یک حقوقدان انگلیسی ـ آلمانی:

تصمیم ترامپ درباره قدس به رسمیت شناختن مسئله اشغالگری با زور است

یک حقوق دان انگلیسی ـ آلمانی تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را نقض قوانین بین‌المللی دانسته و از نظر حقوق بین‌الملل این شهر را متعلق به اسرائیل ندانست.
کد خبر: ۲۶۹۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹ - 09December 2017

تصمیم ترامپ درباره قدس به رسمیت شناختن مسئله اشغالگری با زور استبه گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، پروفسور «استفان تالمون»، یک حقوقدان آلمانی ـ انگلیس در دانشگاه راینیشینگ فریدریش ـ ویلهمس بن آلمان که در زمینه حقوقی به بسیاری دولت ها و موسسات و شرکت های بین المللی مشاوره می دهد در گفت و گو با هفته نامه «اشپیگل» به مسئله تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت خود از تل آویو به بیت المقدس پرداخته و گفت: ترامپ با به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی آشکارا حقوق بین الملل را نقض کرده است. رئیس جمهور آمریکا قطعنامه های سازمان ملل درباره وضعیت بیت المقدس را نقض می کند و همچنین قوانین بین المللی عرف را نقض می کند. از سال 1945 این توافق وجود دارد که منطقه ای که با خشونت تصرف شده است نباید به رسمیت شناخته شود. اسرائیل در سال 1967 بیت المقدس را تسخیر کرده و در سال 1980 آن را به رسمیت شناخت. حالا رئیس جمهور آمریکا هم با به رسمیت شناختن این منطقه به عنوان پایتخت اسرائیل این توافق سازمان ملل را لغو می کند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه رئیس جمهور آمریکا وضعیتی را به رسمیت شناخته است که اسرائیل با نقض قوانین بین المللی آن را ایجاد کرده است گفت: اسرائیل از سال 1980 تمام بیت المقدس را به عنوان پایتخت خود به رسمیت شناخته است. آمریکا هم حالا این موضع گیری را اتخاذ کرده است. پس چرا دولت اسرائیل باید در مذاکرات آینده با فلسطینیان موضع خود را تغییر دهد وقتی که آمریکا را در کنار خود دارد.

این حقوقان انگلیسی ـ آلمانی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا اسرائیل به عنوان یک دولت مستقل حق ندارد خود در باره پایتختش تصمیم گیری کند گفت: یک دولت تنها می تواند درباره مناطقی تصمیم گیری کند که به موجب قوانین بین المللی به قلمروش تعلق دارد و بیت المقدس شرقی از نظر قوانین بین المللی حق اسرائیل نیست. آلمان هم نمی تواند به سادگی استراسبورگ را به عنوان یک شهر آلمان اعلام کند.  

وی در بخش دیگری از این گفت و گو در پاسخ به این پرسش که حالا فلسطینیان و یا دیگر کشورها چه گزینه هایی برای اقدام علیه این تصمیم ترامپ دارند گفت: آن ها می توانند مثلا این پرونده را به مجمع عمومی سازمان ملل بیاورند. این مجمع می تواند در دادگاه بین المللی یک گواهی قانونی درباره مشروعیت یا عدم مشروعیت این دستور ترامپ تنظیم کند. آمریکا و اسرائیل به ندرت بتوانند از این مسئله جلوگیری کنند. البته چنین طرح قانونی برای آمریکا و اسرائیل الزام آور نیست، اما از نظر قانونی دارای قدرت حقوق بالایی است و در هر صورت یک شکست سیاسی برای آمریکا محسوب می شود.

وی درباره این مسئله که این تصمیم ترامپ چه عواقبی برای دیگر اختلافات حقوقی از جمله مناقشات بر سر الحاق کریمه به روسیه دارد گفت: ایالات متحده با این تصمیمات قوانین بین المللی را تضعیف می کند و این مسئله را به رسمیت می شناسد که یک کشور به زور می تواند قلمرو خود را گسترش دهد. رئیس جمهور آمریکا به این ترتیب یک تابو را شکسته و یک سابقه قضایی را ایجاد می کند که آمریکا مسبب آن بوده است. آمریکا دیگر نمی تواند علیه این مسئله استدلال بیاورد وقتی که دیگر کشورها الحاق کریمه به روسیه یا دیگر تغییرات اقلیمی خشونت آمیز را به رسمیت می شناسند.

انتهای پیام/ 191

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار