یادداشت/ زینب عامری

اثبات حقانیت ایران؛ تنها دستاورد برجام

مشخص‌شدن دستاوردهای حقیقی یک رویداد یا تصمیم سیاسی گاه به مدت‌زمان طولانی‌تری نیاز دارد.
کد خبر: ۲۷۰۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۰ - 14December 2017

اثبات حقانیت ایران؛ تنها دستاورد برجامبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، زینب عامری در یادداشتی نوشت:

مشخص‌شدن دستاوردهای حقیقی یک رویداد یا تصمیم سیاسی گاه به مدت‌زمان طولانی‌تری نیاز دارد، از همین رو دستاورد حقیقی برجام شاید در بازه زمانی کنونی بهتر مورد درک و قضاوت واقع شود. بازتاب جهانی، رسانه‌ای، گذارنگرشی به سمت مکتبی‌گرایی در داخل ایران، تغییر نرم معادلات سیاسی بین‌المللی و... نشان می‌دهد تنها دستاورد واقعی برجام «افشای چهره ایالات متحده و کاهش سطح اعتماد عمومی به این کشور» حتی از برخی دوستان و هم‌قطاران آن است:

 ۱- اتخاذ سیاست‌های فشار از سوی ایالات‌متحده که توسط مثلث ترامپ، ایپک و اروپا راهبری می‌شود و خواهان رفع نواقض (به‌زعم خود) و کسب امتیازات بیشتر از ایران است بار دیگر مواضع برتری‌طلبانه و سلطه‌جویانه آمریکا را برای جهان اثبات کرده است. انتقاد اروپا از آمریکا- به‌علت منافع و اهداف مشترک در این مسیر با ایالات‌متحده هم‌قدم است - چه واقعی باشد یا نمایشی، برگ برنده‌ای به نفع جمهوری‌ اسلامی خواهد بود. فدریکا موگرینی در آخرین مصاحبه خود با پی‌بی‌اس گفت: «رفتارهای ترامپ و دولت آمریکا در بی‌توجهی به منافع طرفین توافق ممکن است دیگر کشورهارا نسبت به ارتباط و مذاکره با واشنگتن بدبین و دچار تردید کند و این خبر خوبی برای آمریکا نیست.» این سخنان از زبان مسئول سیاست خارجی اروپا و بسیاری مقامات ارشد دیگر در حقیقت شکست استراتژی «مذاکره و گفت‌وگو با غرب» است که نه تنها پیامدهای داخل ایران بلکه تبعات جهانی خواهد داشت.

۲- آمریکا به طرز پیش‌بینی نشده‌ای در دام استراتژی‌های نادرست خود گرفتار آمده است و در حالی که از آغاز نیز سیاست‌های کلان جمهوری‌ اسلامی در منطقه را سوژه اصلی خود در نظر داشت اما به واسطه برجام و افشای چهره حقیقی خود در هر دو میدان شکست خورده است و اینک در ایران نیز حتی حامیان نخستین تفکر مذاکره نیز در مقابل برجام موشکی و منطقه‌ای راه احتیاط و تقابل در پیش گرفته‌اند. آمریکا با سیاست‌هایی که خود طراح و مجری آن بود شکست خورده و در حال از دست دادن آبروی سیاسی خود در جهان است. در حالی که روزی برخی در داخل ایران حتی بر سر مسائل مربوط به مقاومت و امنیت کشور هم حاضر به سازش بودند، همانگونه که در دولت اصلاحات این مسئله دیده شد اما امروزه خود برجام مهم‌ترین تجربه و مانع بر سر همین مسائلی است که خط قرمز نظام قلمداد می‌شوند!

۳- بازتاب رسانه‌ای موقعیت متزلزل آمریکا بر این سیر سقوط خواهد افزود. موج انتقاد بی‌سابقه‌ای از سوی رسانه‌های غربی و حتی داخلی آمریکا در قبال سیاست‌های این کشور به وجود آمده و در مورد غیرقابل اعتماد بودن امریکا با ایران همصدا شده‌اند که خود یک فتح استراتژیک مهم به شمار می‌رود. نانسی پلوسی، رهبر اقلیت کنگره آمریکا در مقاله‌ای در واشنگتن‌پست نوشت: «عبور از برجام و افزایش فشار و تحریم علیه ایران، این کشور را منزوی نمی‌کند بلکه امریکا را منزوی می‌کند.» نشریه امریکایی ویک نیز نوشت: «امریکای پس از برجام نمایشی سیاه و تاریک از خود برای جهان تصویر کرده و بسیاری از راه‌حل‌های موجود را از بین خواهد برد.»

۴- تأیید و اعتراف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کشورهای 1+5 و جنبش عدم‌تعهدها، رسانه‌ها و تحلیلگران اروپایی و آمریکایی به پایبندی ایران به برجام یک اجماع جهانی و غیررسمی در حمایت از ایران و برجام تشکیل داده است. امریکا در برجام مقابل یک سیاست کلی و در برابر جامعه جهانی قرار دارد، نه صرفاً ایران و این جریانی از فشار متقابل را علیه امریکا ایجاد خواهد کرد که موقعیت و روابط دیپلماتیک با این کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد، از این‌رو تنها مسیر و البته بهترین گزینه پیش‌روی ایران مقاومت در مقابل خواسته‌های ایالات متحده است تا در نتیجه فشار بین‌المللی، سیاست‌های نادرست این کشور و مخالفت ایران با مذاکره موشکی و منطقه‌ای از قدرت چانه‌زنی و فشار ایالات متحده و هم‌قطارانش کاسته شود. بدون شک بدعهدی امریکا در برجام برگ برنده‌ای در دست ایران است که به واسطه آن می‌تواند در مقابل موج فشارها مقاومت کند. برجام اگر یک دستاورد واقعی و قابل بیان داشته باشد آن «افشای چهره آمریکا در جهان و افزایش پتانسیل مقاومت در برابر خواسته‌های امنیتی و منطقه‌ای برای کشور و تغییر معادلات به نفع ایران» است که با کمترین خسارت و به اراده الهی میسر شده است و از یک تهدید فرصتی را پیش‌روی جمهوری اسلامی خلق کرده که نباید با چراغ سبز مجدد به امریکا و اتخاذ سیاست‌های غلط و نرمش در مقابل پیشنهاد مذاکرات جدید این یگانه دستاورد توافق نیز از دست رود یا کارایی خود را از دست دهد.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار