سینما حقیقت (3)/

«محرم به روایت آذربایجان» در بخش نکوداشت سینما حقیقت

دو فیلم «یکبار برای همیشه» و «محرم سسی» در بخش نکوداشت سینمای مستند آذربایجان شرقی اکران شد.
کد خبر: ۲۶۹۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۰ - 10December 2017

حرم به روایت آذربایجان در بخش نکوداشت «سینما حقیقت»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، در اولین روز از جشنواره «سینما حقیقت» و در بخش نکوداشت سینمای مستند آذربایجان شرقی فیلم‌های «یکبار برای همیشه» به کارگردانی «محمدباقر وثوقی» و «محرم سسی» به کارگردانی «یونس مقدم ایوندی» نمایش داده شد.

فیلم «یکبار برای همیشه» درباره جوانی است که در مسابقات دو و میدانی مراکش مقام سوم را به دست آورده است و حالا در یکی از روستاهای آذربایجان چوپانی می‌کند. این اثر را می‌توان در زمره آثاری دانست که به نقد درون‌گفتمانی می‌پردازد.

فیلم «محرم سسی» نیز به مساله مداحی، محرم و سبک‌های مداحی در آذربایجان می‌پردازد. در این اثر مداحان مطرح آذربایجان شرقی درباره مرثیه‌سرایی و منقبت‌خوانی توضیحاتی را ارائه می‌کنند.

این مستند با توجه به موضوع قابل توجهی که دارد در عمل چیز تازه‌ای برای عرضه ندارد. مستند «محرم سسی» می‌توانست به یکی از آثار قابل تامل در حوزه مستند قوم‌نگارانه تبدیل شود و یا به معرفی جامعی از مداحان تبریز بپردازد؛ اما چنین اتفاقی نیفتاد و فیلمساز عملا فرصت ساخت اثری قابل اتکا را از دست داد.

برای نمونه می‌توان به مستند «اربعین» ساخته «ناصر تقوایی» اشاره کرد؛ این مستند کوتاه بعد از پنج دهه هنوز اثری دیدنی است و می‌توان آن را در حوزه مستند قوم‌نگارانه مورد مطالعه قرار داد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار