هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس 62/ یادداشت؛

مشهد و قابلیت‌ گسترش کتاب و کتابخوانی

«عمار احمدی» یکی از نویسندگان ادبیات دفاع مقدس، یادداشتی را با موضوع هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در اختیار دفاع پرس قرار داد.
کد خبر: ۲۶۹۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴ - 05December 2017
مشهد و قابلیت‌ گسترش کتاب و کتابخوانیبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «عمار احمدی» یکی از نویسندگان ادبیات دفاع مقدس در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری دفاع مقدس قرار داده است،‌ نوشت: تاریخچه مشهد با وجود بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) و موجب غرور هر ایرانی است. عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیز اتفاق مهمی است که حق این شهر مقدس است.

مشهد در ایران رسالت بزرگ فرهنگی بر عهده دارد. مرکزیت بخشیدن ایران به عنوان قلب تشییع در منطقه و جهان اسلام اصلی‌ترین رسالت این شهر است. موزه آستان قدس رضوی و کتابخانه ملی این مجموعه در همین راستا نشان دهنده قوت این مرکز است. انتظارات از شهر مشهد به دلیل وجود چنین ظرفیت‌های بسیار بالا رفته است.

انتظار مرکزیت داشتن مسئله کتاب با گرایش مذهبی، شیعی و مرتبط با ارزش‌های انقلابی و دفاع مقدس در شهر مشهد در ادامه انتظارات مطرح شده به وجود خواهد آمد. استقبال سرد از برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ناشران جهان اسلام و هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در این شهر انتظارات را برآورده نکرد.

سازمان‌ها، نهادهای فرهنگی، انجمن‌های فرهنگی شهر مشهد و تریبون آستان قدس رضوی و مردم این شهر بزرگ چندین عامل موفقیت هر نمایشگاهی در این شهر خواهند بود. عدم سوء مدیریت نهادهای فرهنگی و نگاه مردم به مقوله کتاب و کتابخوانی باعث شد تا نمایشگاه کتاب مشهد به یک اتفاق خوش‌آیندی تبدیل نشود. چرا که نمایشگاه‌های مشابه در شهرهای تهران، اصفهان و تبریز با استقبال بیشتری همراه بوده است.

استقبال پُر شور از نمایشگاه کتاب سایر شهرها به نسبت با شهر مشهد نشان می‌دهد در مشهد زنگ هشدار به مسئولین فرهنگی دغدغه‌مندان کتاب، علم، فرهنگ و هنر به صدا در آمده است. استقبال ضعیف از هر نمایشگاه کتابی در مشهد راضی کننده نیست چون مشهد پایگاه فرهنگی ایران است و باید از این قابلیت استفاده شود.

وجود مرکز اسناد و کتابخانه ملی، آستان قدس رضوی و مجموعه‌های متعدد دولتی و غیر دولتی فعال در شهر مشهد باید زمینه‌ساز گسترش فرهنگ کتاب  و کتابخوانی در این شهر باشند. انتظارات از مشهد و مردم با فرهنگ، متمدن سرزمین خراسان خیلی بیشتر از سایر مناطق ایران است.

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار