گفت‌وگوی تفصیلی دفاع پرس با امیر رستگاری؛

«سپر» جلوه خودباوری دفاع دریایی است/ حضور شناورهای ساخت ایران در «مدیترانه»/ توانایی ساخت «زیردریایی‌ اتمی» را داریم/ «دریا» را برای دشمنان ناامن می‌کنیم

رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع ضمن تشریح آخرین دستاوردهای این سازمان در حوزه‌های نظامی و غیرنظامی، گفت: با اتکا به توان داخلی «دریا» را برای دشمنان ناامن می‌کنیم.
کد خبر: ۲۶۹۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۰ - 05December 2017

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس- مقداد کامکار؛ نمایش «اقتدار دریایی» و افزایش «عمق دفاعی» در دریا که خط مقدم دفاع از کشور است، نیازمند تجهیزات و امکاناتی است که پیش از انقلاب اسلامی در این حوزه نیازمند حضور مستشاران خارجی در کشور بودیم اما با پیروزی انقلاب اسلامی متخصصان داخلی، صنعتگران و دانشگاهیان، با بهره‌گیری از دانش بومی، پیمودن مسیری را آغاز کردند که در 2 دهه گذشته، ثمرات و برکات آن را در حوزه دفاع دریایی و صنعت دریایی شاهد بودیم.

سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با ساخت شناورهای مختلف و سایر تجهیزات مورد نیاز نیروهای دریایی سپاه و ارتش، جای پای این دو نیرو را در خلیج فارس، دریای خزر، دریای عمان و آب‌های آزاد محکم کرده است و این نیروها با تکیه بر ایمان و معنویت و با بهره‌گیری از تجهیزات ساخت داخل، تکاوران دریایی متجاوز آمریکایی را به زانو درآوردند و پرچم جمهوری اسلامی ایران را در کانال سوئز و در جوار سرزمین‌های اشغالی برافراشتند.

برای واکاوی موفقیت‌ها و دستاوردهای سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با رییس این سازمان یعنی امیر دریادار امیر رستگاری به گفت‌وگو پرداختیم.

«سپر» جلوه خودباوری دفاع دریایی است/ حضور شناورهای ساخت ایران در «مدیترانه»/ توانایی ساخت «زیردریایی‌ اتمی» را داریم/ «دریا» را برای دشمنان ناامن می‌کنیم 
 

از آنجایی که امروز سه‌شنبه ناوموشک‌انداز «سپر» در منطقه چهارم دریایی امام رضا (ع) نداجا به ناوگان نیروی دریایی ارتش در دریایی خزر ملحق می‌شود، آغاز گفت‌وگو را به پرسشی اختصاص دادیم که در رابطه با این ناو از امیر رستگاری پرسیده شده بود. در ادامه متن کامل این گفت‌وگو را می‌خوانید.­

دفاع پرس: امیر در خصوص ویژگی‌ها و قابلیت‌های ناو موشک‌انداز «سپر» و اقداماتی که جهت ساخت آن انجام شده است، بفرمایید.

امیر رستگاری: ناو موشک‌انداز سپر از کلاس سینا است و در دریای خزر به ناوگان نداجا ملحق می‌شود. این ناو جهشی نسبت به کلاس‌های قدیمی ناوهای موشک‌انداز است چرا که به موفقیت‌های بسیاری دست یافته‌ایم که در قالب ویژگی‌های این ناو موشک‌انداز ارائه شده است.

این ناو دارای سرعت بالاست و قابلیت کشف، شناسایی و درگیری اهداف سطحی و اثرسطحی دشمن را دارد و می‌تواند چهل هدف سطحی و اثرسطحی را در مانیتور خود داشته باشد. همچنین می‌تواند همزمان با چهار شناور سطحی درگیر و آنان را مورد هدف و اصابت قرار بدهد. همچنین این ناو دارای سامانه مخابراتی امن و یکپارچه است. فایر کنترل این سامانه نیز کاملاً ایرانی می‌باشد و قابلیت مقابله با جنگ‌های الکترونیکی را دارد. همچنین دارای موشک سطح به سطح و توپ ایرانی با آهنگ نواخت بالاست.

این ناو موشک‌انداز در شرایط تحریم ساخته شد و ما در دوران تحریم توانمندی خود را نشان دادیم و به عقیده بنده اگر تحریم نمی‌شدیم، نمی‌توانستیم به این حد از توانمندی و خودکفایی در طراحی و تولید تجهیزات دفاعی برسیم.

این ناو موشک‌انداز با قابلیت‌ها و فناوری‌های به روز و تماماً ایرانی بر اساس نیاز منطقه چهارم دریایی امام رضا (ع) توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است.

«سپر» جلوه خودباوری دفاع دریایی است/ حضور شناورهای ساخت ایران در «مدیترانه»/ توانایی ساخت «زیردریایی‌ اتمی» را داریم/ «دریا» را برای دشمنان ناامن می‌کنیم 
 
 
افزایش قدرت دفاعی ناوگان شمال با الحاق «سپر»
 
در این پروژه بیش از 65 سامانه مکانیکی، تاسیساتی، تحرک و رانش، برق و الکترونیک، ناوبری، مخابرات، جنگال، هدایت آتش و سلاح با صرف یک میلیون و چهارصد هزار نفر ساعت کار و انجام بیش از 10 هزار فعالیت اجرایی و بهره‌گیری از شبکه توانمند داخلی متشکل از 400 مرکز صنعتی، پژوهشی، دانشگاهی با همکاری سازمان‌ها و صنایع عظیم وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام شده است.

در سال جاری آزمایش‌های کنار اسکله (HAT) و در دریا (SAT) با موفقیت به پایان رسیده است. و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته شده، تعداد 95 عنوان آزمایش، بالغ بر هزار آیتم کنترلی برای سامانه‌های مختلف این ناو انجام و همچنین 77 دوره آموزشی بالغ بر 15 هزار نفر ساعت آموزش تئوری و عملی در تخصص‌های مربوطه در 3 سطح سازمانی، میانی و کارخانه‌ای برای کارکنان این ناو برگزار شده است.

از ویژگی‌های بارز این ناو در مقایسه با سایر شناورهای هم‌کلاس که در مناطق شمال و جنوب کشور در حال انجام ماموریت می‌باشند، می‌توان به بهینه‌سازی و بومی‌سازی بیش از 80 درصد تجهیزات و ماشین آلات اصلی اشاره کرد.

از مهمترین دستاوردهای اجرای این پروژه هم می‌توان به افزایش قدرت دفاعی و بازدارندگی ناوگان شمال کشور، ورود به عرصه طراحی، ساخت و علی الخصوص بهینه‌سازی انواع ناوهای موشک‌انداز، تکمیل زنجیره آموزشی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران جهت طی دوره‌های کارورزی دانشجویان و درجه‌داران در دانشگاه و مراکز آموزش‌های تخصصی دریایی در دریای خزر اشاره کرد.

«سپر» جلوه خودباوری دفاع دریایی است/ حضور شناورهای ساخت ایران در «مدیترانه»/ توانایی ساخت «زیردریایی‌ اتمی» را داریم/ «دریا» را برای دشمنان ناامن می‌کنیم 
 
 
خلق ایده تا تولید محصولات دفاعی، تماماً ایرانی است
 

 

 

 

دفاع پرس: نهضت خودکفایی در صنایع دفاعی و ساخت تجهیزات در این حوزه از چه زمانی در کشور ما آغاز شد؟

امیر رستگاری: نهضت قطعه‌سازی از دوران دفاع مقدس آغاز شد. دشمن به سمت ایران اسلامی هجوم آورد و ارتش نیز تمامی تجهیزاتش غربی بود و غربی‌ها نیز به صدام قول داده بودند که تو به ایران حمله کن و ما از تو حمایت می‌کنیم و یکی از پشتیبانی‌هایشان نیز این بود که مسیر پشتیبانی قطعات یدکی تجهیزات نظامی ایران را مسدود کردند.

در دوران دفاع مقدس و به ویژه در نیروی دریایی و نیروی هوایی با مشکل کمبود قطعه مواجه شدیم. آن زمان حضرت آیت الله خامنه‌ای نماینده امام خمینی (ره) در ارتش بودند، لذا ایشان در همان زمان تاکید داشتند که به سمت ساخت قطعات برویم و از همان زمان نیز موضوع جهادهای خودکفایی در نیروها مطرح شد، مبنی بر اینکه نیازهای داخلی خودمان را باید خودمان بسازیم و به دانش داخلی تکیه کنیم و این رویکرد موهبتی برای کشور شد؛ نهضت قطعه‌سازی از سال نخست جنگ تحمیلی در نیروها و به طور ویژه در نیروهای تجهیزات محور آغاز شد.

این نهضت نیز از بدنه گلوله خمپاره آغاز شد که بسیاری از کارخانجات و صنعتگران برای تولید آن وارد عمل شدند. و در ادامه متخصصان صنعت دفاعی به ساخت قطعات پیچیده و تجهیزات مهم پرداختند و امروز به جایی رسیده‌ایم که ایران اسلامی بر عرشه اقتدار ایستاده است؛ و از خلق ایده تا تولید محصول مبتنی بر دانش، صنعت و فناوری ایرانی است.

«سپر» جلوه خودباوری دفاع دریایی است/ حضور شناورهای ساخت ایران در «مدیترانه»/ توانایی ساخت «زیردریایی‌ اتمی» را داریم/ «دریا» را برای دشمنان ناامن می‌کنیم 
 
 
خودکفایی در ساخت کابل‌های زیر دریا
 

دفاع پرس: در سازمان صنایع دریایی سیاست‌گذاری‌ها به چه صورتی است و آیا این سازمان تنها در حوزه نظامی فعالیت دارد؟

امیر رستگاری: ماموریت اصلی این سازمان پشتیبانی و تامین نیازهای نیروهای مقتدر دریایی جمهوری اسلامی ایران است که در 4 حوزه شناورهای تندرو، سطحی، زیرسطحی و اثرسطحی دنبال می‌شود.

شناور یک شهر متحرک است و آن چیزی که مردم در یک شهر نیاز دارند باید در یک شناور تعبیه شده باشد، چرا که این شناور ماه‌ها باید بر روی آب باشد. این نیازها شامل مسائل زیستی (انبار غذا، سردخانه و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی)، فیزیولوژیکی، نیروگاهی (خطوط انتقال برق، پست‌های کاهنده برق، خطوط توزیع و تقسیم برق، مخازن آب، آب شیرین‌کن و خطوط انتقال آب)، ارتباطی (بی‌سیم و باسیم)، رانشی، محل پرواز بالگرد، برج کنترل و... است؛ لذا وقتی از شناور سخن می‌گوییم باید توانمندی‌های صنعتی یک کشور در آن شناور تجلی یابد.

وزارت دفاع با رویکرد نوآوری باز به این معنا که تاکنون از هر زیرساختی که در این وزارتخانه وجود داشته استفاده شده اما از چهار سال پیش استفاده از زیرساخت‌های دیگر سازمان‌ها و شرکت‌ها در دستور کار قرار گرفت؛ به طور مثال ما در بحث کابل‌های زیر دریا نیازمند بودیم که در این حوزه تحریم هم بودیم و به ما کابل نمی‌دادند، لذا در وزارت دفاع زیرساخت آن را ایجاد نکردیم بلکه با صنایع کابل‌سازی کشور وارد مذاکره شدیم و امروز این کابل را با قدرت 40 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع در داخل کشور می‌سازیم که تا 400 متر به اعماق دریا می‌تواند برود و امکان لوله شدن نیز ندارد که در صورت پاره شدن آب به داخل آن نفوذ کند و آن را به دیگر دستگاه‌ها بفرستد و ضربه وارد کند.

بنابراین آنچه که نیاز داریم را از صنایع دفاعی و سایر صنایع موجود در کشور استفاده می‌کنیم. در آن زمینه‌هایی که دشمن نباید بداند ما چه تجهیزات و توانمندی‌هایی داریم حتما از صنایع دفاعی استفاده می‌کنیم و این صنایع با عنوان صنایع قرمز شناخته می‌شوند و در دیگر موارد از صنایع زرد و سبز که همان صنایع موجود در کشور هستند، استفاده می‌کنیم و این موجب شده است تا در کشور شریک راهبردی پیدا کنیم و صنایع، شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی شریک‌های راهبردی وزارت دفاع هستند و این به معنای ایجاد اشتغال و تولید ثروت، دانش و فناوری نیز است.

«سپر» جلوه خودباوری دفاع دریایی است/ حضور شناورهای ساخت ایران در «مدیترانه»/ توانایی ساخت «زیردریایی‌ اتمی» را داریم/ «دریا» را برای دشمنان ناامن می‌کنیم 
 
 
تقاضای خرید شناورهای ایرانی از سوی کشورها/ تولید 176 شناور غیرنظامی توسط وزارت دفاع

امروز بسیاری از سامانه‌های دفاعی کشور ما از جمله شناورها، سامانه‌های موشکی (همچون موشک‌های ساحل به دریا)، سیستم‌های هدایت آتش و سامانه‌های مخابراتی توسط کشورهای دیگر خریداری می‌شود، چرا که از قابلیت‌های بسیار خوبی برخوردار هستند. همچنین این سامانه‌ها در دفاع از حرم و مقابله با داعش نیز استفاده می‌شوند و اکنون شناورهای ساخت ایران در دریای مدیترانه حضور دارند.

سال گذشته فرمانده نیروی دریایی یکی از کشورها در سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع حضور یافت و به طور رسمی از تولید محصولات خوب توسط ما تشکر کرد و محصولات ما را با یکی از کشورهایی که قدرتمند است مقایسه کرد و گفت: محصولات شما برای ما از نظر آسان بودن در بکارگیری به مراتب بهتر است.

سازمان صنایع دریایی علاوه بر تولیدات نظامی در بخش‌های غیرنظامی که توانایی تولید محصولاتی را دارد، نیز ورود پیدا می‌کند که به طور مثال می‌توان به ساخت کابل، تابلوهای راه‌انداز و هوشمند و سامانه‌های شبیه‌ساز که سال گذشته سیمیلاتور راه‌آهن شهری در مشهد راه‌اندازی شد، اشاره کرد. این را باید گفت که وقتی ما محصولی را می‌سازیم، توانایی ساخت شبیه‌ساز آن را نیز داریم. مذاکرات برای ساخت شبیه‌ساز راه‌آهن شهری برای شهرهای تهران، اصفهان و تبریز نیز در حال انجام است.

در حوزه تولیدات غیر نظامی این را هم باید عنوان کرد که تا به امروز 176 فروند شناور غیرنظامی در سازمان صنایع دریایی تولید شده است که برای نهادهای دولتی همچون شیلات و سازمان بنادر و دریانوردی و بخش خصوصی از جمله شرکت‌های تفریحی و گردشگری قابل استفاده و یا در حال استفاده است.

«سپر» جلوه خودباوری دفاع دریایی است/ حضور شناورهای ساخت ایران در «مدیترانه»/ توانایی ساخت «زیردریایی‌ اتمی» را داریم/ «دریا» را برای دشمنان ناامن می‌کنیم 
 
 
وزارت دفاع نماد «اقتصاد مقاومتی» است
 

دفاع پرس: با توجه به اینکه «اقتصاد مقاومتی» یکی از دستور کارهای وزارت دفاع و سازمان‌های تابعه این وزارتخانه است، محصولات این سازمان تا چه میزان به بازارهای بین المللی راه پیدا کرده‌اند و آورده اقتصادی داشته‌اند؟

امیر رستگاری: تا به امروز محصولات دریایی خودمان را به 2 کشور ارسال کرده‌ایم. طی چند روز گذشته نیز با یک کشور دیگر قراردادی جهت فروش محصولات دریایی کشورمان به امضا رسید که قرار است شناورهایی را طی شش ماه آینده برای آن کشور تولید و ارسال کنیم.

امروز سازمان صنایع دریایی به بلوغ رسیده است و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نماد «اقتصاد مقاومتی» است؛ چرا که تمامی سیاست‌گذاری‌ها، هدف‌گذاری‌ها، راهبردها، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات متکی بر تولید داخلی و بومی است. امروز در وزارت دفاع، محصولی را نمی‌بینید که از خارج وارد کرده باشیم و به نیروهای مسلح خودمان داده باشیم. افتخار وزارت دفاع این است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این مسیر حرکت کرد و پس از دفاع مقدس به توانمندی طراحی و تولید دست یافت. در زمان جنگ، مهندسی معکوس می‌کردیم، یعنی تجهیزات خارجی را می‌آوردیم و با آن روش آن محصول را خودمان تولید می‌کردیم اما امروز به مدد وجود نخبگان و دانشمندان ایرانی که باید به آنان افتخار کرد، وزارت دفاع دارای ذخیره غنی برای طراحی و تولید است و بسیاری از سامانه‌هایی که امروز نیروهای مسلح ما و مدافعان حرم از آن استفاده می‌کنند، توسط متخصصین داخلی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است.

آمریکایی‌ها توانمندی‌های دریایی ما را باور نمی‌کردند
 

دفاع پرس: آیا سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در نمایشگاه‌هایی که در کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود، شرکت می‌کند و محصولات خود را به نمایش دیگر کشورها و شرکت‌های جهان می‌گذارد؟

امیر رستگاری: ما تاکنون در چندین نمایشگاه بین المللی حضور پیدا کرده‌ایم و در غرفه جمهوری اسلامی ایران به همراه دیگر سازمان‌های دریایی کشورمان، محصولات خود را به نمایش گذاشته‌ایم. البته در چند کشور نیز مانع شرکت ما در نمایشگاه‌هایشان شدند که این به دلیل نفوذ کشورهای متخاصم در آن کشورها و به بهانه تحریم بودن ایران بود. البته در یکی دو سال پس از برجام در چند نمایشگاه شرکت داشتیم و محصولات خودمان را به نمایش گذاشتیم و جالب این بود که بازدیدکنندگان باور نمی‌کردند که این محصولات ایرانی هستند.

امروز ما به توانمندی طراحی و تولید زیردریایی رسیده‌ایم و ناوشکن‌های کلاس جماران و دماوند را تولید می‌کنیم. ناوهای موشک‌انداز کلاس سینا را نیز تولید کرده‌ایم. شناورهای تندرو نظامی با سرعت بالای هفتاد گره دریایی نیز ساخته‌ایم؛ البته شناورهای تندرو مسابقه‌ای با سرعت 100 گره دریایی در آب‌های آرام معادل 180 کیلومتر بر ساعت نیز ساخته‌ شده است اما شناوری که بتواند موشک حمل کند و سیستم‌های جنگال و هدایت آتش داشته باشد با این سرعت، شاید از انگشتان دست در دنیا کمترند اما امروز جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورهایی است که شناور نظامی موشک‌انداز با سرعت بالای 70 گره دریایی تولید می‌کند.

در یکی از نمایشگاه‌ها، آمریکایی‌ها چندین بار به غرفه ما آمدند و ماکت‌های شناورهای ما را با دقت نگاه کردند و باورشان نمی‌شد که ایران می‌تواند چنین شناورهایی را بسازد. آنان تصورشان این بود که ما بیشتر در حال تبلیغات هستیم و شعار می‌دهیم؛ این نیز بدین دلیل است که حوزه دریا شامل تمامی صنعت‌ها می‌شود و پیچیده‌ترین تجهیزات دفاعی، زیردریایی‌ها و در بالاترین نقطه زیردریایی اتمی است. ساخت زیردریایی از ساخت هواپیما نیز سخت‌تر است؛ چرا که زیر دریا شرایط ناهمگون می‌باشد و محیط غیرخطی است. بشر امروز با هزاران کیلومتر طی مسیر به فضا دست پیدا کرده است اما هنوز نتوانسته به عمق 11 هزار متری اقیانوس برسد و در آنجا بماند؛ چرا که در فضا شرایط خلا است اما در دریا هر چه پایین‌تر برویم، فشار بیشتر می‌شود.

«سپر» جلوه خودباوری دفاع دریایی است/ حضور شناورهای ساخت ایران در «مدیترانه»/ توانایی ساخت «زیردریایی‌ اتمی» را داریم/ «دریا» را برای دشمنان ناامن می‌کنیم 
 
 
دریا را با ساخت زیردریایی برای دشمنان ناامن می‌کنیم
 

دفاع پرس: امیر در خصوص زیردریایی فاتح بفرمایید و اینکه در چه مرحله‌ای است؟

امیر رستگاری: ساخت زیردریایی نه در ایران بلکه در جهان از مرحله خلق ایده تا تولید و انجام تست‌های آن، بین 12 تا 15 سال زمان می‌برد.

زیر دریایی فاتح اولین زیردریایی بومی و کاملاً ایرانی است. طراحی آن توسط متخصصان داخلی انجام شده است و قابلیت‌های بسیار بالا و توانمندی‌های تسلیحاتی ویژه دارد اما این قابلیت‌ها و توانمندی‌ها باید بارها در شرایط مختلف عملیاتی و جوی آزمایش شود که این زیردریایی نیز اکنون در حال انجام آزمایش‌هاست و امیدواریم در آینده نزدیک رونمایی و سپس عملیاتی شود. این زیردریایی عمق دفاعی جمهوری اسلامی ایران در دریا را افزایش می‌دهد و این توانمندی، دشمن را به وحشت خواهد انداخت و به شدت دریا را برای دشمنان ناامن خواهد کرد؛ چرا که نمی‌دانند از کجا به سوی‌شان موشک پرتاب خواهد شد.

ما همچنین در همین شرایط تحریم توانستیم موتور 200 اسب برون نصب بنزینی را تولید کنیم. در حوزه‌ موتورهای برون نصب یاماها، جانسون و مرکوری سه برند مطرح در دنیا هستند که امروز توانستیم بسازیم.

ارتعاشات «زیردریایی فاتح» تقریباً به صفر دسی‌بل رسیده است/ ساخت روکش‌های لاستیکی اختفای صدا
 

دفاع پرس: سونارگریزی زیردریایی فاتح به چه صورت است؟

امیر رستگاری: در هوا و فضا رادار کار می‌کنند اما در زیر آب امواج الکترومغناطیس میرا می‌شوند و امواج صوتی کارآیی دارند و امواج با برخورد به هدف و برگشت، هدف را شناسایی می‌کنند. زیردریایی‌ها به دلیل شکل و فرم بدنه، صدای موتورشان و حباب‌های ایجاد شده توسط پروانه‌شان شناخته می‌شوند اما به هر حال می‌توانند مخفی شوند؛ در زیردریایی فاتح به این توانمندی رسیدیم که نویز، ارتعاش و به عبارت دیگر سر و صدا زیردریایی را تقریبا به صفر دسی‌بل برسانیم یعنی دیگر صدایی از زیردریایی شنیده نمی‌شود. ما با استفاده از تکنیک‌هایی که توسط دانشگاهیانمان ارائه شد، توانستیم به این توانمندی دست یابیم.

همچنین ما امروز به توانمندی ساخت روکش‌های لاستیکی رسیدیم که امواج صوتی در داخل این روکش‌ها از بین می‌روند و این موارد باعث اختفای بیشتر زیردریایی در زیر آب می‌شود.

«سپر» جلوه خودباوری دفاع دریایی است/ حضور شناورهای ساخت ایران در «مدیترانه»/ توانایی ساخت «زیردریایی‌ اتمی» را داریم/ «دریا» را برای دشمنان ناامن می‌کنیم 
 
 
توانایی ساخت «زیردریایی اتمی» را داریم
 

دفاع پرس: ماجرای پیشران هسته‌ای به کجا رسید و اینکه چه تعاملاتی با سازمان انرژی اتمی در این رابطه دارید؟

امیر رستگاری: رییس جمهور سال گذشته این موضوع را مطرح و سردار دهقان وزیر وقت دفاع نیز این موضوع را جزو هدف‌‌گذاری‌های سازمان صنایع دریایی قرار دادند. اکنون نیز در حال انجام مذاکرات با سازمان انرژی اتمی هستیم؛ امروز کشور به توانایی تولید نیروگاه‌های کوچک هسته‌ای دست یافته است و ما برای پیشران زیردریایی به همین مقیاس و با توان بیشتر نیاز داریم. اما هنوز دستور ساخت زیردریایی اتمی و با رانش هسته‌ای به ما داده نشده است ولی قابلیت ساختش را در کشور داریم.

دفاع پرس: رانش هسته‌ای در شناورهای سطحی نیز کاربرد دارد؟

امیر رستگاری: رانش هسته‌ای برای ناوها به دلیل هزینه‌های زیادی که دارد به صرفه نیست و در دنیا این رانش را برای ناوهای هواپیمابر به کار می‌برند؛ چرا که قرار است برای مدت طولانی در دریا باشد و مسافت‌های طولانی را طی کند. اما اگر ایران ساخت ناوهواپیمابر در دستور کارش قرار بگیرد ما توانایی ساخت ناو هواپیمابر و با رانش هسته‌ای را داریم اما کاری هزینه‌بر است.

امروز کشور ما در این حوزه حرفی برای گفتن دارد چرا که دانش پایه را دارد و به راحتی می‌توانیم در این حوزه ورود پیدا کنیم، فقط اینکه این موضوعات باید در دکترین دفاعی ما قرار بگیرد.

دفاع پرس: در خصوص ناو هواپیمابر آیا در بحث طراحی نیز وارد نشده‌ایم؟

امیر رستگاری: خیر. چون ذکر کردم که ساخت ناو هواپیمابر در دکترین دفاعی ایران قرار ندارد. ما در خلیج فارس، 15 جزیره داریم که تمامی این‌ها به نوعی ناو هواپیمابر هستند. سیاست جمهوری اسلامی ایران، سیاست تجاوزکاری نیست و اساساً ناوهای هواپیمابر برای فرامنطقه استفاده می‌شود.

اما اگر روزی استکبار جهانی رویش زیاد شد و دوباره از حرف از گزینه‌های نظامی زد، این توانمندی را داریم که ناو هواپیمابر با رانش هسته‌ای را بسازیم.

اولین موتور دیزلی 1300 اسب بخار تولید می‌شود
 

دفاع پرس: در بحث موتور ملی چه پیشرفت‌هایی داشته‌اید؟

امیر رستگاری: تا پیش از این موتورهای کشورمان اعم از بدنه اصلی و سرسیلندر در خارج از کشور ساخته می‌شد اما از سال 1392، مسئولیت ساخت موتور ملی به سازمان صنایع دریایی واگذار شد و در یکی دو ماه گذشته با حضور فرمانده نیروی دریایی سپاه، پوسته موتور ملی را در کشور ریخته‌گری کردیم و این کار برای نخستین بار در غرب آسیا انجام شد. بدنه موتور ملی، یک هزار و 50 کیلوگرم و از جنس چدن داکتیل (چدن بسیار سخت و نشکن) و فرآیند ریخته‌گریش بسیار پیچیده است و ظرف هشت دقیقه باید ریخته‌گری انجام شود وگرنه آلیاژها خاصیت خود را از دست می‌دهند.

ما در ابتدا نقشه طراحی داشتیم که آن نقشه نیز دارای مشکل بود و با اعتماد به صنایع ریخته‌گری ایران و متخصصان داخلی موجب شد که این پوسته ریخته‌گری شود.

«سپر» جلوه خودباوری دفاع دریایی است/ حضور شناورهای ساخت ایران در «مدیترانه»/ توانایی ساخت «زیردریایی‌ اتمی» را داریم/ «دریا» را برای دشمنان ناامن می‌کنیم 
 

«دیزل» یکی از مولفه‌های خودکفایی و استقلال کشور است؛ چرا که حوزه حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و نظامی نیازمند دیزل است. و وقتی که تحریم شدیم، دشمن «دیزل» را نیز تحریم کرد چرا که می‌دانست با این کار حمل و نقل کشور را می‌تواند دچار اختلال کند.

ما تمامی اقلام «دیزل» را به غیر از میل‌لنگ، توربوشارژر و سامانه سوخت‌رسانی را در 4 سال گذشته ایرانی کردیم و ان‌شاالله در امسال که بدنه ماشین‌کاری شد، اولین موتور 1300 اسب دیزلی را که تماماً ایرانی است، تولید خواهیم کرد. برای ساخت آن سه سامانه نیز به دلیل اینکه مقرون به صرفه نبود با سه شرکت وارد مذاکره شدیم و امروز در کشور در بحث تولید توربین به توانمندی‌های خوبی دست پیدا کرده‌ایم. توربوشارژر نیز یک توربین کوچک است. گفتنی است این موتور کاربرد ریلی دارد و می‌توان در حوزه دریایی نیز از آن استفاده کرد. همچنین همین موتور را می‌توان به صورت تولید برق و ژنراتوری از آن استفاده کنیم و با تغییراتی که در سیستم‌ سوخت‌رسانیش ایجاد کرده‌ایم، گازسوزش کردیم و 650 کیلووات با بازدهی 40 درصد برای یک نیروگاه CHP کار کردیم و تلاش داریم به 850 کیلووات نیز برسانیم و ان‌شاالله یک مگاوات را نیز از همین پایه دیزل بگیریم.

البته جا دارد در اینجا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جناب آقای دکتر ستاری در این خصوص تقدیر و تشکر کنیم که در این پروژه ورود پیدا کردند و حمایت داشتند.

تعمیرات تمامی تجهیزات دریایی در داخل کشور انجام می‌شود
 

دفاع پرس: تعامل سازمان صنایع دریایی با سازمان‌های تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروهای دریایی ارتش و سپاه به چه صورت است و آیا برای تعمیر تجهیزاتمان نیاز به خارجی‌ها داریم؟

امیر رستگاری: در نیروهای مسلح کشورمان صفر تا صد کار توسط سازمان صنایع دریایی و نیروهای دریایی انجام می‌شود و یک مستشار خارجی نیز در مجموعه‌های ما نیست و یک شناور نیز برای تعمیرات به خارج از کشور ارسال نشده است. همه‌ی تعمیرات و ساخت و سازها توسط وزارت دفاع و کارخانجات نیروهای دریایی ارتش و سپاه انجام می‌شود.

ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شناوری را برای تعمیرات به خارج از کشور اعزام نکردیم؛ از این رو در ابتدا انجام تعمیرات بسیار سخت بود. مستشاران خارجی وقتی رفتند، داک‌های خشک و بدون نقشه تحویل دادند و استفاده از داک‌ها خود مساله و پروژه‌ای برای ما بود، اما امروز در همان داک‌ها زیردریایی‌ها و ناوشکن‌ها تعمیرات اساسی می‌شوند.

«سپر» جلوه خودباوری دفاع دریایی است/ حضور شناورهای ساخت ایران در «مدیترانه»/ توانایی ساخت «زیردریایی‌ اتمی» را داریم/ «دریا» را برای دشمنان ناامن می‌کنیم 
 

دفاع پرس: کارخانجات نیروهای دریایی ارتش و سپاه به تعمیر شناورهای غیرنظامی نیز می‌پردازند؟

امیر رستگاری: برای برخی از ارگان‌ها تعمیرات انجام می‌شود. اصولاً این کارخانجات باید همانند فرودگاه‌هی این آمادگی را داشته باشند که هر شناور آسیب‌دیده را نجات بدهند، پذیرا باشند و به تعمیر بپردازند. کارخانجات دریایی نیروهای مسلح این قابلیت را دارند و به ارگان‌های مختلف خدماتی ارائه کرده‌اند.

ما در سازمان صنایع دریایی برای چند خطوط خارجی تعمیرات موردی شناور را انجام دادیم.

تولید انبوه سامانه رهگیری موشک‌های کروز با استفاده از رادارهای رزونانس 
 

دفاع پرس: سامانه‌ با قابلیت رهگیری موشک‌های کروز با استفاده از رادارهای رزونانس، آزمایش شده است؟

امیر رستگاری: بله. موشک را شلیک کردیم و این سامانه که بر روی مجموعه‌ای نصب بود، بر روی هدف قفل کرد و اطلاعات را به سامانه پدافند نقطه‌ای داد و روی موشک اجرای آتش کرد و اکنون این سامانه به تولید انبوه نیز رسیده است.

دفاع پرس: سازمان صنایع دریایی در حوزه هوادریا نیز فعالیت دارد؟

امیر رستگاری: حوزه هوادریا، همان حوزه اثرسطحی است که البته شامل قایق‌های پرنده و هواناو نیز می‌شود.

تفاوت قایق‌های پرنده با پهپادها این است که قایق‌های پرنده سرنشین دارد اما پهپادها، هدایت‌پذیر از راه دور هستند. این قایق‌ها به روش اثرسطح طراحی و تولید می‌شوند، یعنی در ارتفاع کم از سطح دریا قرار می‌گیرند.

«سپر» جلوه خودباوری دفاع دریایی است/ حضور شناورهای ساخت ایران در «مدیترانه»/ توانایی ساخت «زیردریایی‌ اتمی» را داریم/ «دریا» را برای دشمنان ناامن می‌کنیم 
 

سازمان صنایع دریایی پهپاد تولید نمی‌کند و ساخت آن با سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح است.

همچنین تا به امروز تعداد زیادی هواناو تولید شده است که تعدادی از آنان به سازمان محیط زیست فروخته شده است.

اردیبهشت 97؛ برگزاری اولین همایش ملی شبیه‌سازها
 

دفاع پرس: در خصوص همایش شبیه‌سازها که قرار است امسال برگزار شود، نیز توضیحاتی بیان بفرمایید.

امیر رستگاری: اوایل اردیبهشت ماه سال آینده، اولین همایش ملی شبیه‌سازها به صورت مشترک توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و دانشگاه فردوسی در شهر مشهد برگزار خواهد شد. با توجه به توانمندی که در کشور ایجاد شده بود، برگزاری این همایش لازم بود. همچنین در حاشیه این همایش، نمایشگاهی از شبیه‌سازها برگزار خواهد شد و کارگاه آموزشی نیز برپا می‌شود.

علاوه بر وزارت دفاع که حرف بسیاری در این زمینه برای گفتن دارد، سایر بخش‌های خصوصی و دولتی نیز در این همایش حضور دارند.

در حوزه دریایی نیز تاکنون شبیه‌سازهای بسیاری تولید کردیم و به نیروها تحویل دادیم. همچنین این شبیه‌سازها در دانشگاه‌های نظامی کشورمان استفاده می‌شود تا دانشجویان در اتاقی مانند پل فرماندهی قرار ‌گیرند تا بتوانند شناورهای نظامی و غیرنظامی را هدایت بکنند.

همچنین شبیه‌ساز قطار شهری و انواع سامانه‌های پرتابی ساخته شده است.

امروز کشور از طراحی و ساخت انواع شبیه‌سازهای خودرویی، ریلی، دریایی و هوایی (بیشترین کاربرد را دارند) بی نیاز است.

«سپر» جلوه خودباوری دفاع دریایی است/ حضور شناورهای ساخت ایران در «مدیترانه»/ توانایی ساخت «زیردریایی‌ اتمی» را داریم/ «دریا» را برای دشمنان ناامن می‌کنیم 
 
 
پاسخ ایران به هر تهدید دریاپایه در دریاست
 

دفاع پرس: با توجه به اینکه خلیج فارس محل حضور نیروهای فرامنطقه‌ای است، آیا صنعت دفاع دریایی کشور ما توانایی مقابله با تهدیدات در این بخش را دارد؟

امیر رستگاری: دشمن دریاپایه است و نشان داده است که در دو دهه گذشته توانش این گونه است؛ دو جنگ در خلیج فارس و حضور استکبار جهانی در خلیج فارس، جنگ بالکان، جنگ کوزوو و سیاست‌های استکباری‌ در افق 2020 و 2050 و توجه‌شان به اقیانوس آرام و مهار چین، نشان دهنده این امر است. دشمن دکترینش نیز دریاپایه است اما نقطه ضعفش هم در همین دریاست و بدون شک پاسخ جمهوری اسلامی ایران به هر تهدید دریاپایه‌ای در دریا است.

زیر دریا قابل کشف نیست و با همه پیشرفتی که بشریت کرده است، به لحاظ شرایطی که آب در زیر دریا اعم از دما، گرما و چگالی دارد، امواج صوتی رفتار غیرخطی دارند و چه بسا ممکن است دشمن در فاصله چند متری نتواند حضور زیردریایی را تشخیص بدهد. لذا با توجه به توانمندی‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف دریایی و موشکی دارد، قطعاً دشمن آسیب جدی خواهد دید. این را نیز دشمن به خوبی می‌داند و به این نتیجه رسیده است که دچار خطایی نشود و تا به امروز از گزینه نظامی سخن می‌گویند اما جرات عمل کردن ندارند و دوره بزن دررویی تمام شده است.

استکبار ضربه شصت جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه چشید. پیروزی بر داعش در سوریه یک معجزه قرن است؛ چرا که پول و سرمایه کشورهای مرتجع منطقه، نیروی انسانی تکفیری‌ها و تجهیزات مدرن غرب چیزی را ساخته بود که آن‌ها فکر می‌کردند همه چیز تمام شده است اما ایران از همان ابتدا یک تنه در کنار سوریه ایستاد و سپس روسیه به آن اضافه شد، داعشی‌ها از بین رفتند؛ لذا از قدرت جمهوری اسلامی ایران به خوبی آگاه هستند و می‌دانند هر شیطنتی هزینه‌های انسانی، حیثیتی و تجهیزاتی بسیاری برای آنان خواهد داشت.

دفاع پرس: از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، بسیار ممنون و سپاسگزاریم.

 

انتهای پیام/

 

نظر شما
پربیننده ها