محمد رودگر در نشست «هفته پژوهش و هنر انقلاب»:

پیشرفت ادبیات انقلاب نیازمند پژوهش در زمینه ادبیات فارسی است

استاد ادبیات فارسی در دانشگاه در نشست «هفته پژوهش و هنر انقلاب» گفت: پیشرفت ادبیات انقلاب نیازمند پژوهش در زمینه ادبیات فارسی است.
کد خبر: ۲۷۰۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹ - 11December 2017

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست «هفته پژوهش و هنر انقلاب» با موضوع داستان با حضور «کامران پارسی نژاد» نویسنده ادبیات دفاع مقدس و «محمد رودگر» پژوهشگر و نویسنده صبح امروز، (دوشنبه 20 آذرماه) در حوزه هنری برگزار شد.

«محمد رودگر» در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه پژوهش تعریف مشخصی دارد، اظهار داشت: موضوع پژوهش مسئله مورد مناقشه ای است. جای خالی پژوهش در حوزه ادبیات داستانی حس می شود. پژوهش امری است که باید با روش و متد شناخته شده صورت گیرد.

وی گفت: ما در ادبیات داستانی، روش خاصی برای پژوهش نداریم و این آغاز مشکلات ماست. عدم وجود مدیریت و سازماندهی، مسئله مهم تری است که متولی خوبی ندارد، از طرفی چرایی و لزوم پژوهش نیز در ادبیات داستانی خیلی مهم است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: پژوهش دست داستان نویس را می گیرد. منزل اول و دوم را به او نشان می دهد. حوزه های مناسب را به او ارائه می کند. کار پژوهش ارائه نقشه راه به داستان نویس است. جایگاه پژوهش در دانشگاه و پژوهشکده هاست.

رودگر افزود: داستان نویسان خودشان را بی نیاز از پژوهش می دانند و به مباحث آکادامیک پژوهش بی توجه هستند. داستان و رمان باید قضا، حس و الگوی خاص احساسی و درون مایه را به مدت زیادی حفظ کند.

وی با تاکید بر لزوم پژوهش در فضای نویسندگان بیان کرد: داستان نویسی فن شریف و بسیار پیچیده‌ای است. داستان نویسی در این زمان پیچیدگی خاصی پیداه کرده و تاثیر داستان بسیار عمیق و شورآفرین تر خواهد بود. یک رمان خوب، نگرش به زندگی ساختار و جهان بینی انسان را عوض می کند.

این نویسنده تصریح کرد: جاهای خالی مانده، زیاد است و نویسندگان ادبیات داستانی از آن مطلع نیستند و دخالت های غلط پژوهشی در داستان، مشکلاتی را به وجود آورده است.

رودگر اظهار داشت: ادبیات و شعر انقلاب از بستر ادبیات فارسی آمده است لذا برای پیشرفت ادبیات انقلاب نیازمند پژوهش در زمینه ادبیات فارسی هستیم.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار