لاوروف:

تصمیم آمریکا درباره قدس نقض همه توافقات قبلی است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: تصمیم جدید دولت آمریکا، نقض تمام توافقات قبلی درباره بیت‌المقدس و مغایر با خط‌‌ مشی واشنگتن در عادی سازی روابط با جهان عرب است.
کد خبر: ۲۶۹۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲ - 09December 2017
تصمیم آمریکا درباره قدس نقض همه توافقات قبلی استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه طی کنفرانسی مطبوعاتی در پایان نشست شورای وزیران کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا در ژنو، اعلام کرد: مقامات مسکو انتظار دارند تا واشنگتن در نشست شورای امنیت سازمان ملل در خصوص تصمیم خود درباره اعلام «قدس» بعنوان پایتخت اسرائیل و قصد انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به آنجا، توضیح دهد.  

لاوروف در ادامه یادآور شد: «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با وی در وین، به طرح واشنگتن برای انعقاد «معامله قرن» برای حل‌وفصل مناقشه فلسطین- اسرائیل اشاره کرد، که ما مایل هستیم دیدگاه آن‌ها در این مورد را بهتر درک کنیم زیرا اظهارات اخیر ترامپ در مورد قدس، نقض تمام توافقاتی است که تاکنون در این رابطه بدست آمده و در عین حال مغایر با منطق حاکم بر اقدامات آمریکا برای عادی‌سازی روابط با جهان عرب است.»  

وزیر خارجه روسیه افزود: «بر اساس خط مشی دولت آمریکا طی چند روز گذشته، اظهارات آن‌ها چندان روشن به نظر نمی‌رسد و ما امیدواریم که مقامات آمریکایی در شورای امنیت مواضع خود را توضیح دهند که انتظار دارند جهت‌گیری کنونی آن‌ها به کجا ختم شود.»    

هشدار به کشورهای اروپایی در باره مشکل «اسلام‌ستیزی و مسیحی‌ستیزی»

سرگئی لاوروف در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «مواضع «شترمرغی» برخی کشورهای اروپایی درباره مفهوم کلی خویشتن‌داری دینی، اجازه نمی‌دهد تا تصمیمات قاطعی برای مبارزه با اسلام‌ستیزی و مسیحی ستیزی در اروپا اتخاذ شود. برخی اسناد مهم در زمینه حل این مشکلات در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان امنیت‌‎وهمکاری اروپا، به دلیل مواضع غیرسازنده برخی کشورها، به تصویب نرسیده است.»

وی توضیح داد: «تلاش برخی شرکای غربی ما برای فرار از محکومیت حملات به مسلمانان و مسیحیان در کشورهای اروپایی تنها به بهانه این‌که باید درخواست عمومی از خویشتن داری‌های دینی در نظر گرفته شود، کافی نیست. این برخورد را چیزی جز «مواضع شترمرغی» نمی‌توان نامید. این مشکل در اروپا بسیار جدی شده است و این قاره با ریشه مسیحی خود، نباید نسبت به حقوق پیروان ادیان الهی تا این اندازه بی‌تفاوت باشد.»   

امید به تصمیم‌گیری نهایی برای تبادل اسرا در اوکراین

لاوروف در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی خود نیز خبر داد که مشاورین رؤسای جمهوری چهار کشور «گروه نرماندی» (روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان) قرار است روز شنبه (امروز) در مینسک گرد هم جمع شده و در باره مسئله تبادل اسرا بین طرفین مناقشه دونباس (در شرق اوکراین) تبادل نظر کنند.  

روند حل و فصل مناقشه اوکراین، یکی از موضوعات اصلی مورد بررسی در نشست دو روزه (8-7 دسامبر) وزرای امور خارجه سازمان امنیت و همکاری اروپا در وین بود ولی در پایان این نشست موفقیتی در تصویب بیانیه ای در این باره حاصل نشد. در این رابطه نیز سرگئی لاوروف یادآور شد: این ناکامی تنها به دلیل «مواضع غیرسازنده» نمایندگان دولت اوکراین است که می‌خواهند توافقات مینسک را به خاک بسپارند.

انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار