هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس 38/ امیر گلفام در گفت‌وگو با دفاع پرس:

برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس باید از تهران خارج شویم/ ناشران کم‌فروشی نمی‌کنند

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه ناشران برای حضور در نمایشگاه‌های استانی کم‌فروشی نمی‌کنند، گفت: اگر می‌خواهیم دفاع مقدس با مفهوم روحیه شهادت‌طلبی، ابتکارات، خلاقیت، قهرمانی‌ها و از خودگذشتگی‌ها به نسل جوان منتقل شود، باید کمر همت را محکم‌تر ببندیم و از حلقه تهران خارج شویم.
کد خبر: ۲۶۹۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵ - 04December 2017
برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس باید از تهران خارج شویم/ ناشران کم‌فروشی نمی‌کنندامیر سرتیپ دوم «ابراهیم گلفام» رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش در گفت‌‌‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس با بیان اینکه کشور ما دارای 31 استان است،‌ اظهار داشت: بسیاری از نمایشگاه‌های مختلف در تهران برگزار می‌شود. حضور مردم سراسر کشور در این نمایشگاه‌ها نیز خیلی سخت نیست اما برخی از حوزه‌ها مانند دفاع مقدس به گونه‌ای است که ما باید به سراغ مردم برویم.

وی گفت: خیلی از مخاطبین با ادبیات دفاع مقدس آشنایی ندارند. نسل‌های امروز جنگ را ندیده‌اند و مقداری حوزه دفاع مقدس برای آن‌ها شبیه به تاریخ شده است. برخی‌ها می‌خواهند خیلی ساده از کنار موضوع دفاع مقدس بگذرند در حالی که دفاع مقدس تثبیت کننده انقلاب اسلامی است. این گفته من نیست بلکه گفته بسیاری از بزرگان است. امنیت، اقتدار و ایستادگی امروز کشور، برگرفته از تجربه بزرگ جنگ است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش افزود: معتقدم ناشران دفاع مقدس باید به همه استان‌ها سفر داشته باشند. البته باید ساز و کار مناسبی تدارک دیده شود چون وقتی ناشران سراسر کشور را به منطقه‌ای می‌بریم با خدمات و امکانات باید انگیزه بیشتری برای آن‌ها فراهم کنیم. باید حمایت مختلفی از ناشران صورت گیرد و اینکه آنها را در نمایشگاه‌های استانی رها شده بگذاریم، کار درستی نیست.

امیر گلفام تاکید کرد:‌ موضوع اصلی برای حضور در استان‌ها معرفی دفاع مقدس است. اگر بتوانیم در حین برگزاری نمایشگاه استانی، نمایشگاه‌های سیار نیز برای شهرستان‌های همان استان اعزام کنیم، کار درستی خواهد بود. خیلی از مخاطبین نمی‌توانند از شهرستان‌هایشان برای نمایشگاه کتاب به مرکز استان سفر کنند. ما اگر می‌خواهیم دفاع مقدس با مفهوم روحیه شهادت طلبی، ابتکارات، خلاقیت، قهرمانی‌ها و از خودگذشتگی به نسل جوان منتقل شود باید کمر همت را محکم‌تر ببندیم و از حلقه تهران خارج شویم و به همه استان‌ها و شهرستان برویم و فرهنگ دفاع مقدس را معرفی کنیم و نباید منتظر باشیم تا علاقمندان دفاع مقدس به ما مراجعه کنند.

وی عنوان کرد: استانداران و مدیرکل‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراکز استان‌ها می‌توانند حامیان اصلی و بزرگی برای حضور و برگزاری نمایشگاه‌ ملی کتاب دفاع مقدس در سطح استان‌ها باشند.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش ادامه داد: استان‌‌ها برای میزبانی نمایشگاه کتاب دفاع مقدس باید استانداردهای نمایشگاه‌های تهران را رعایت کنند. استان‌ها می‌توانند با ایجاد رقابت، نمایشگاه‌هایی بهتر از نمایشگاه‌های تهران برگزار کنند. تامین بستر اقامتی برای ناشران در نمایشگاه‌های استانی یک ضرورت اساسی است. مسئولین نمایشگاه باید تا لحظه آخر برگزاری نمایشگاه در کنار ناشر حضور داشته باشند تا نیاز ناشران تامین شود. باید کاری صورت گیرد تا ناشران پس از حضور در نمایشگاه دفاع مقدس مشهد رغبت داشته باشند به نمایشگاه‌های استانی دیگری نیز بروند. بحث اقامت و نیازهای ضروری ناشران در استان‌ها باید با ورود استانداران حل و فصل شود.

امیر گلفام با بیان اینکه ناشران باید همه سرمایه معنوی خود را در استان‌ها به همراه داشته باشند، اظهار داشت: ناشران وقتی در نمایشگاه‌های استانی حضور پیدا می‌کنند انتظار دارند بتوانند کتاب‌هایشان را در مرحله اول معرفی و سپس بفروش برسانند. ناشران کم فروشی نمی‌کنند و تازه‌های نشر را در استان عرضه می‌کنند و باید بهترین و جدیدترین کتاب‌ها را به استان‌ها بیاورند. ناشران بر این باور هستند و همه این مسائل بستگی به نوع برخورد میزبان‌ها در استان دارد. دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی باید برای رونق بخشیدن به نمایشگاه کتاب دفاع مقدس بسیج شوند و اگر این هماهنگی محقق نشود ناشران ما از حضور در استان‌ها ناراضی خواهند شد.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های استانی برای حمایت از ناشران دفاع مقدس گفت: وقتی نمایشگاه استانی کتاب دفاع مقدس برگزار می‌شود باید تمام ظرفیت‌های استانی برای حمایت از آن پای کار باشد و نمی‌توان فقط بر ظرفیت‌های پایتخت اکتفا کرد. حضور دانشگاهیان، معاونت‌های فرهنگی و دستگاه‌های مختلف می‌تواند رونق بخش این نمایشگاه باشد. شلوغی نمایشگاه می‌تواند ناشران دفاع مقدس را اقناع کند. این بستر باید با تبلیغات، بستر فیزیکی‌، دسترسی و تسهیلات محقق شود. مراکز استانی باید از بودجه‌ها و سرانه‌های فرهنگی استفاده کنند و به مخاطبین بُن خرید اهدا کنند تا ناشران حاضر در نمایشگاه به نمایشگاه‌های استانی رغبت داشته باشند.

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها