هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس 45/ علی فریدونی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

عکس دفاع مقدس بدون اغراق و بزرگنمایی است/ ارتباط اعجاز برانگیز دهه هشتادی‌ها با عکس دفاع مقدس

این عکاس پیشکسوت با بیان اینکه عکس دفاع مقدس بدو اغراق و بزرگنمایی است، گفت: ارتباط دهه هفتاد و هشتادی‌ها با عکس‌های دوران دفاع مقدس اعجازبرانگیز است.
کد خبر: ۲۶۹۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶ - 04December 2017
عکس دفاع مقدس بدون اغراق و بزرگنمایی است/ ارتباط اعجاز برانگیز دهه هشتادی‌ها با عکس دفاع مقدس«علی فریدونی» عکاس پیشکسوت دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس در پاسخ به اینکه چرا هنوز باید عکس‌های دوران دفاع مقدس را چاپ کنیم؟، اظهار داشت: ما تمام زندگی شخصی خود و موفقیت کشور را مدیون هشت سال دفاع مقدس می‌دانیم. جنگ ما را مثل آهن، آبدیده کرد. امروز که ما یک کشور قوی شده‌ایم همه آن را مدیون ایثار و فداکاری‌های دوران دفاع مقدس هستیم. پس باید تلاش کنیم فرهنگ این دوران را به نسل امروز منتقل کنیم.

وی گفت:‌ عکس دوران دفاع مقدس تاثیر فراوانی بر بچه‌های نسل دهه 70 و 80 دارد. باید بیشتر به این موضوع بپردازیم و تکلیف شرعی رسانه‌های دیداری و شنیداری است که جوانان را به روز و آماده نگه دارند. یک تصویر از دفاع مقدس برابر هزاران خبر و نوشته تاثیرگذار است. یک عکس واقعی می‌تواند سال‌های سال بر بیننده تاثیرگذار باشد. عکسی که اغراق نداشته باشد و واقعی باشد را اگر به بچه‌های نسل جدید هم نشان دهیم استقبال می‌کنند.

این عکاس پیشکسوت دوران دفاع مقدس افزود: ما روز به روز احتیاج مُبرم به کتاب‌های تصویری دفاع مقدس داریم. حتماً این کتاب‌ها باید گسترده چاپ شده و به دست بچه‌های نسل جدید برسد تا ببینند ما با دست خالی در برابر بزرگترین ابرقدرت‌های دنیا ایستادیم و برای اولین بار در تاریخ کشورمان اجازه ندادیم حتی یک وجب از خاکمان از دست برود. این دستاورها بخاطر گذشت و ایثار بچه‌هایی بود که در پاکسازی میدان مین با جان خود به جهت برای فداکاری و شهادت از همدیگر سبقت می‌گرفتند. امروز نیز دشمنان ما احساس خطر کرده‌اند چون ما آمریکا را از منطقه خارج کرده‌ایم و همه این اتفاقات به برکت خون شهداست.

فریدونی درباره قیمت کتاب‌های عکس دوران دفاع مقدس اظهار داشت: انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس پس از 13 سال وقفه به طور خودجوش حدود 15 کتاب و مجموعه‌های کارت پستال از عکس‌های دوران دفاع مقدس را برای سطوح مختلف سنی بچه‌ها و جوانان به چاپ رسانده است. قیمت‌های خوب و مناسبی هم در نظر گرفته شده تا همه اقشار بتوانند کتاب عکسی از دفاع مقدس را داشته باشند. باید خانواده‌ها را مطلع کنیم تا فرزندانشان را تشویق به دیدن این تصاویر کنند.

وی با بیان اینکه عکس دفاع مقدس اغراق آمیز نیست، گفت:‌ اغراق در تصویر موضوعی است که به وجدان کاری عکاس بستگی دارد. من خودم از روز اول جنگ تا آخرین روز قسم خورده بودم که یک فریم از عکس‌هایم اغراق نداشته باشد و به همین دلیل این عکس‌ها راحت و بدون توصیف با بیننده ارتباط برقرار می‌کند و ببننده به واقعیت‌ها پی می‌برد چون کوچک‌ترین اغراقی در عکس‌ها وجود ندارد.

این عکاس پیشکسوت دوران دفاع مقدس تاکید کرد: من سعی کردم با وجدان شاتر بزنم و عکس‌هایم را ثبت کنم. اوایل جنگ، عکاسان وابسته به آژانس‌های خارجی صحنه‌سازی و اغراق می‌کردند. در خرمشهر و بوستان عکس‌هایی را گرفتند و ما توسط مسئولین توبیخ شدیم که چرا ما چنین عکس‌هایی نداریم. ما به سردبیرانمان توضیح می‌دادیم که این عکس ساختگی است و شما چون عکاسی را نمی‌فهمید،‌ متوجه نیستید که این عکس کارگردانی شده و واقعی نیست. بعد از 20 سال واقعیت این عکس‌ها مشخص شد.

فریدونی بیان کرد:‌ امروز حتی یک فریم از عکس‌های دوران دفاع مقدس که در مکان‌های مختلف به نمایش در می‌آید ذره‌ای اغراق ندارد. عکاسان دفاع مقدس مثل یک رزمنده در جبهه بود. یک رزمنده اسلحه داشت و عکاس دوربین اما مثل هم در جبهه در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند. وقتی عکاس پشت دوربین قرار می‌گرفت. رزمنده احساس نمی‌کرد باید فیگور عکاسی از خود نشان بدهد. احساس می‌کرد عکاس هم مثل او یک رزمنده است. ارتباط و زندگی کردن عکاس در کنار رزمنده به ثبت واقعیت جنگ خیلی کمک می‌کرد. رزمنده‌ها در زمان عکاسی ما با غرور وظیفه خودشان را انجام می‌دادند و این بخاطر ارتباط نزدیک عکاس با سوژه بود.

وی درباره نوع ارتباط نسل امروز با عکس‌های دوران دفاع مقدس گفت: کامنت‌های دهه هفتادی‌ ها و هشتادی‌ ها برای عکس‌های دفاع مقدس اعجاز برانگیز است که چطور یک نوجوان امروز با رزمندگان دفاع مقدس ارتباط برقرار می‌کند. نسل دهه هفتاد و هشتادی‌ها حس‌های زیبایی دارند و بیشترین کسانی که امروز تصاویر دفاع مقدس را دوست دارند بچه‌های همین دوران هستند.

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها