نوبخت در حاشیه جلسه هیئت دولت:

دستگاه‌ها را موظف به عملیاتی ‌کردن رهنمودهای رهبری کرده‌ایم /نمی‌خواهیم برای استخدام‌های گذشته ناامنی ایجاد کنیم

سخنگوی دولت گفت: در این جلسه رئیس جمهور در اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها را موظف کردند تا برای اجرای این منویات برنامه‌ریزی کرده و زمینه عملیاتی را فراهم کنند، از معاون اول رئیس‌جمهور نیز خواسته شد تا موضوع را تحت نظر داشته باشد.
کد خبر: ۲۶۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۸ - 03September 2014

دستگاه‌ها را موظف به عملیاتی ‌کردن رهنمودهای رهبری کرده‌ایم /نمی‌خواهیم برای استخدام‌های گذشته ناامنی ایجاد کنیم

به گزارش گروه دولت دفاع پرس، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز هیئت وزیران در جمع خبرنگاران، گفت:

به گزارش خبرنگار حوزه دولت دفاع پرس، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که صبح امروز چهارشنبه در محل نهاد ریاستجمهوری برگزار شد ابتدا با تشکر از انعکاس خدمات دولت گفت: هیأت دولت هفته گذشته و در هفته دولت دیداری را با مقام معظم رهبری داشت و ایشان رهنمودهایی را به هیات دولت ارائه کردند.

وی افزود: در این جلسه رئیس جمهور در اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری همه دستگاهها و وزارتخانهها را موظف کردند تا برای اجرای این منویات برنامهریزی کرده و زمینه عملیاتی را فراهم کنند، از معاون اول رئیسجمهور نیز خواسته شد تا موضوع را تحت نظر داشته باشد تا اجرای این منویات را به رئیسجمهور و دفتر رهبری منعکس کند.

سخنگوی دولت در ادامه بیان کرد: در جلسه امروز گزارشی از وضعیت اجتماعی کشور ارائه شد و با توجه به ضرورت توازن بین مناطق مختلف کشور تحلیل خوبی ارائه شد تا در جهت ایجاد توازن فعالیتهایی صورت گیرد.

وی تصری کرد: در این جلسه بر ضرورت توسعه صادرات به کشورهای منطقه با توجه به تاکیدات صورت گرفته در اقتصاد مقاومتی برای ایجاد و تسهیل بیشتر صادرات به کشورهای منطقه تاکید شد.

نوبخت با انتشار موارد کذب و بیپایه در برخی از رسانهها درباره نرخ ارز بر آینده، اظهار داشت: سیاست دولت همانطور که گفته شد بر ثبات بازار و تثبیت نرخ ارز تاکید دارد تا ما بتوانیم به تدریج سیاست یکسانسازی نرخ ارز را اجرا کنیم اما همانطور که گفته شد نرخ ارز در بازار باید به تدریج به نرخ مبادلهای که در بانک مرکزی انجام میشود نزدیک شود و ما هیچگاه به صورت منفعلانه به دنبال نزدیک کردن نرخ مبادلهای به نرخ ارز آزاد نیستیم.

سخنگوی دولت در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی براینکه ممکن است لایحه بودجه سال 93 برای اجرای لایحه خروج از رکود اصلاح شود یا نه گفت: به طور حتم برای اجرای این لایحه میتواند تغییراتی در ردیفها صورت بگیرد.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاران  درباره اجرای طرح مهرآفرین و استخدام برخی از افراد در خارج از تخصص کاری آنها بیان کرد: قبلا عدهای خارج از حوزه تخصصی که آن دستگاه نیاز داشت استخدام شدهاند ما نمیخواهیم به استخدامهای گذشته ورود کنیم و برای آنها ناامنی ایجاد کنیم این هم مانند موارد دیگری است که میراثی از گذشته است و مجبوریم در آینده آن را به شکلی ساماندهی کنیم.

سخنگوی دولت درباره بحث صندوق مسکن و کسری موجودی آن نیز بیان داشت: حتما درباره صندوق مسکن که برای رسانههای جمعی پر جاذبه است در هفته آینده از وزیر مسکن و رئیس بانک مرکزی دعوت میکنم که اطلاعات و جزئیات بیشتری را منعکس کنند.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر مطرح شدن برخی گزینهها برای معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی این وزارتخانه به مجلس گفت: هماکنون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسط سرپرست اداره میشود و آقای نجفی که هماکنون در این وزارتخانه شاغل است سابقه وزارت علومی دارد و قبلا وزیر علوم بوده بنابراین مشکلی نخواهد بود و برای معرفی وزیر هم مهلت قانونی تعیین شده و به وقت هم وزیری برای آنجا معرفی خواهد شد.

وی درباره سفر رئیسجمهور به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: باید برای سفر روحانی به نیویورک برنامهریزی شود و زمانی که آقای روحانی به چنین سفر دوری میرود باید برنامههایی برای آن ریخته شود؛ در خصوص حضور رئیسجمهور برای مذاکره و تأثیری که خواهد داشت، باید گفت که وی مذاکره نمیکند بلکه تیممذاکرهکننده چنین کاری را انجام میدهند و آقای رئیسجمهور قبلا حمایتها و رهنمودها را نسبت به تیم مذاکرهکننده اعلام کردهاند بنابراین مشکلی در این راستا نخواهد بود.

 

نوبخت در پاسخ به سوال دیگرخبرنگاران  درباره اینکه آیا برای توسعه صادرات از منابع حاصل از بودجه استفاده خواهد شد یا نه افزود: برای این منظور میتوان از ظرفیت قانون بودجه استفاده کرد و قانون بودجه سال 93 این ظرفیت را دارد که چنین اتفاقی بیفتد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری جهت برنامههای موجود برای بهبود روابط با روسیه گفت: ما همواره توسعه روابطمان را با همسایگان خود یک اولویت میدانیم و روسیه هم از این اولویتها برخوردار است اتفاقی هم که برای تحریم روسیه پیش آمده  زمینههایی را فراهمتر میکند تا جمهوری اسلامی ایران همانگونه که در بحث روابط خود با کشورهای همسایه اقدام میکند و به خصوص درباره زورگوییهای دولتهای بزرگ هرگونه مساعدتی که لازم شد نسبت به روسیه داشته باشند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا برنامه خروج از رکود تاثیری بر نرخ بیکاری خواهد داشت یا نه تصریح کرد: برنامه خروج از رکود را میتوان برنامه اشتغال نامید چراکه ما رکود را شرایطی در اقتصاد ذکر میکنیم که ظرفیت خالی نسبت به عوامل تولیدی وجود داشته باشد. یکی از عوامل تولید نیروی انسانی است و زمانی که تولید راه بیفتد فرصتهای شغلی جدیدی ایجاد خواهد شد.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور هیاتهای جدید تجاری برای توسعه روابط با ایران در کشورمان گفت: خود شما در اینباره اطلاعرسانی بسیار گستردهای انجام دادهاید و این مسئله نشان میدهد که چه زمینهای برای روابط اقتصادی با دیگر کشورها وجود دارد منتها این نکته که اینها عملیاتی شود یا نه یک مقدار مقدمات آن فراهم شده و بقیه آن به مذاکرات مرتبط است و انشاءالله به محض اینکه این شرایط حاصل شود خیلیها از پیش برای خود تلاش کردهاند تا نوبهای برای خود داشته باشند.وی در پاسخ به سوال دیگرخبرنگاران درباره تشکیل کمیتهای در مجلس برای رسیدگی به مسئله بورسیهها افزود: ما از این مسئله استقبال میکنیم البته آنها مستقل هستند و کار خود را انجام میدهند اما اینکه این مسئله مورد تحقیق قرار بگیرد مورد توجه و استقبال دولت هم هست.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا قرار است هیات و یا معاونتی برای بحث اجرای قانون اساسی زیر نظر رئیسجمهور تشکیل شود یا نه ادامه داد: بر طبق اصل 113 قانون اساسی هم وظیفه تصدی قوه مجریه و هم فراتر از آن جزو مسئولیتهای اجرایی رئیسجمهور بیان شده است. بعد از مقام رهبری، رئیسجمهور عالیترین مقام کشور است و آقای رئیسجمهور درباره ایفای آن از تمام ابزارهای قوه مجریه استفاده میکند و در صورت لزوم ما میتوانیم گامهای جدیتری را در راستای اجرای قانون اساسی داشته باشیم.

وی گفت: ما معتقدیم برخی از کاستیهایی که هماکنون مشاهده میشود ناشی از اجرای قانون اساسی نیست بلکه به دلیل عدم اجرای آن است از این رو ما امیدواریم تا تمام اصول قانون اساسی به طور کامل اجرا شود

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره اختصاص یارانه به تولید گفت: ما میتوانیم برای کمک به تولید از ظرفیت هدفمندی یارانهها استفاده کنیم کما اینکه سال گذشته بیش از 300 میلیارد تومان یارانه شیر پرداخت کردیم و هماکنون مصمم هستیم بیش از 4 هزارو 800 میلیارد تومان برای اجرای طرح تحول نظام سلامت از منابع قانون هدفمندیها بدهیم و 5 هزار و 200 میلیارد تومان هم به امر حمایت از تولید اختصاص دهیم اما این به این معنی نیست که ما آن را به صورت نقدی میان واحدهای تولیدی توزیع کنیم.

وی اضافهکرد: ما این را به صورت پرداخت مابهالتفاوت بین تسهیلات ارزانقیمت و تسهیلات معمولی بانکها انجام دهیم منتها همانطور که میدانید تفاوت سود را در ابتدا نباید پرداخت کرد بلکه زمانی که منابع ریالی بانکها پرداخت شد این مابهالتفاوت در هنگام بازپرداخت صورت میگیرد

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدام دولت در اختصاص 40 هزار میلیارد تومان ناشی از منابع تسعیر داراییهای ارزی بانک مرکزی برای پرداخت بدهی دولت به این بانک و اقدام مشابه در دولت دهم و اعتراض برخی از مقامات فعلی دولت به این کار گفت: همانطور که شما مستحضرید اقدام دولت قبل در اختصاص 74 هزار میلیارد تومان از منابع ناشی از تسعیر ارز برای پرداخت بدهیها به بانک مرکزی صورت گرفت من ناگزیرم این نکته را یادآوری کنم که این اقدام با بند «ب» قانون پولی بانکی کشور در تناقض بود و آنچه اتفاق افتاد مخالف این قانون بود.

وی گفت: این قانون میگوید منابع ناشی از نرخ تصویب باید صرف بازپرداخت برای بدهی دولت به بانک مرکزی شود و در ادامه  آن توصیه کرده است که باقی مبالغ با خزانه واریز شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: اتفاقی که در آن زمان اتفاق افتاد مغایر این قانون بود به همین جهت دستگاههای نظارتی نسبت به این کار ایراد گرفتند و بعد مجلس هم این ایراد را اصلاح کرد. ما هر کاری که بخواهیم انجام دهیم به طور حتم آن را در مسیر مهار تورم، خروج از رکود میدانیم و آن حتما با اجازه مجلس انجام خواهیم داد.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره ضرورت توجه دولت به بحث پیوست فرهنگی به اقدامات خود، گفت: این درست است که ما هر کاری را که بخواهیم انجام دهیم باید به مباحث فرهنگی توجه داشته باشیم و برای مصوبات دولت نیز یک پیوست فرهنگی ایجاد کنیم. ما برای برنامه ششم که آغازی در جهت فعالیتهای مختلف طی 5 سال آینده خواهد بود یک پیوست فرهنگی مناسبی را با همکاری اشخاص حقیقی و حقوقی تهیه میکنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه ما هماکنون در سازمان ملل فاقد سفیر هستیم و چه اتفاقی برای این مسئله خواهد افتاد، گفت: ما در سازمان ملل متحد هماکنون دارای نماینده هستیم این به صورت موقت است و وظایف خود را انجام میدهد و ما همچنان بر حقوق خود پافشاری میکنیم و هر زمانی که صلاح دیده شد تصمیم متناسب با حقوق ما گرفته خواهد شد و آن را انجام میدهیم.

وی درباره اینکه بودجه سال 94 انبساطی خواهد بود و یا انقباضی، گفت: بودجه سال 94 یک بودجه انضباطی است اول اینکه این بودجه یک بودجه کاملا عملیاتی خواهد بود این بودجه بدون تبصرههای تکراری مجلس تقدیم خواهد شد و در آن تلاش می شود همانگونه که اصلاح بودجه 93 و ارائه بودجه 92 بر اساس ارقام واقعبینانه بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: عملکردی که تاکنون با توجه به بودجه دیده شده است نشان میدهد که پیشبینی ما در خصوص بودجه سال 93 درست است.

نوبخت  در واکنش به سوال دیگری درباره اقدامات دولت نسبت به تخلفات دولت گذشته گفت: همه اینها مستندسازی شده است اما دو روش وجود دارد یک روش تشویش اذهان عمومی است اما ما به آینده فکر میکنیم چراکه مردم با توجه به واقعیتهایی که بود دولت تدبیر و امید را انتخاب کردند ولی اینکه بخواهیم از تریبونهایی که در اختیار داریم نسبت به کسانی که هماکنون تریبون در اختیار نداریم حرفی را بگوییم باید منصفانه عمل کنیم و تمام این موارد را به مراجع قضایی بسپاریم و هر زمان ضرورتی شد این مستندات را در مراجع قانونی علنی کنیم.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا بانکهای اماراتی مبالغی که ناشی از آزادسازی پولهای کشورمان است را به دلار یا یورو پرداخت میکند یا به نرخ ملی خود گفت: بانکهای اماراتی این پول را بر اساس نیازی که ما به آنها میگوییم به ما تحویل میدهند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار