نبود تقاضا باعث کاهش کشت و تولید انواع مواد مخدر می‌شود

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینكه نبود تقاضا و بازار سودآور؛ باعث کاهش کشت و تولید انواع مواد مخدر می‌شود، گفت: در کشورهای مقصد برنامه کاهش تقاضا باید به شکلی تدوین و اجرا شود که انگیزه‌ای برای سوداگران مرگ باقی نگذارد.
کد خبر: ۲۷۰۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲ - 11December 2017

نبود تقاضا باعث کاهش کشت و تولید انواع مواد مخدر می‌شودبه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، علی مویدی در افتتاحیه نشست گروه کارشناسی همکاری‌های مرزی در چارچوب ابتکار میثاق پاریس که با حضور هیات‌های نمایندگی بیش از 30 کشور و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی امروز در هتل هما تهران برگزار شد، گفت: این جلسه به لحاظ و مكان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است كه امیدوارم نشست تهران با درك شرایط حاضر بتواند روند بحث‌ها و تكامل بروندادها را در جهت مهار مسئله مواد مخدر هدایت كند.

وی افزود: آنچه که راجع به گسترش سطح و منطقه کشت خشخاش و افزایش تولید مواد مخدر افغانستان در گزارش UNODC آمده است، تصویری بسیار نگران کننده از موج مخرب ناشی از افزایش کشت و تولید است که به زودی منطقه را در نوردیده و به اروپا و ماورای آن خواهد رسید.

قائم مقام دبیركل ستاد بیان داشت: این نشست اولین صحنه مواجهه با شرایط جدید است که کارشناسان و متخصصان منطقه‌ای و بین‌المللی گردهم آمده‌اند تا آن را ارزیابی و راهکارهای متناسب را بررسی کنند، به همین دلیل طبیعی است که توقعات از نشست تهران در شرایط فعلی بیشتر از نشست‌های پیشین میثاق پاریس باشد.

مویدی با یادآوری نقش نشست‌های میثاق پاریس خصوصاً نشست‌های گروه کارشناسی همکاری‌های مرزی در مبارزه با کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر افغانستان گفت: اگر چه ارزیابی امکانات و ساز و کارهای پلیسی و امنیتی با هدف بهبود مبارزه در دستور جلسه پیش بینی شده است اما انتظار می‌رود که این مباحث با در نظر داشتن عوامل افزایش کشت، تولید و اثرات مخرب اقتصادی، اجتماعی و امنیتی ناشی از آن مطرح شود.

وی در ادامه سوالی مبنی بر اینکه چرا علی رغم وجود اسناد جامع و متوازن مصوبات بین‌المللی به ویژه بیانیه‌های سیاسی و برنامه‌های اقدام کمیسیون مواد مخدر و همچنین سند نهایی سی‌امین نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای کنترل و مهار معضل جهانی مواد مخدر و همچنین تلاش بی وقفه و اقدامات اثرگذار دستگاه‌های مقابله‌ای کشورها در تقویت کنترل مرزهای مشترک، بهبود زیرساخت‌های مبادله اطلاعات منطقه‌ای و گسترش همکاری‌های بین‌المللی، متاسفانه تهدیدات امنیتی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از جریان تولید و قاچاق مواد مخدر در اقصی نقاط جهان و به خصوص در منطقه ما هنوز ادامه دارد؟ مطرح کرد.

قائم مقام دبیركل ستاد در ادامه، به اهداف میثاق پاریس اشاره كرد و گفت: هدف اصلی این میثاق، جلوگیری از قاچاق مواد مخدر از افغانستان به اروپا است، در حالی است که هیچ نوع نقشه راه یا برنامه اقدام عملی برای توقف کشت و تولید ارائه و پیش بینی نشده است و اگر چنین چیزی وجود دارد اثر آن در میدان عمل مشاهده نمی‌شود.

مویدی افزود: عامل دیگری که باعث کاهش کشت و تولید انواع مواد مخدر می‌شود، نبود تقاضا و بازار سودآوری است، در کشورهای مقصد برنامه کاهش تقاضا باید به شکلی تدوین و اجرا شود که انگیزه‌ای برای سوداگران مرگ باقی نگذارد.

وی با بیان اینکه در اسناد و متون بین‌المللی مرتبط با مواد مخدر به دفعات از عبارت "مسئولیت مشترک" و "تعهد بین‌المللی" استفاده می‌شود، ادامه داد: این در حالی است که هیچ نمونه عینی مجسم و مستندی از ایفای این تعهد حداقل در کمک به کشورهای مبدأ و کشورهای مسیر دیده نمی‌شود.

این مقام مسئول در ستاد اظهار داشت: در اکثر نشست‌های میثاق پاریس هیات‌های شرکت کننده از نبود ساز و کار کارآمد برای تبادل اطلاعات و یا عدم دریافت اطلاعات به موقع برای انجام عملیات شکایت دارند در حالی که دستیابی به چنین امری منوط به تصمیمات مسئولان مرزی و دستگاه‌های مقابله‌ای کشورهای هم عرض است.

مویدی همچنین گفت: علی رغم وجود ساز و کارهای منطقه‌ای موثر در ارتقای همکاری‌های مرزی و مقابله با قاچاق مواد مخدر نظیر ابتکار سه جانبه فی‌مابین ایران، افغانستان و پاکستان با ساز و کار شبکه طرح ریزی مشترک (JPC )، افسران کشوری (CFP) و دفاتر رابط مرزی (BLO) این ساز و کارها آنچنان که باید از سوی میثاق پاریس حمایت نمی‌شود.

وی بیان كرد: به طور میانگین 75 درصد كشفیات جهانی تریاك، 61 درصد كشفیات جهانی مرفین و 17 درصد كشفیات جهانی هروئین و همچنین بیشترین كیس‌های كشف پیش‌سازهای شیمیایی مواد مخدر توسط جمهوری اسلامی ایران صورت می‌پذیرد.

همچنین «ماری آن منیر» مسئول هماهنگ کننده میثاق پاریس از دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) در این نشست گفت: بر اساس گزارش‌های رسیده، میزان کشت گیاهان موادمخدری در افغانستان در سال 2017 نسبت به سال پیش 78 درصد رشد دارد.

وی افزود: این موضوع زنگ خطری برای جهان است و همه باید در این زمینه هوشیار باشیم و با این مشکل جهانی مقابله شود.

این مسئول در سازمان ملل متحد بیان كرد: این موضوع تهدیدات امنیتی و سلامتی برای جامعه ایجاد می‌کند و اکنون باندهای موادمخدری در جهان هستند که در فراتر مرزها عمل و جرم‌های سازمان یافته ایجاد می‌کنند.

«ماری آن منیر» افزود: همچنین موادمخدر انحراف پیش‌سازها و پولشویی را به دنبال دارد و به همه این مشکلات موادمخدر دامن می زند.

وی گفت: سازمان ملل متحد تاکید بر اهمیت همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی دارد و اکنون پیوندی بین قاچاق موادمخدر و تروریسم وجود دارد که مشکل ساز است، سازمان ملل متحد بر همکاری های بین مرزی و مقابله با موادمخدر و اقدامات پیشگیرانه برای کمک به ایجاد ثبات و کاهش موادمخدر تاکید دارد.

این مقام مسئول در سازمان ملل با بیان اینکه برگزاری این نشست در چارچوب میثاق پاریس برای مشارکت کشورها در سال‌های اخیر است، اظهار کرد: پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این زمینه انجام شده اما باید به شرکای مختلف در این زمینه کمک شود تا ارتباط بیشتری داشته باشند و بتوانیم به اهداف این میثاق برسیم.

«ماری آن منیر» با اشاره به اینکه در جلسه آینده میثاق پاریس در سال 2018 موضوعات مربوط به میثاق هم مطرح خواهد شد، اظهار امیدواری كرد كه در این نشست بحث و تبادل نظر درباره مبارزه با موادمخدر و راهکارهای جلوگیری از ترانزیت موادمخدر به اروپا با همکاری تمامی متولیان صورت گیرد.

وی از ایران به ویژه وزارت امور خارجه، وزارت کشور و ستاد مبارزه با موادمخدر برای میزبانی این نشست تقدیر کرد و گفت: ابتکار میثاق اروپا در سال 2003 در پاریس بوده است و در چارچوب آن اقداماتی همچون پیشگیری از پیش سازهای موادمخدر و روانگردان، کاهش میزان تولید موادمخدر، مقابله با موادمخود با منشا افغانستان و افزایش مشارکت بین کشورها باید صورت گیرد، البته فعالیت های خوبی در طول مسیرهای قاچاق موادمخدر وجود دارد و هدف ما مقابله با این تهدیدات مواد افیونی است.

«توفیق مرشدلو» رییس بخش حمایت، اجرا و واحد جرم سازمان یافته دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد نیز در این نشست گفت: سازمان ملل به همكاری‌های مرزی كشورها تاكید دارد و باید راه‌های ترانزیت مواد مخدر را بشناسیم و با آنها مقابله كنیم.

وی با اشاره به ابزارهای مبارزه با مواد مخدر و درآمدهای غیر قانونی آن گفت: قاچاقچیان سعی می‌کنند پول‌های حاصل از مواد مخدر را وارد سیستم اقتصادی کشورها کنند، باید به نتیجه‌ای رسید كه چطور تجارت آنان را بهم بزنیم.

این مقام مسئول در سازمان ملل بیان داشت: كاری كه ایران در مبارزه با مواد مخدر انجام می‌دهد بسیار بزرگ و ارزشمند است، می‌دانیم كه ایران فعالیت‌های زیادی را در مرزها برای جلوگیری از ورود مواد مخدر انجام داده است.

مرشدلو بر تقویت و افزایش همكاری‌های سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و پاكستان تاكید كرد و گفت: باید اقدامات بیشتری در حوزه پیشگیری از اعتیاد با هدف كاهش اعتیاد انجام شود.

در این نشست دو روزه درباره اطلاعات به روز پیرامون آخرین روندها و الگوها در تولید، قاچاق و تقاضای مواد افیونی، استفاده از روش‌های ویژه بازرسی از جمله روش‌های حمل و تحویل تحت نظارت و نقش مراکز همکاری نیروی انتظامی منطقه‌ای و بین‌المللی در حمایت و تسهیل همکاری‌های بین مرزی بحث و تبادل نظر می‌شود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها