یاوند عباسی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

ارائه خدمات به ایثارگران در قالب برنامه ششم توسعه/ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیازمند نگاه حاکمیتی است

مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران با بیان اینکه نباید به ترویج فرهنگ دفاع مقدس با نگاه دولتی بنگریم، گفت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیازمند نگاه حاکمیتی است.
کد خبر: ۲۶۹۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۰ - 09December 2018
«غلامرضا یاوند عباسی» مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، با اشاره به اینکه فعالیت‌های امور ایثارگران وزارت کشور  در سه بخش صورت می‌گیرد، اظهار داشت: بخش اول شامل ارائه خدمات به ایثارگران استانداری‌های سراسر کشور و ستادهای وزارت کشور است که در این ستاد‌ها به اجرای قوانین و مقررات در حوزه ایثارگران و برگزاری برنامه‌های آموزشی و فرهنگی برای ایثارگران می‌پردازیم. بخش دوم شامل ارائه خدمات به ایثارگرانی است که به دستگاه‌‌های تابعه وزارت کشور مراجعه می‌کنند و بخش سوم نیز شامل هماهنگی امور ایثارگران در سراسر کشور از طریق استانداری‌ها و شوراهایی است که در استان‌ها تشکیل شده است.
 
وی ادامه داد: مهم‌ترین موضوعی که در استان‌ها در چند سال گذشته به آن پرداخته شده است، توجه به فرهنگ ایثار و شهادت و خدمات‌رسانی به ایثارگران است.
 
بسیج امکانات برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سراسر کشور
 
یاوند عباسی گفت: استاندارها و شورایی که با حضور دستگاه‌های مختلف در استان تشکیل می‌شود، موظف هستند که امکانات خود را برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بسیج کنند.
 
یاوند عباسی با بیان اینکه جلسات رسیدگی به مشکلات ایثارگران سه ماه یک‌بار در استان‌ها با مدیریت استانداران تشکیل می‌شود، گفت: در این جلسات مشکلات ایثارگران مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین در خصوص ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیز در استان‌ها شورایی با همین نام تشکیل شده است که به صورت فصلی با مدیریت استاندار برگزار می‌شود.
 
مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران با اشاره به قوانین و مقررات حوزه ایثارگران در وزارت کشور اظهار داشت: در این بخش وزارت کشور توانسته نقش مهمی داشته باشد. امروز متاسفانه شاهد این هستیم که برخی‌ها با نظرات غیرکارشناسی و خلاف مصالح ایثارگران در بخش حقوقی باعث کُندی و اختلال در خدمات‌رسانی می‌شوند.
 
وی ادامه داد: در وزارت کشور نسبت به موضوعاتی که باعث می‎شود خدمات به ایثارگران با کُندی روبرو شود، حساس هستیم و با موضوعاتی که خلاف واقع باشد، برخورد خواهیم کرد.
 
باید نگاه حاکمیتی به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشیم/ ارائه خدمات به ایثارگران در برنامه ششم توسعه/ ابلاغ 2 سند در خصوص ایثارگران در دولت تدبیر و امید
 
تشکیل بخش ویژه‌ای در استانداری‌ها برای رسیدگی به مشکلات رزمندگان
 
یاوند عباسی با بیان اینکه جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران شامل رزمندگان نمی‌شود، گفت: رزمندگان طیف وسیعی از ایثارگران را تشکیل می‌دهند که همواره مغفول مانده‌اند و در وزارت کشور و استانداری‌ها برای رسیدگی و توجه به مشکلات رزمندگان بخش ویژه‌ای ایجاد شده است.
 
مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه‌های ایثارگران در برنامه ششم توسعه افزود: در این برنامه شاهد مواردی هستیم که سال‌های سال به آن پرداخته نشده و متاسفانه خدمات‌رسانی به ایثارگران همچنان نارسا و در بخش‌هایی تبعیض‌آمیز است.
   باید نگاه حاکمیتی به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشیم/ ارائه خدمات به ایثارگران در برنامه ششم توسعه/ ابلاغ 2 سند در خصوص ایثارگران در دولت تدبیر و امید
 
توجه ویژه به رزمندگان و ایثارگران شاغل در برنامه ششم توسعه
 
وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه توجه خاصی به رزمندگان شاغل در دستگاه‌های دولتی شده است، تصریح کرد: برنامه‌هایی که در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده، مخصوص رزمندگان شاغل است که متاسفانه شامل رزمندگان غیر شاغل در دستگاه‌های دولتی نمی‌شود؛ به عنوان مثال رزمندگانی که شش ماه در جبهه حضور داشتند، می‌توانند از امتیازات یک مقطع تحصیلی بالاتر استفاده کنند، رزمندگانی که 12 ماه در جبهه حضور داشتند از پرداخت مالیات معاف می‌شوند و برای آن‌هایی که 24 ماه در جبهه حضور داشتند، معافیت از کسورات بازنشستگی پیش‌بینی شده است که این موضوع اتفاق خوبی است. مواردی که بیان شد، فقط  شامل رزمندگان شاغل است؛ همچنین ایثارگرانی که در دستگاه‌های دولتی شاغل هستند از مزایایی همچون فوق‌العاده ایثارگری بهره‌مند می‌شوند؛ این درحالی است که این طرح، شامل ایثارگران غیر شاغل در دستگاه‌های دولتی نمی‌شود.
 
 وی در خصوص حوزه درمان نیز اظهار داشت: اتفاق خوبی در این حوزه صورت گرفته است و خانواده‌های شهدا از صد در صد هزینه‌ها معاف هستند؛ در این طرح فرزند شهید مورد تاکید قرار گرفته است؛ اما خانواده فرزند شهید دیده نشده است.
 
باید نگاه حاکمیتی به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشیم
 
یاوند عباسی خاطرنشان کرد: در این دولت دو اتفاق خوب به وقوع پیوست؛ اول تصویب و ابلاغ سند راهبردی رزمندگان و دوم ابلاغ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران.
 
مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران درباره فعالیت دستگاه‌های فرهنگی در ترویج فرهنگ دفاع مقدس اظهار داشت: دستگاه‌های متولی در حوزه گسترش فرهنگ ایثار و شهادت تلاش‌های زیادی کردند؛ اما به دلیل اینکه با یکدیگر همکاری ندارند، تلاش‌های آن‌ها حاصل چندانی در پی نداشت. خیلی از کارهایی که در حال حاضر در کشور انجام می‌شود به صورت موازی است که این موضوع باعث هدر رفت اعتبار و انرژی می‌شود.
 
باید نگاه حاکمیتی به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشیم/ ارائه خدمات به ایثارگران در برنامه ششم توسعه/ ابلاغ 2 سند در خصوص ایثارگران در دولت تدبیر و امید 
یاوند عباسی با بیان اینکه نباید به ترویج فرهنگ دفاع مقدس با نگاه دولتی بنگریم، گفت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیازمند نگاه حاکمیتی است. ما نباید بگذاریم فرهنگ ایثار در خاکریزها بماند. این فرهنگ باید اجتماعی شود و اگر بتوانیم آن را در حوزه‌های مختلف وارد کنیم، یقینا می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم.
 
وی در ادامه گفت: اگر بتوانیم فرهنگ ایثار و شهادت را در بین خانواده‌ها رواج دهیم، میزان طلاق در جامعه به نحو چشمگیری کاهش خواهد یافت.
 
مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران تصریح کرد: ما امروز دور ایثار و شهادت یک حصار کشیده‌ایم و نتوانسته‌ایم به خوبی این فرهنگ را به جوانان معرفی کنیم؛ ظرفیتی که در حوزه ایثار داریم، بی‌نظیر است و در هیچ جای دنیا چنین ظرفیتی وجود ندارد.
 
باید نگاه حاکمیتی به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشیم/ ارائه خدمات به ایثارگران در برنامه ششم توسعه/ ابلاغ 2 سند در خصوص ایثارگران در دولت تدبیر و امید
 
مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی در دوران دفاع مقدس امتحان خود را پس داد
 
یاوند عباسی با بیان اینکه در دفاع مقدس، مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی توانست به خوبی اجرا شود، خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس با کمترین امکانات توانستیم جنگ و کشور را اداره کنیم و امروز هرجا مدیریت جهادی وارد کار شده است، توانسته‌ایم خوب عمل کنیم.
 
وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی در زمان جنگ امتحان خود را پس داد. زمانی بود که ما نمی‌توانستیم حتی سیم خاردار خریداری کنیم؛ اما امروز به جایی رسیده‌ایم که موشک‌های ما تن دشمن را به لرزه درآورده است.

یاوند عباسی گفت: بیشترین تحریم‌ها در طول دوران دفاع مقدس در حوزه دفاعی بود؛ اما امروزه بیشترین پیشرفت را در همین حوزه داشته‌ایم که مهم‌ترین دلایل آن، مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی است.

انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار