هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس 54/ نیرومند در گفت‌وگو با دفاع پرس:

وجود اشکال در شبکه توزیع کالای فرهنگی/ «کتاب‌سازی» ذائقه مخاطب را از بین برده است

مدیر عامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: کتاب‌سازی در کشور ما در درجه اول ذائقه مخاطب را عوض کرده و علاقه به کتابخوانی را از بین برده است.
کد خبر: ۲۶۹۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰ - 05December 2017
کتاب‌سازی ذائقه مخاطب را از بین بُرده است/ در شبکه توزیع کالای فرهنگی دچال مشکلیم«محمدحسین نیرومند» مدیر عامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با اشاره به برگزاری هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، اظهار داشت: ما در تولید آثار و کالاهای فرهنگی موفق هستیم؛ اما در توزیع و رساندن کالا به دست مخاطب ضعیف عمل می‌کنیم و دچار مشکل هستیم.

وی گفت: نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس با انبوهی از کتاب همراه است که با زحمت زیاد مولفان و نویسندگان تولید می‌شود و ناشر نمی‌تواند به درستی آن را توزیع کند. مخاطبین کم هستند؛ چون بازاریابی کار فرهنگی را جدی نگرفته‌ایم.

مدیر عامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس عنوان کرد: شور و هیجانی که در نمایشگاه تهران دیده می‌شود در نمایشگاه کتاب دفاع مقدس وجود ندارد و این نشان می‌دهد کسانی که متولی کار هستند این موضوع را به عنوان یک اتفاق فرهنگی بسیار بسیار مهم برای مردم مشهد مطرح نکرده‌اند چون اگر این اتفاق رخ می‌داد قطعاً مردم استقبال می‌کردند.

نیرومند ادامه داد: زمان این نمایشگاه هر قدر به مهر ماه نزدیک‌تر و مکان آن در مرکز شهر بود، دسترسی مردم برای بازدید آسان‌تر می‌شد. سیستم فرهنگی مشهد باید مردم را برای حضور در این نمایشگاه مطلع و دسترسی و فضای نمایشگاه‌ را مهیاتر می‌کرد. این زیر ساخت‌ها فراهم نشده و مردم در این مسیر مقصر نیستند.

وی با تاکید بر نقش رسانه‌های گروهی در تبلیغ این نمایشگاه گفت: نمایشگاه کتاب دفاع مقدس نیازمند ورود جدی تلویزیون و رادیو است. شهر باید این موضوع را به عنوان یک اتفاق مهم فرهنگی در نظر بگیرد و اگر چنین نباشد طبیعی است که این نمایشگاه دیده نخواهد شد و مردم نیز استقبال نمی‌کنند.

مدیر عامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بیان کرد: یکی از معضلات جدی کتاب، تعدد و عناوین کتاب است. کشورهای پیشرفته که سرانه مطالعه زیادی دارند به اندازه ما تعداد عناوین چاپ شده ندارند. کتاب سازی در کشور ما در درجه اول ذائقه مخاطب را عوض کرده و علاقه کتابخوانی را از بین خواهد برد. اگر مخاطب با کالای با کیفیتی روبرو نشود از ورود به نمایشگاه منصرف می‌شود در حالی که فضای فرهنگ همواره فضای کیفیت بوده است و اگر آثار کیفی وجود نداشته باشد استقبال صورت نمی‌گیرد.

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار