هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس-55/ گفت‌وگوی دفاع پرس با قاسمی؛

مباحث اقتصادی پاشنه‌ آشیل ناشران دفاع مقدس/ چه ناشری موفق است؟

رئیس مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه اصفهان گفت: مباحث اقتصادی پاشنه‌ آشیل ناشران دفاع مقدس است.
کد خبر: ۲۶۹۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱ - 05December 2017
مباحث اقتصادی پاشنه‌آشیل ناشران دفاع مقدس/ چه ناشری موفق است؟
«غلامحسین قاسمی» رئیس مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس با بیان اینکه ما به عنوان یک مجموعه فرهنگ‌ساز در مقوله نشر وظیفه‌ای را بر عهده داریم، اظهار داشت: کار فرهنگ‌سازی با نگاه رهبر معظم انقلاب درباره کتاب چنین است که کتاب عصاره‌ساز فرهنگ بشریت است. داشته‌ها و دانسته‌های یک تمدن خودش را در کتاب نشان می‌دهد. پس ما باید بتوانیم به عنوان یک مجموعه فرهنگ‌ساز انتقال مفاهیم را بتوانیم انجام دهیم.

وی افزود: اگر مبنای نگاه ما در مسئله نشر مبتنی بر فرهنگ‌سازی باشد، بهتر می‌توانیم کار کنیم. نوع نگاه‌هایی که ما به مقوله انتشارات داریم اگر خارج از این مقوله باشد، کارکرد اصلی ناشر از بین می‌رود. هر ناشر باید خودش را مکلف کند که چرا وارد مقوله نشر دفاع مقدس شده است و بر اساس این سوال برنامه‌هایش را مشخص کند. مجموعه ناشران چنین نگاهی را به طور کامل ندارند.

رئیس مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه صاحب الزمان (عج) افزود: ناشران برای انتقال مفاهیم فرهنگی چند مشکل و چالش اساسی دارند. مباحث اقتصادی پاشنه‌ آشیل تمام اتفاقات ناشران است. ناشری که نتواند این موضوع را به معنای واقعی مدیریت کند، نوعاً در تولیدات خود دچار خطاهای راهبردی خواهد شد.

قاسمی ادامه داد: اگر کارکرد ناشران، کارکرد درستی باشد مشکلات مالی نشر حل می‌شود. یکی از پُرفروش‌ترین حوزه‌های کتاب، کتاب‌های کودک و کمک آموزشی است. این کتاب‌ها با کمترین درصد تخفیف در بازار فروش خوبی دارند. موفقیت این ناشران به دلیل توجه به نیاز مخاطب است، این مسئله نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: مخاطب نیاز و علاقه‌ای دارد و از طرفی ناشران وظیفه و رسالتی بر عهده دارند. ناشری می‌تواند موفق باشد که بتواند نیاز مخاطب را در کنار رسالت خود قرار دهد. «برای چه کسی محصول تولید می‌شود؟» و «چه چیزی تولید می‌شود؟» 2 سوال اساسی است که باید به آن پاسخ داد. اگر متناسب با ذائقه و نیاز مخاطب محصول تولید شود، موضوع اقتصادی رفع خواهد شد.

رئیس مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه صاحب الزمان (عج) تاکید کرد: ورود جدی به تکنیک‌های روز با توجه به تغییر المان‌های رسانه‌ای که کتاب به عنوان نمادی که تا ابد وجود خواهد داشت نیازمند این است که تناسب و به روزرسانی در ارائه نوع کتاب داشته باشیم.

قاسمی افزود: ما به عنوان فعالان حوزه فرهنگ، باید دانش فرهنگی داشته باشیم. باید برای محصولات فرهنگی سه مرحله تعریف شود. «تولید»، «توزیع» و «مصرف» سه مرحله‌ای است که باید برای یک محصول فرهنگی تعریف شود. اگر تولید، تولید خوبی نباشد و کیفیت آن را پایین آورده باشیم. قلم نویسنده، طراحی جلد و نوع چاپ ضعیف باشد یعنی در مرحله تولید با مشکل روبرو بوده‌ایم و محصول ما محصول با کیفیتی نیست و اگر محصول ما کیفیت خوبی نداشت، نباید انتظار فروش خوبی داشته باشیم.

وی ادامه داد: دومین گام در روند محصولات فرهنگی، توزیع است. مسئله توزیع یکی از مقوله‌های مهم بین تولیدکننده و مصرف کننده است که تاکنون به خوبی به آن پرداخته نشده است. اینکه مباحث مالی گریبان‌گیر ناشرین می‌شود به این حوزه مربوط می‌شود. ما توزیع مناسبی از محصولاتمان در حوزه مختلف نداشته‌ایم و ارتباط خوبی با مخاطب برقرار نکرده‌ایم.

رئیس مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه صاحب الزمان (عج) گفت: محصول فرهنگی اگر درست به دست مخاطب برسد و مصرف کننده بتواند از آن استفاده کند، چرخه کاملی در حوزه کتاب شکل گرفته است. مشکلات مالی ناشران با این رویه حل خواهد شد.
 
انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار