«بی‌بی جان» و قصه همسر و فرزندان شهیدش نقد و بررسی می‌شود

کتاب «بی‌بی‌ جان» نوشته «علی هاشمی» روایت زندگی‌نامه شهید «محمدعلی خان‌علی» و دو فرزند شهیدش دوشنبه 20 آذرماه در دانشگاه اصفهان نقد و بررسی می‌شود.
کد خبر: ۲۶۹۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰ - 07December 2017

به گزارش دفاع پرس از اصفهان، پنجمین دوره از سلسله نشستهای نقد و بررسی ادبی با محوریت کتاب «بی بی جان» با حضور منتقدین «اصغر منتظرالقائم» و «زهره نجفی» روز دوشنبه 20 آذر‌ماه از ساعت 14 الی 16 در تالار «صائب» واقع در دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

کتاب «بی بی جان» روایت داستانی زندگی شهید حاج «محمدعلی خان‌علی» و دو فرزند شهیدش «کاظم خان‌علی» و «صالح خان‌علی» به قلم «علی هاشمی» است که توسط نشر ستارگان درخشان وابسته به مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان منتشر شده است.

شهید محمدعلی خان‌علی از اهالی روستای «زفره» اصفهان بود که در سن کودکی به عراق سفر کرد و در کاظمین ساکن شد، سپس در 18 سالگی به ایران بازگشت و با دخترعموی خود به نام «بی بی جان» ازدواج کرد و مجدداً به عراق بازگشت.

در دوران انقلاب به دلیل روابط سیاسی برهم ریخته ایران و عراق، شهید خان‌علی به همراه خانواده‌اش از عراق اخراج و به اصفهان باز می‌گردند.

فرزندان بزرگش از انقلابیون بودند و در تظاهرات اصفهان نقش مهمی داشتند، دو پسر بزرگش عضو سپاه شدند و ابتدا چهار فرزندش و سپس خود او راهی ‌جبهه‌های جنگ شدند.

ابتدا به دلیل تبحر در آشپزی و سابقه اداره چند ساله چلوکبابی در عراق و ایران به عنوان آشپز در جبهه مشغول می‌شود، ولی بعدها به دلیل تسلط به زبان عربی، توسط شهید خرازی به واحد اطلاعات عملیات معرفی می‌شود و کار شنود را انجام می‌دهد.

کاظم فرزند دومش در عملیات «والفجر یک» شهید می‌شود و همزمان صادق فرزند کوچکش نیز مجروح می‌شود و همه به گمان این‌که شهید شده برای او حجله عزا می‌زنند. سه سال بعد از شهادت کاظم، در عملیات «کربلای پنج» و در منطقه «شلمچه» محمدعلی خانعلی و فرزندش صالح نیز به شهادت می‌رسند و بی بی جان می‌ماند و غم دو فرزند شهید و همسفرش که بیش از چهل سال از عمرش با او روزگار گذرانده است.

«بی‌بی‌جان باقری» مادری است که در سخت‌ترین شرایط با صبوری و شکیبایی، همسر خویش را همراهی کرد و در تربیت فرزندان و حتی فرزندان نزدیکان خویش، اخلاق نیکو و اعتقادات مذهبی را به گونه‌ای در وجود آن‌ها نهادینه کرد که همگی پای حفظ نظام و انقلاب از جان و مال خود گذشتند. بی‌بی‌جان در گوشه گوشه خاطرات و زندگی محمدعلی خان‌علی جایگاه ویژه‌ای داشت.

زاویه دید قصه اول شخص است و کتاب از کودکی تا شهادت از زبان شهید محمدمهدی خان‌علی روایت می‌شود و تنها روایت آخر که شهادت محمدعلی و صالح پسرش است از زبان صادق پسر کوچک شهید بیان می‌شود که نوع روایت و این زاویه دید، به جذابیت داستان کمک شایانی کرده است.

«بی‌بی جان» و قصه همسر و فرزندان شهیدش نقد و بررسی می‌شود 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها