرید اعتباری خانوار نیروهای مسلح در بخش‌های سوپری و مواد غذایی و تعمیم آن به کلیه نیروهای مسلح، افزایش خرید اقساطی خانوار نیروهای مسلح ‌جهت خرید کالاهای سرمایه‌ای و با دوام (لوازم خانگی) و تعمیم آن به کلیه نیروهای مسلح، اجرای طرح ویژه فروش خودروی اقساطی، افتتاح فروشگاه‌های بازسازی شده به صورت اساسی در سطح کشور، تسریع در راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک ساتا در کل کشور به منظور تسریع و تسهیل ارائه خدمات صدور، تعویض، تمدید دفترچه خدمات درمانی، صدور فیش حقوق بازنشستگان و...، پیگیری ویژه برای حل مشکلات سازمان خدمات درمانی با مراکز درمانی طرف قرارداد، بازنگری در تعرفه‌ها به طور جدی مود توجه بوده است که رضایت کارکنان و خانواده های نیروهای مسلح را در پی داشته است.

4. تحقق اقتصاد مقاومتی در ودجا

امیر حاتمی در همایش مدیران ارشد وزارت دفاع طی سخنان مبسوطی با تشریح سیاست‌ها، اهداف و اولویت‌های این وزارتخانه، از اقتصاد مقاومتی به عنوان محور و جهت گیری اصلی فعالیت‌ها و اقدامات وزارت دفاع و صنایع دفاعی وابسته یاد کرد و گفت: در این زمینه سیاست‌های 10 گانه اعلامی مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) پیرامون اقتصاد مقاومتی مبنای حرکت ما در این مسیر است.

در همین راستا کشتارگاه تمام اتوماتیک طیور مزرعه نمونه سازمان اتکا وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افتتاح شد. این کشتارگاه با ظرفیت کشتار 4 هزار قطعه در ساعت و با 8 میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه راه اندازی شد.

5.  دعوت وزارت دفاع برای حضور باشکوه مردم در مراسم تشییع شهید حججی

در پی شهادت شهید محسن حججی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با صدور اطلاعیه‌ای ‌‌از ملت همیشه در صحنه، آگاه و شهیدپرور کشورمان به ویژه مردم مومن و انقلابی تهران بزرگ برای حضور باشکوه و حماسی در مراسم تشییع پیکر شهید عزیز محسن حججی دعوت کرد. همچنین وزیر دفاع در معیت فرمانده معظم کل قوا و فرماندهان نیروهای مسلح در مسجد امام حسین  (ع) بر سر پیکر شهید حججی حضور یافتند و یاد و خاطره این شهید بزرگوار را گرامی داشتند.

6. تاکيد وزير دفاع بر امدادرسانی فوری به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه

در پی وقوع زلزله 7.3 ريشتری در کرمانشاه، وزير دفاع به مسئولين ارشد وزارتخانه دستور داد با تمام امکانات برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان تلاش کنند.

با دستور وزير دفاع، 300 کانکس از طرف وزارت دفاع به مناطق زلزله‌زده اهدا شد و بعد از وقوع زلزله، قرارگاه مهندسی و مرکز مين زدايی مستقر در قصرشيرين به همراه تعداد 10 دستگاه لودر و بيل مکانيکی، 11 دستگاه آمبولانس و 40 نيروی مهندسي و بهيار به سرپل ذهاب اعزام شدند.

همچنین وزارت دفاع 15 تريلی و 6 کاميون به وزن تقريبی 400 تن شامل اقلام خوراکی، پتو، چادر و ديگر لوازم مصرفی و بهداشتی برای زلزله‌زدگان ارسال کرده است و امدادرسانی همچنان ادامه دارد.

7. برپایی موکب عاشورائیان در مرز مهران

با دستور وزیر دفاع موکب عاشورائیان وزارت دفاع در راستای خدمت رسانی به زائران اربعین در مرز مهران برپا شد و علاوه بر ارائه خدمات فرهنگی، 150 هزار بسته پذیرایی در بین زائران توزیع کرده است.

8. تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان با محوریت وزیر دفاع

امیر حاتمی در جریان سفر یک روزه خود به استان زنجان در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی این استان حضور یافت و با اشاره به اینکه در 4 ساله دولت دوازدهم، باید اقدامات موثری در راستای توسعه اقتصادی کشور انجام داد، گفت: اقتصاد مقاومتی به این معناست که باید اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را در مقابل فشارهایی از جمله تحریم، محرومیت و خصومت‌های دشمنان، مقاوم‌سازی نمود تا بدین ترتیب، رشد و تعالی کشور تضمین شود و مردم زندگی مناسبی در شان نظام اسلامی داشته باشند.

9. حضور در مراسم دانش آموختگی دانشکده افسری ارتش در معیت فرمانده معظم کل قوا

مراسم مشترک دانش آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش، با حضور حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، وزیر دفاع و فرماندهان ارشد نیروهای مسلح در دانشگاه افسری امام علی (ع) برگزار شد.

10. بازدید وزیر دفاع از انجمن خیریه مهرانه زنجان

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جریان سفر یک ‌روزه خود به استان زنجان، با حضور در انجمن خیریه مهرانه، از این مرکز بازدید کرد

امیر حاتمی در این بازدید به همراه استاندار زنجان، اعضای هیئت ‌مدیره و مدیر عامل انجمن از بخش‌های مختلف آن از جمله کلینیک رادیوتراپی، پرتو درمانی، شیمی ‌درمانی و سالن همایش این مرکز بازدید کردند.

11. حضور وزیر دفاع در مراسم تشییع پیکر شهید گمنام در ایزایران

همزمان با ایام شهادت امام جواد الائمه (ع) و امام محمد باقر (ع)؛ پیکر پاک و نورانی شهید گمنام دفاع مقدس در مجتمع ایزایران با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و عموم مردم تهران برگزار و پیکر مطهر شهید به سمت مجتمع ایزایران روی دستان مردم تشییع شد.

12. حضور وزیر دفاع در همايش بزرگداشت شهدای مدافع حرم

وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح در همايش بزرگداشت شهدای مدافع حرم که در مصلی امام خمينی (ره) تهران برگزار شد، ضمن تبريک شکست و زوال گروه تروريستی و جنايتکار داعش به همه رزمندگان محور مقاومت و رهبری اظهار داشت: ما نظامی‌ها موقعی که عملياتی به پايان می‌رسد، می‌دانيم مراحل بعدی کار ادامه دارد و تا دشمن هست، جهاد ادامه دارد.

در این مراسم از خانواده‌های شهدای مدافع حرم با حضور وزیر دفاع و جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح تجلیل شد.

13. حضور در همایش مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور در همایش مهارت آموزی کارکنان نیروهای مسلح به تبیین راهکارهای ارتقائ منزلت سربازان نیروهای مسلح پرداخت و طی سخنانی گفت: نیروهای مسلح در ساخت شخصیت، فکر و اندیشه سربازان وظیفه سهم بسزایی دارند.

14. حضور در برنامه‌های مختلف و متعدد رسانه ملی
 
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، گفت‌وگوی زنده بخش خبری ساعت 14 و شبکه العالم و ... ضمن تبیین جایگاه صنعت دفاعی، مهمترین برنامه‌های وزارت دفاع برای تقویت بینه دفاعی کشور را تشریح کرد.
 
انتهای پیام/ 211
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار