دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

تلاش آمریکا برای انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی از تل‌آویو به قدس اشغالی

موضوع انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی از تل‌آویو به قدس اشغالی، که از تأیید آمریکا برخوردار است، باعث واکنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی گسترده‌ای خواهد شد.
کد خبر: ۲۶۹۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷ - 04December 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، با وجود سکوت مسئولان آمریکایی در مورد موضوع انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی از تل‌آویو به قدس اشغالی (اورشلیم) طی ماه‌های اخیر، برخی از مقامات آمریکایی از اعلام علنی حمایت از این طرح از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا طی روزهای آینده خبر داده‌اند.
 
با وجود اینکه هنوز از سوی آمریکا در این مورد اقدامی صورت نگرفته است، یکی از مقامات این کشور، که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با رویترز، خاطرنشان کرد: «رئیس‌جمهور ترامپ روز چهارشنبه اورشلیم (قدس) را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت خواهد شناخت.»
 
چنین اظهاراتی در حالی مطرح می‌شود که «جارد کوشنر» داماد ترامپ و نماینده ویژه وی در امور مربوط به مذاکرات سازش میان رژیم صهیونیستی‌ و فلسطینی‌ها، اعلام کرد: «ترامپ هنوز در مورد به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده است.»
 
با وجود اظهارنظر کوشنر، دولت‌ها و جریان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی واکنش‌های قابل توجهی به انتشار این خبر از سوی مقامات آمریکا نشان دادند.
 
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با رد هر نوع تلاش برای رسمیت یافتن اشغال کامل شهر قدس، تحت عنوان پذیرش آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، از ملت فلسطین خواست با تظاهرات گسترده، این موضوع را محکوم کنند.
 
حماس این اقدام آمریکا را «مغایر با قوانین بین‌المللی» و «بی‌رحمانه» توصیف کرد و علاوه بر ملت فلسطین، خواهان واکنش مسلمانان و ملت‌های جهان نسبت به این موضوع شد.
 
مقامات رسمی جهان عرب هم واکنش‌هایی در این مورد از خود نشان داده‌اند. احمد ابوالغیظ دبیرکل اتحادیه عرب با ابراز نگرانی از این تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا و هشدار در باره تبعات این عمل، آن را «تنها به نفع اسرائیل» توصیف کرد.  
 
وی تهدید کرد: «در صورتی که آمریکا این تصمیم را عملی کند، دولت‌های عربی موضع واحدی علیه این اقدام اتخاذ خواهند کرد.»
 
محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، واکنش تندی نسبت به این موضوع نشان داد و از آن به عنوان «اقدامی غیرقابل قبول» نام برد.
 
در تکمیل این اقدام، صائب عریقات رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین اعلام کرد: «این اقدام به معنی پایان تمام مذاکرات صلح [سازش] میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان خواهد بود.»
 
تلاش آمریکا برای انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی از تل‌آویو به قدس اشغالی 
موضوع قدس به دلیل موقعیت این شهر و بافت جمعیتی- اجتماعی آن دارای اهمیتی ویژه برای هر کدام از طرفین درگیر است.
 
ناحیه شرقی قدس با وجود حضور نظامیان صهیونیست، محل زندگی اهالی فلسطینی این شهر و ناحیه غربی آن در اشغالگران نظامیان و شهرک‌نشینان مسلح صهیونیست است.
 
با اعلام پایتختی قدس برای رژیم صهیونیستی، اسرائیل مجاز خواهد شد که ناحیه شرقی، که از سوی سازمان ملل به عنوان «منطقه تحت اشغال» نامیده می‌شود، را به طور رسمی به اراضی تحت اشغال خود ضمیمه کند.
 
این موضوع باعث خواهد شد که دولت اردن نیز وارد صحنه شود زیرا تولیت مسجدالاقصی با وزارت اوقاف اردن است و پرسنل مسجدالاقصی با وجود تابعیت فلسطینی، کارمندان وزارت اوقاف دولت پادشاهی اردن محسوب می‌شوند.
 
طبیعی است که سیطره کامل بر قدس، به معنی اشغال کامل مسجدالاقصی و لغو حضور قانونی وزارت اوقاف اردن به عنوان متصدی امور مسجدالاقصی خواهد بود. این موضوع قطعا باعث برخوردهایی میان دولت اردن و رژیم صهیونیستی خواهد شد.
 
موضوعی که اتحادیه عرب، جریان‌ سازش‌کار فلسطینی- عربی و خود آمریکایی‌ها و دوستان صهیونیست‌شان نادیده گرفته‌اند، واکنش محور مقاومت اسلامی به اشغال کامل مسجدالاقصی است.
 
نیروهای مقاومت اسلامی قطعا در پاسخ به این اقدامات، در میدان اطلاعاتی- امنیتی و در صورت افزایش وخامت اوضاع، در صورت لزوم به صورت نظامی به انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس اشغالی پاسخ خواهند داد.
 
پیش از این نیز طی کنفرانس انتفاضه فلسطین در تهران، دولت‌های عربی، اسلامی و آفریقایی حاضر در این اجلاس تأکید کردند که در صورت انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی، که به منزله رسمیت یافتن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و در نتیجه اشغال کامل این شهر توسط صهیونیست‌ها، از سوی واشنگتن است، سفارت خود در آمریکا را خواهند بست که این اقدام به معنی قطع کامل روابط این کشورها با آمریکا خواهد بود.
 
انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها