هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس48/ مرتضی سرهنگی:

ارتش و ملت ما چهره درخشانی در نگهداری از اسیران عراقی دارد

مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری حوزه هنری، گفت: ارتش و ملت ما چهره درخشانی در نگهداری از اسیران عراقی دارد که بخشی از آن در حال کتاب شدن است.
کد خبر: ۲۶۹۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۷ - 04December 2017
ارتش و ملت ما چهره درخشانی در نگهداری از اسیران عراقی دارد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «مرتضی سرهنگی» مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری حوزه هنری در نشست «بررسی شاخص‌های موفقیت کتاب‌های مستند دفاع مقدس» که عصر امروز (دوشنبه، 13 آذر ماه) در محل سرای اهل قلم هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس مشهد مقدس برگزار شد، اظهار داشت: جزئی نگری در ادبیات جنگ آن را تاثیرگذار می‌کند. جنگ را یا عیناً باید ببینیم و یا باید درباره آن بخوانیم. دیدنی‌های جنگ تمام شده است پس امروز فقط باید درباره آن بخوانیم.

وی گفت: ادبیات در کشورهای دیگر به عنوان ثروت ملی تلقی می‌شود و هر نسلی می‌آید به آن می‌افزاید. سرباز جنگ یک روز پیر می‌شود و از دنیا می‌رود؛ اما اگر خاطراتش را نوشته باشد تا ابد جوان خواهد ماند.

مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری حوزه هنری تصریح کرد: کتاب دا خاطرات دختری 18 ساله است و تا ابد این کتاب خاطرات یک دختر 18 ساله خواهد بود. در جنگ ما همه سرباز بودند. همه محاسبات دنیا درباره ایران درست بود. ارتش ما ضعف داشت و سپاه شکل نگرفته بود و اختلافات سیاسی در داخل کشور داشتیم؛ اما فقط یک چیزی محاسبه نشده بود که ایرانی‌ها  یک باره سرباز می‌شوند.

سرهنگی افزود: جنگ‌های دفاعی مانند دفاع مقدس همانطور که فرماندهان خودش را پیدا کرد، نویسندگانش را نیز پیدا می‌کند. امروز ما آثار خوبی در حوزه خاطره داریم. نویسندگان بوسنیایی، افغانی و لبنانی از تجربه‌های ما استفاده می‌کنند تا خاطره نگاری جنگ را بیاموزند.

وی گفت: بخشی از کار ما آموزش خاطره نگاری است که خوب صورت گرفته است. ما در حال حاضر در حال نوشتن خاطرات ارتشیانی هستیم که اسیران عراقی را محافظت می‌کردند؛ اما زمان بر ضرر ما در حال گذشتن است، چون از دست دادن خلبانان و سربازان دفاع مقدس، زیان ملی است.
 
مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری حوزه هنری ادامه داد: ما راه پر فراز و نشیبی را آمده‌ایم و امروز در حوزه خاطرات دفاع مقدس به فلاتی رسیده‌ایم که راضی کننده است؛ اما به نسبت به بزرگی جنگ هنوز خیلی چیزها از جنگ گفته نشده است.

سرهنگی بیان کرد: ارتش ما طبق قانون موظف است برای سرباز کالای درجه یک تهیه کند. یعنی اگر مسئول خرید به بازار می‌رود باید گرانترین کالا را بخرد، ما همان کالای درجه یک را به عنوان غذا و خوراک به اسیر عراقی می‌دادیم. همان غذایی که فرمانده گردان و فرمانده پایگاه ما می خورد. ارتش و ملت ما چهره درخشانی در نگهداری از اسیران عراقی دارد که بخشی از آن در حال کتاب شدن است.

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار