هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس-64/ سردار ناظری در گفت‌وگو با دفاع پرس:

روند نمایشگاه کتاب دفاع مقدس مثبت اما بی اشکال نبود/ ضرورت تدوین سند چشم‌انداز کتاب دفاع مقدس

مدیر اجرایی هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس با بیان اینکه روند این نمایشگاه مثبت بوده است، گفت: کتاب دفاع مقدس نیازمند سندچشم انداز است.
کد خبر: ۲۶۹۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ - 06December 2017
روند نمایشگاه کتاب دفاع مقدس مثبت بود اما بی اشکال نبودیم/ نیازمند سند چشم‌انداز کتاب دفاع مقدس هستیم
سردار «علی ناظری» مدیر اجرایی هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس با بیان اینکه تحلیل من نسبت به هشتمین دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، یک تحلیل مُثبت است، اظهار داشت: عوامل و مولفه‌هایی که باعث یک جمع‌بندی مُثبت می‌شود، مختلف است. ما اگر امروز به شرایط نسبتاً خوبی در حوزه نشر دفاع مقدس رسیده‌ایم، بخاطر تلاش دسته‌جمعی است.

وی گفت: نمایشگاه‌های گذشته کتاب دفاع مقدس نیز یک تلاش تک نفره و یا تک ارگانی نبود. در شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب دفاع مقدس،‌ هشت مجموعه حضور دارند. ارتش، سپاه، بنیاد شهید، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، حوزه هنری، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، موسسه نمایشگاه‌ها و صدا و سیما از جمله این ارگان‌ها هستند.
 
ناظری افزود: حوزه کتاب همانند دفاع مقدس باید همه ارگان‌ها و مردم در آن همکاری داشته باشند. اگر در دفاع مقدس فقط یک مجموعه می‌خواست فعالیت کند امروز ما چنین دستاوردهایی را نداشتیم. الگوهای دفاع مقدس در این نمایشگاه پیاده شده است هر چند در شروع هر کاری مشکلات و ایراداتی وجود دارد که با صبر و حوصله، تحمل، نگاه امیدوارانه و تلاش بیشتر می‌توان آن را برطرف کرد.

مدیر اجرایی این نمایشگاه ادامه داد: احساس من در هشت دوره نمایشگاه کتاب دفاع مقدس همواره مُثبت بوده است. مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم و امروز در برنامه بلند مدتی که در نظر گرفته شده، قرار است به 30 استان سراسر کشور سفر کنیم. این نمایشگاه به دلیل ملی بودن قصد دارد به سراسر ایران سفر کند.

ناظری بیان کرد:‌ هدف ما از این نمایشگاه در دسترس قرار دادن کتاب خوب و با قیمت مناسب، برای همه مردم ایران است تا فرهنگ کتابخوانی به ویژه کتاب دفاع مقدس ترویج داده شود. بسیاری از نیازمندی‌های جامعه ما در حوزه‌های مختلف در کتاب دفاع مقدس نهفته شده است. مشکلات زیادی را می‌توانیم با الگو گرفتن از دفاع مقدس رفع کنیم.

وی تصریح کرد: مولفه‌ها و شیوه‌هایی که در دفاع مقدس وجود داشته می‌تواند مشکلات زیادی را برطرف کند. از طرفی باید کتاب خوب به مردم معرفی کنیم تا با مطالعه آن بر زندگیشان تاثیرگذار باشد. از طرفی دیگر زمینه را برای نویسندگان، و ناشران فراهم کنیم تا به موضوعات مغفول مانده بپردازند. هنوز موضوعات زیادی از دفاع مقدس باقی مانده است. کار زیادی برای نویسندگان و محققین درباره دفاع مقدس وجود دارد که باید به عرصه علم و دانشگاه وارد شود تا مورده بهره‌برداری قرار گیرد.

ناظری اظهار کرد: می‌توانیم کشورمان را تا ده‌ها سال در زمینه مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بی‌نیاز کنیم. این دستاوردها امروز می‌تواند به کمک کشور بیاید. نمایشگاه کتاب دفاع مقدس باید با قدرت ادامه پیدا کند چون ما هنوز خیلی چیزها را به دست نیاورده‌ایم که باید از این طریق به آن دست پیدا کنیم.

مدیر اجرایی هشتمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس با اشاره به مشکلات این حوزه، گفت: ما در حوزه کتاب مشکلات زیادی داریم. اولاً مردم توان خرید بالایی ندارند و تبلیغات قوی و حرفه‌ای در این زمینه انجام نمی‌شود. ما باید بپذیریم تبلیغات خوب، حرفه‌ای و همه جانبه‌ای در حوزه کتاب نمی‌شود. اهتمام وجود ندارد و این اتفاق باید انجام شود. در هر موضوعی اهتمام صورت گیرد، موفقیت حتمی است. در بحث کتاب دفاع مقدس اهتمام وجود ندارد.

ناظری تصریح کرد: با حضور مسئولین استانی مشهد در هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس احساس کردیم لایه‌ای از تاثیرگذاری این حرکت فرهنگی محقق شده است. باید این تلاش ادامه پیدا کند تا به نتایج مورد نظرمان برسیم.

مدیر اجرایی هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس درباره زیرساخت‌های لازم برای برگزاری چنین نمایشگاهی، گفت: نیازمند جلسات راهبردی و سند چشم‌انداز کتاب دفاع مقدس هستیم تا اهداف بلند را ببینیم و در آن به نویسنده، ناشر، توزیع کننده و مخاطب توجه کنیم. این موضوعات مسائلی است که باید در سند چشم‌انداز تشریح شود. در حال حاضر در حوزه کتاب دفاع مقدس علیرغم تلاش‌های مختلفی که انجام می‌‌شود متولی اصلی وجود ندارد و مشخص نیست جلودار کیست؟ ما به عنوان سپاه چندین سال است این کارها را پیش می‌بریم اما مدعی جلوداری نیستیم. 
 
وی درباره آمار فروش هشتمین دوره از نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، گفت: آمار فروش کتاب دفاع مقدس در نمایشگاه نسبت به سال گذشته بهتر بوده و سیر صعودی داشته است. ما حتماً رشد خوبی در این باره داشته‌ایم در حالی که سال گذشته بحران مخاطب داشتیم. فروش نمایشگاه در دوره هشتم طی روزهای مختلف نیز سیر صعودی داشت.
 
ناظری درباره برنامه اختتامیه این نمایشگاه گفت: در مراسم اختتامیه از حدود 12 نفر تجلیل می‌شود. خانواده شهید «محسن حججی» بخاطر فعالیت این شهید در نمایشگاه کتاب دفاع مقدس تجلیل می‌شود.  

سردار ناظری بیان کرد: غرفه برگزیده بر اساس امتیازات گروه نظرسنجی که شامل غرفه آرایی، برنامه‌های جنبی،‌ معرفی، نقد و رونمایی بوده است، انتخاب می‌شود. یک غرفه ناشر خصوصی و یک غرفه ناشر دولتی به عنوان غرفه‌های برتر معرفی خواهند شد. غرفه‌دار برتر که ارتباط خوبی با مردم داشته و موجب فروش کتاب شده است را نیز تجلیل می‌کنیم. همچنین 10 کتاب پُرفروش را معرفی می‌کنیم و از نویسنده برگزیده تقدیر می‌کنیم. از برنامه فرهنگی «روبروی ماه» تلویزیون که تلاش زیادی برای ترویج کتاب داشته است نیز تقدیر می‌کنیم.

وی ادامه داد: پنج نفر از خادمان و تلاشگران نمایشگاه نیز تقدیر می‌شوند. تندیس نمایشگاه و لوح تقدیر و کارت هدیه‌ای به برگزیدگان تقدیم می‌شود. کتاب 80 صفحه‌ای نمایشگاه در طول هفت سال گذشته یکی دیگر از اتفاقات مراسم اختتامیه خواهد بود که با حضور سردار «محمدرضا نقدی» معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی خواهد شد. این کتاب پس از رونمایی برای تمام ناشران ارسال خواهد شد.

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار